Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Zorgwekkende beoordeling van Williams’ F1 voorbereidingen voor 2024

Zorgwekkende beoordeling van Williams’ F1 voorbereidingen voor 2024

209
Zorgwekkende beoordeling van Williams’ F1 voorbereidingen voor 2024
Foto: F1 REVERSE

Williams’ laatste moment shakedown

Williams was het laatste team dat hun auto voor 2024 aan een shakedown onderwierp. Pat Fry, de nieuwe chief technical officer van Williams, uitte zijn zorgen over de extreem late voorbereidingen van het team, iets wat hij nooit meer wil meemaken. Terwijl de Formule 1-teams zich in Bahrein verzamelden voor de pre-season testing, was opgemerkt dat Williams hun nieuwe auto voor 2024 nog niet aan een shakedown had onderworpen. Teamleider James Vowles verklaarde dat dit een bewuste keuze was, omdat ze “alles tot het uiterste dreven” met de auto. In plaats van een run op Silverstone voorafgaand aan Bahrein, gaf Vowles de voorkeur aan meer virtuele baantests. Dit besluit leek echter averechts te werken toen ze op de eerste dag van de pre-season testing tegen problemen aanliepen, waaronder een brandstofopnameprobleem in de ochtend en een aandrijfasprobleem in de middag.

De uitdagingen van een late samenstelling

Fry onthulde dat de vertraging niet alleen een bewuste keuze was, maar dat ze daadwerkelijk laat waren met het samenstellen van alle onderdelen. De aanpak van Williams bij het maken van een auto werd door Fry als inefficiënt en afwijkend van de norm beschouwd. Alles was “massaal laat”, wat volgens hem niet efficiënt is, vooral niet onder een kostenplafond waarbij je beperkt bent in het aantal onderdelen dat je kunt produceren. Deze werkwijze resulteerde niet alleen in een berg van te produceren onderdelen, maar was ook financieel inefficiënt, wat het team uiteindelijk schaadde.

De culturele en financiële impact

Fry benadrukte de noodzaak voor Williams om hun aanpak te heroverwegen, niet alleen vanuit een productieoogpunt maar ook om te voldoen aan de financiële regelgeving van de sport. De late samenstelling en inefficiëntie leidden tot hoge kosten, iets wat Fry hoopt in de toekomst te vermijden. Hij hoopt dat deze ervaring niet herhaald zal worden en dat het team wijzer zal worden in het optimaliseren van hun processen binnen de regelgeving, inclusief de financiële aspecten.

Lees ook:  MCL39 en FW47: waarom McLaren en Williams totaal andere keuzes maken

Vooruitkijken

Ondanks de uitdagingen eindigde Williams respectabel tijdens de oefensessies voor de Grand Prix van Bahrein, met Alex Albon en zijn teamgenoot Logan Sargeant in respectievelijk de elfde en dertiende positie. Dit toont aan dat, ondanks de hindernissen in de voorbereiding, het team potentieel heeft om competitief te zijn. Fry’s hoop is dat de lessen die geleerd zijn uit deze ervaring zullen leiden tot verbeteringen in de toekomst, zowel op de baan als in de efficiëntie van het team’s operaties.

Gerelateerd nieuws

Yuki Tsunoda Visa Cash App RB

VCARB02 shakedown: Racing Bulls test nieuwe F1-auto in Imola

Het Visa Cash App Racing Bulls F1-team heeft op woensdag 19 februari...

Kevin Magnussen Haas

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...

Haas F1 Team

Haas versterkt team met Pierre Genon als Toyota-projectmanager

Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische...