De AMR25 van Aston Martin heeft bemoedigende resultaten laten zien in de windtunnel. Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, gaf aan dat de auto positieve vooruitgang boekt. Dit komt op een moment dat het team werkt aan herstel na een teleurstellend 2024-seizoen. Hoewel Aston Martin vorig jaar als vijfde eindigde, wordt er nu al hard gewerkt om beter voor de dag te komen in 2025.
“De AMR25 ziet er bemoedigend uit in de windtunnel; we hebben enkele van de slimste geesten in de sport kunnen aantrekken, zoals Andy Cowell, Adrian Newey en Enrico Cardile.” – Mike Krack
Bob Bell, die tijdelijk de rol van technisch directeur vervult, leidt de ontwikkeling van de AMR25. Bell wordt ondersteund door Andy Cowell en binnenkort ook Enrico Cardile. Krack benadrukt dat deze samenwerking al verbeteringen heeft opgeleverd:
Krack voegde eraan toe dat nieuwe faciliteiten en een verbeterde aanpak bijdragen aan het project om Aston Martin toekomstbestendig te maken. De lessen van 2024, zowel successen als fouten, worden nauwkeurig geanalyseerd om betere resultaten te behalen.
“Misschien waren we te gretig om updates naar het circuit te brengen. Er is een constante vraag naar updates, updates, updates, en soms waren we te gehaast.” – Mike Krack
Het afgelopen seizoen heeft Aston Martin waardevolle inzichten opgeleverd, ondanks de teleurstellende prestaties. Krack benadrukte dat de haast om updates te implementeren soms averechts heeft gewerkt. Het team was te gefocust op het constant introduceren van verbeteringen, wat leidde tot een lagere kwaliteit van updates.
Nieuwe strategie voor 2025
In plaats van kwantiteit boven kwaliteit te stellen, zal Aston Martin in 2025 een meer gebalanceerde aanpak hanteren. Het doel is om een snellere en beter bestuurbare auto te leveren voor zowel Lance Stroll als Fernando Alonso.
Belangrijke lessen uit 2024:
Les | Uitleg |
---|---|
Overhaaste updates | Te snel doorvoeren van verbeteringen leidde tot suboptimale prestaties. |
Doelgerichte ontwikkeling | Nauwkeurigere formulering van doelen en betere afstemming van verwachtingen. |
Data-analyse | Diepgaandere evaluatie van data om toekomstige fouten te voorkomen. |
Voor het komende seizoen heeft Aston Martin duidelijke doelen gesteld. Het team wil het gat naar de top vier dichten en de strijd aangaan met de sterkste teams. Een solide basis bij de start van het seizoen in Melbourne wordt als cruciaal gezien.
Krack gaf aan dat de focus ligt op consistente ontwikkelingen gedurende het seizoen, met als streven om in de top vijf te eindigen. Dit is een ambitieuze maar haalbare doelstelling, gezien de verbeteringen die al zichtbaar zijn in de windtunneltests en de versterking van het team met topnamen zoals Adrian Newey en Enrico Cardile.
“Ons doel voor het jaar is om in Melbourne te verschijnen met een veel snellere en beter bestuurbare raceauto.” – Mike Krack
Teamversterking en technische leiding
Met de komst van technologische zwaargewichten zoals Andy Cowell en Enrico Cardile laat Aston Martin zien dat het serieus werk maakt van de toekomst. Hoewel Adrian Newey pas in maart officieel aan boord komt, hebben zijn inzichten al een significante invloed op de ontwikkeling van de AMR25.
Daarnaast heeft Bob Bell, als tijdelijk technisch directeur, een sleutelrol in het vertalen van concepten naar concrete prestaties. Zijn leiderschap is essentieel in de overgangsperiode, zeker na de herschikking van Dan Fallows in november.
Technische leiding AMR25 | Rol |
Bob Bell | Tijdelijk technisch directeur |
Andy Cowell | Specialist in motorontwikkeling |
Enrico Cardile | Expert in aerodynamica |
Adrian Newey | Innovator met ongeëvenaarde ervaring in F1-ontwerp |
Een van de belangrijkste uitdagingen voor Aston Martin is het overbruggen van de kloof tussen de middenmoot en de topteams. Op dit moment zijn er vier dominante teams in de Formule 1, en Aston Martin hoopt dit aantal uit te breiden tot vijf. Hiervoor is niet alleen een sterke auto nodig, maar ook strategische consistentie en een doordachte benadering van updates.
Belangrijke punten:
- Betere balans tussen snelheid en betrouwbaarheid: De focus ligt op een goed bestuurbare auto die consistent presteert.
- Optimalisatie van middelen: Gebruikmaken van de nieuwe faciliteiten en het aantrekken van technisch talent.
- Continu leren: Inzichten uit eerdere fouten vertalen naar concrete verbeteringen.