Max Verstappen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso en George Russell kunnen opgelucht ademhalen na de kwalificatieronde. Ze zijn allemaal vrijgesproken van eventuele overtredingen na een grondig onderzoek.
Incidenten in de pitlane
Drie van de vier coureurs – Verstappen, Alonso en Russell – werden onderzocht door de stewards voor het hinderen van rivalen bij de uitgang van de pitstraat in de laatste vijf minuten van het eerste deel van de kwalificatie. Hamilton werd later ook onderzocht voor het niet vertragen onder gele vlaggen.
Het incident in de pitlane gebeurde tegen het einde van Q1. Met nog vier minuten te gaan, reden slechts drie auto’s op de baan terwijl 17 auto’s in de pitlane stonden. Het veld begon de pitlane te verlaten, met Yuki Tsunoda als eerste, gevolgd door Sergio Perez en Kevin Magnussen.
Vertragen om een gat te creëren
Achter Magnussen vertraagde Verstappen aanzienlijk om een gat te creëren naar de Haas die langzaam de pitstraat uitreed. Verstappen kruiste de witte lijn aan het einde van de pitstraat met ongeveer 10 km/u en bleef langzaam rijden, zonder te stoppen, tot hij ongeveer 14 seconden later versnelde.
Nadat Verstappen was vertrokken, verlieten Lance Stroll en Nico Hulkenberg samen de pits achter de Red Bull. Alonso was de volgende in de rij en kreeg het advies om “een gat te maken bij de pituitgang”. Hij begon een gat te creëren naar Hulkenberg, stopte bij de witte lijn en verliet uiteindelijk de pits met een lagere snelheid dan Verstappen, terwijl Carlos Sainz Jnr’s Ferrari direct achter hem zat.
Een “totale chaos” in de pitstraat
Toen het paar snelheid had opgepikt, was Russell de volgende in de rij bij de pituitgang. Net als Alonso kwam hij volledig tot stilstand voordat hij het paar voor hem liet wegrijden en daarna accelereerde. Russell beschreef de situatie als een “totale chaos” over de radio voordat hij uiteindelijk zelf wegreed en Sainz passeerde na het kruisen van de Safety Car-lijn aan het einde van de pitstraat.
Stewards: geen straf, maar zoeken naar oplossingen
Na onderzoek van het incident hebben de stewards alle drie de coureurs vrijgesproken van het hinderen van hun rivalen achter hen, en wezen ze op de restrictie van de maximale rondetijd die van toepassing is op alle ronden in kwalificatiesessies om opstoppingen in de laatste sector te voorkomen.
De stewards erkenden het probleem van auto’s die zich ophopen bij de pituitgang, maar konden geen werkbare oplossing bieden. Ze gaven aan dat het wenselijk is om een betere oplossing te vinden voor de pituitgang, maar op dit moment is nog onbekend wat die oplossing zou kunnen zijn.
Hamilton ook vrijgesproken
Hamilton werd ook vrijgesproken van het niet vertragen onder gele vlaggen in de laatste momenten van dezelfde sessie. Dit incident vond plaats toen, met nog één minuut van Q1 te gaan, Alonso spinde bij de uitgang van bocht drie.