Net voor de Britse Grand Prix heeft Aston Martin opnieuw toegeslagen op de technische arbeidsmarkt. Dit keer met een naam die jarenlang achter de schermen verantwoordelijk was voor Mercedes’ dominante Formule 1-tijdperk: Duncan Elliott.
Na een lange periode van afwezigheid is hij nu begonnen als hoofdontwerper bij het team uit Silverstone. De overstap komt in een cruciale fase.
Met de nieuwe regels voor 2026 in zicht bouwt Aston Martin gestaag aan een technisch topteam, en Elliott vormt daar nu een belangrijk onderdeel van. Hij voegt zich bij zwaargewichten als Adrian Newey en Enrico Cardile, waarmee Aston Martin een van de sterkst bezette ontwerpteams in de paddock samenstelt.
Duncan Elliott werkte tot voor kort bij Mercedes, waar hij verantwoordelijk was voor het composietontwerp van de auto’s tijdens het dominante tijdperk tussen 2014 en 2020.
In die periode veroverde het team uit Brackley zeven opeenvolgende constructeurstitels. Elliott maakte in totaal 14 jaar deel uit van het team, en zijn ervaring strekt zich uit tot aan het begin van het hybride tijdperk en zelfs daarvoor.
Zijn vertrek bij Mercedes vond plaats aan het einde van het seizoen 2024. Zoals gebruikelijk in de Formule 1, volgde een periode van zogenoemde ‘gardening leave’, voordat hij begin juli officieel begon bij Aston Martin. Zijn rol: hoofdontwerper, direct rapporterend aan technisch directeur Luca Furbatto.
Strategische versterking voor Silverstone-team
Aston Martin hoopt met de komst van Elliott een nieuwe stap te zetten richting de top van de Formule 1. Volgens bronnen binnen het team sluit zijn visie goed aan bij die van technisch partner Adrian Newey, die sinds kort ook aan boord is.
Het team kiest daarmee nadrukkelijk voor een technische structuur waarin leiderschap en samenwerking hand in hand gaan.
“Iedereen weet dat Adrian een creatieve genius is. Maar hij gelooft ook sterk in het collectief. Elliott past perfect binnen die aanpak,”
De ingenieursgroep in Silverstone wordt zo steeds breder én sterker, met ook namen als Bob Bell en Eric Blandin in sleutelrollen. Team CEO Andy Cowell benadrukte onlangs dat de kracht van Aston Martin ligt in het vermogen om snel ideeën om te zetten in onderdelen.
Elliott’s ervaring met composietontwerp en productie sluit hier naadloos bij aan. Voordat Elliott bij Mercedes aan de slag ging, werkte hij aan het KERS-systeem bij Honda en Brawn GP.
Zijn loopbaan beslaat dus meerdere technische revoluties in de Formule 1. Zijn profiel laat zien dat hij thuis is in vrijwel elk aspect van auto-ontwerp: van chassisstructuren tot transmissie, ophanging en aerodynamica.
Volgens zijn eigen woorden is hij “een ontwerper en manager met ervaring in composite design, ophangingssystemen, transmissieontwerp, projectmanagement en mechanische engineering.” Een breed profiel dat precies past bij de filosofie waarmee Aston Martin zich voorbereidt op het nieuwe tijdperk in de sport.
Fundament voor 2026 begint nu
De overstap van Elliott laat opnieuw zien hoe serieus Aston Martin zich voorbereidt op de toekomst. Niet alleen worden talenten uit topteams gehaald, maar er wordt ook actief gewerkt aan betere samenwerking tussen ontwerp, productie en uitvoering op het circuit.
“We bouwen aan een team waar ieders kracht tot zijn recht komt. Feedback geven en krijgen is bij ons geen zwakte, maar een voorwaarde,” — aldus Cowell.
Met de komst van Elliott krijgt dat proces opnieuw een impuls. Zijn ervaring in titeljaren, zijn kennis van materialen en zijn praktische mentaliteit kunnen weleens cruciaal blijken in de jacht op toekomstige successen.
Aston Martin stuurt dus duidelijk aan op een scenario waarin het niet alleen meedoet, maar ook weer meedoet om te winnen. Of Elliott daarbij het verschil gaat maken? Eén ding is zeker: dit is geen naam voor op de achtergrond.