Terwijl Sergio Pérez nog altijd zoekt naar een terugkeer op de Formule 1-grid, heeft Franco Colapinto hem al op één front verslagen. De jonge Argentijn heeft een persoonlijke sponsordeal gesloten met Claro, het telecombedrijf dat jarenlang onafscheidelijk was van Pérez.
Die zet komt op een cruciaal moment, nu Colapinto zijn plek bij Alpine moet zien te behouden — race voor race. De timing van de deal is opvallend.
Alpine houdt de optie open om voor 2026 een andere coureur te kiezen, en er zouden gesprekken lopen met Mercedes-reserve Valtteri Bottas. Maar Colapinto blijft voorlopig in de auto naast Pierre Gasly, en de steun van Claro zou hem precies dat duwtje in de rug kunnen geven.
Claro, onderdeel van América Móvil, is al sinds 2011 verbonden aan Pérez. Van Sauber tot Red Bull prijkte hun logo op zijn helm, pet en overall. Nu verschijnt hetzelfde logo op de helm en pet van Colapinto, die sinds mei een voorlopig contract heeft bij Alpine.
“Ik ben blij dat Claro – América Móvil – mij dit jaar ondersteunt. Hun focus op connectiviteit en innovatie past perfect bij wat wij op de baan nastreven: precisie, snelheid en naadloze performance.”
De steun is niet alleen symbolisch. Sponsordeals van dit niveau geven coureurs niet alleen zichtbaarheid, maar ook een sterkere onderhandelingspositie binnen hun team. Zeker als het team zelf nog twijfelt over de toekomst.
Alpine houdt deur op een kier
Na een opvallend debuut bij Williams vorig jaar, werd Colapinto in 2025 binnengehaald als reservecoureur bij Alpine. Toen Jack Doohan na de GP van Miami vervangen werd, kreeg hij vijf races de kans. Die proefperiode is nu voorbij, maar Alpine houdt hem aan op basis van race-tot-race-contracten.
Intern wordt wel gekeken naar alternatieven. Bottas is een serieuze optie voor 2026, net als — opmerkelijk genoeg — Pérez zelf. Toch is volgens bronnen binnen het team een onmiddellijke vervanging van Colapinto uitgesloten.
En zolang hij presteert én commerciële waarde toevoegt, lijkt hij voorlopig veilig te zitten. De overstap van Claro naar Colapinto wekt verbazing, maar Carlos Slim, eigenaar van América Móvil, liet vorig jaar al ruimte voor die mogelijkheid.
“We steunen al jaren meerdere coureurs, — aldus Carlos Slim in 2024. Bruno Senna, Pietro Fittipaldi, Checo Pérez… Als er iets met Franco te bespreken valt, staat dat los van Checo.”
Volgens Slim is het doel altijd geweest om Latijns-Amerikaanse coureurs te ondersteunen. En waar Pérez inmiddels 35 is en geen stoeltje meer heeft, lijkt Colapinto precies op het juiste moment op te staan.
In de paddock draait het nooit alleen om rondetijden. Sponsoren, nationaliteit en imago spelen allemaal een rol. Met Claro achter zich heeft Colapinto een stevig fundament gelegd. En dat is nodig, want de concurrentie voor 2026 wordt alleen maar heviger.
De jonge Argentijn is zich daarvan bewust. Hij rijdt voor zijn toekomst, en elk detail telt — van de prestaties op zondag tot het logo op zijn helm.
Colapinto vecht niet alleen tegen de klok, maar ook tegen de schaduw van gevestigde namen. Maar met deze deal heeft hij alvast één belangrijke overwinning geboekt — buiten de baan.