Sebastian Vettel noemt McLarens huidige vorm indrukwekkend, maar stelt dat er géén sprake is van “echte dominantie”. Volgens de viervoudig wereldkampioen is Red Bull nog altijd een serieuze factor, zeker met Verstappen in de achtervolging.
Vettel’s ‘not real dominance’ verdict for McLaren as Red Bull lurks werpt een ander licht op het huidige F1-seizoen. Ondanks zeven overwinningen uit tien races, blijft volgens Vettel alles mogelijk — en is Red Bull nog lang niet uitgeschakeld.
McLaren is bezig aan een ijzersterk seizoen. Na het unlocken van de MCL39 tijdens het raceweekend in Miami, domineert het team het veld met overwinningen voor Oscar Piastri en Lando Norris.
Met zeven zeges uit tien races lijkt McLaren op weg naar het constructeurskampioenschap én een potentiële 1-2 in het coureursklassement. Toch is het Max Verstappen die op slechts 43 punten achterstand blijft meestrijden — met twee zeges op zak in een duidelijk lastigere Red Bull RB21.
“Ik denk dat de favorieten op dit moment Max, McLaren en George Russell zijn,” — Sebastian Vettel
De Nederlander blijft dus een factor van betekenis, zeker met nog sprintweekenden en circuits die Red Bull beter liggen op komst.
Vettel tempert de hype
Sebastian Vettel, zelf vier keer wereldkampioen met Red Bull, benadrukt dat de situatie anders ligt dan het lijkt. Volgens hem is de concurrentie extreem sterk én dicht bij elkaar.
“McLaren heeft een goede reeks, maar het is nog geen echte dominantie in die zin. Red Bull blijft, als je naar het hele tijdperk kijkt, nog steeds de dominante kracht.”
Hij wijst op de smalle marges: een paar tienden per ronde verschil, bandenproblemen bij alle teams behalve McLaren, en de mentale druk bij titelkandidaten. In zo’n context is dominantie een rekbaar begrip.
Volgens Vettel is de consistentie van Red Bull — ondanks de mindere auto — bewijs dat het team nog altijd stevig meedraait. En als Verstappen in vorm blijft, is alles mogelijk.
Hoewel McLaren met de MCL39 het snelste pakket heeft, is Red Bull verre van kansloos. Verstappen weet maximaal te scoren met een auto die kampt met balansproblemen en hoge bandenslijtage.
Christian Horner, teambaas bij Red Bull, ziet nog volop kansen:
“Er zit nog altijd een fors gat tussen ons en hen qua punten, maar we geven nooit iets op. We zijn nog niet halverwege het seizoen, er komen nog veel races en sprints.”
Red Bull mikt op kleine, gerichte upgrades en strategische racesuccessen. De ervaring binnen het team én Verstappens vermogen om te presteren onder druk, kunnen het verschil maken.
2026 op de achtergrond: nieuwe regels, nieuw tijdperk
De spanning in 2025 wordt extra interessant door wat eraan komt. In 2026 gaat de Formule 1 volledig over op een nieuw technisch en motorreglement, met een 50/50 verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving.
Voor Red Bull is dat extra uitdagend: voor het eerst ontwikkelt het team zijn eigen krachtbron via Red Bull Powertrains, in samenwerking met Ford. Zonder Adrian Newey, die vanaf 2026 niet meer meewerkt aan de auto’s, is het afwachten hoe sterk Red Bull dan nog is.
“Het is moeilijk te voorspellen wat er de komende jaren gebeurt, maar het is zeker mogelijk dat het met die nieuwe krachtbron alsnog heel goed uitpakt.” — Sebastian Vettel
Voor nu ligt de focus op dit seizoen. Maar elk team moet ondertussen ook middelen vrijmaken voor 2026 — wat invloed heeft op de strijd van dit jaar.