Max Verstappen en Yuki Tsunoda krijgen dit weekend in Oostenrijk nieuwe upgrades aan hun F1-auto’s. Volgens Helmut Marko zijn het waarschijnlijk de laatste serieuze verbeteringen van Red Bull dit seizoen, voordat alle focus verschuift naar 2026.
Red Bull brengt F1-upgrades naar Oostenrijk als 2026 nadert, in een poging om de kloof met McLaren te dichten. Maar de tijd dringt, en de overstap naar de nieuwe regelgeving werpt zijn schaduw vooruit.
Red Bull gebruikt de Grand Prix van Oostenrijk als het decor voor een belangrijke update. De vloer, sidepods en voorvleugel van de auto worden aangepast, met verdere verfijningen gepland voor Silverstone.
“We krijgen nu een update voor Oostenrijk, die dan verder verfijnd wordt voor Silverstone. Maar als dat ook niet werkt, wordt het moeilijk in het kampioenschap.” — Helmut Marko
De updates volgen op eerdere verbeteringen in Miami, Imola en Barcelona. Toch is de stemming bij Red Bull gespannen: Marko erkent dat de achterstand op McLaren ongeveer drie tienden per ronde bedraagt.
En dat in een auto met een extreem kleine ‘sweet spot’, waardoor het lastig is de prestaties constant te krijgen. De upgrades die Red Bull in Oostenrijk introduceert zijn gericht op de aerodynamica.
Er is gewerkt aan een aangepaste vloer, hertekende sidepods en een vernieuwde voorvleugel. Het doel? Meer grip en consistentie, vooral op circuits die veel vragen van het bandenmanagement.
In het verleden won Verstappen vijf keer op de Red Bull Ring, dus het team hoopt op een positieve uitwerking van de nieuwe onderdelen. Mocht de upgrade werken, dan volgt in Silverstone nog een kleine verfijning. Zo niet, dan ligt de focus volledig op de wagen van 2026.
“Het is niet onmogelijk om die drie tienden goed te maken, maar het moet nu gebeuren.” — Helmut Marko
Volgens Marko is de tijdslijn strak. Als er na Silverstone of Spa geen significante winst is geboekt, wordt de knop omgezet: alle energie gaat dan naar de ontwikkeling voor het nieuwe reglement in 2026.
De race tegen de klok en het budget
De Formule 1 kent sinds enkele jaren een strikte budgetlimiet. Dat betekent keuzes maken. Red Bull moet afwegen of het loont om geld en tijd te steken in het huidige seizoen, of dat het verstandiger is om vooruit te kijken.
“Er is een precieze verdeling van hoe de windtunnel en andere tools gebruikt worden. Maar op een gegeven moment zegt men: dit was het. Omwille van tijd – en omdat de productie van onderdelen tijd kost – en vanwege de budgetlimiet.” — Helmut Marko
De balans is dus fragiel: pushen voor een titel in 2025 of vol inzetten op een dominante auto voor 2026? Marko hint op dat laatste als de komende races niet opleveren wat nodig is.
De concurrentie, vooral McLaren, is op dit moment een maatje te groot. En als upgrades het gat van drie tienden niet kunnen dichten, lijkt de beslissing snel gemaakt.
Vanaf 2026 gaat de Formule 1 opnieuw op de schop met een volledig nieuw technisch reglement. Dit betekent voor teams dat de ontwikkelingsrace nú al begonnen is, ook al zijn de auto’s pas over een jaar op de baan te zien.
Red Bull wil — net als in 2021 met de overgang naar het nieuwe aerodynamische tijdperk — weer op tijd voorop zitten. Daarvoor is het nodig om op tijd middelen vrij te maken: windtunneltijd, ontwerpcapaciteit, en natuurlijk geld.
“Ik vermoed dat na Silverstone of Spa definitief besloten wordt om alle middelen op de nieuwe auto te richten.” — Helmut Marko
De komende weken zijn dus cruciaal. Niet alleen sportief, maar ook strategisch. Elk tiende seconde, elk ontwikkeluur en elke euro telt.