Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Newey waarschuwt Aston Martin: ‘zelfgenoegzaamheid en twijfel sluipen erin, precies zoals bij Red Bull’

Newey waarschuwt Aston Martin: ‘zelfgenoegzaamheid en twijfel sluipen erin, precies zoals bij Red Bull’

191
Newey waarschuwt Aston Martin: ‘zelfgenoegzaamheid en twijfel sluipen erin, precies zoals bij Red Bull’
Foto: © Aston Martin - Aramco Formula One Team / Astonmartinf1.canto.global

Adrian Newey heeft zijn nieuwe thuis gevonden bij Aston Martin, maar wat hij daar aantreft, herinnert hem pijnlijk aan een oud hoofdstuk uit zijn loopbaan.

De legendarische ontwerper, die eerder verantwoordelijk was voor Red Bulls opmars naar de top van de Formule 1, zegt bij zijn nieuwe team “dezelfde signalen” te zien als destijds bij zijn aankomst in Milton Keynes.

Volgens Newey dreigt Aston Martin in dezelfde val te lopen als Red Bull destijds: zelfgenoegzaamheid, twijfel aan eigen kunnen en een gebrekkige samenwerking tussen afdelingen.

De Brit benadrukt dat die mentaliteit de grootste bedreiging vormt nu het team zich voorbereidt op het nieuwe F1 2026-reglemententijdperk.

Na zijn vertrek bij Red Bull eerder dit jaar trad Newey toe tot Aston Martin als Managing Technical Partner en aandeelhouder van het team. Zijn taak is helder: het team in Silverstone klaarstomen voor de ingrijpende technische veranderingen die de Formule 1 in 2026 te wachten staan.

Aston Martin investeert fors in de toekomst — een nieuwe fabriek, een gloednieuwe windtunnel en uitgebreide personeelsuitbreiding moeten de basis vormen voor een structurele aanval op de top.

Voor Newey, die over zijn carrière 26 wereldtitels op zijn naam heeft staan, is het de uitdaging om al die middelen te bundelen tot één efficiënt geheel.

In de James Allen on F1-podcast vertelde Newey openhartig over zijn eerste maanden bij het team en trok hij opvallende parallellen met zijn beginperiode bij Red Bull in 2006.

“Ik begon in maart. Het is moeilijk te beoordelen hoe het nu gaat. Door de grote regelverandering krijgt iedereen als het ware een reset. De topteams blijven waarschijnlijk de topteams, maar soms zorgt zo’n verandering voor verrassingen. Dat zagen we ook in 2009, toen Ferrari en McLaren wegzakten en Brawn en Red Bull naar voren kwamen.”

Een cultuurprobleem dat je moet doorbreken

Toch was het niet de techniek die Newey het meest opviel bij zijn nieuwe werkgever, maar de mentaliteit binnen het team. Hij herkende iets wat hem terugbracht naar zijn begin bij Red Bull — toen het nog de restanten van Team Jaguar was.

“Red Bull, toen ik begon, was de as van Team Jaguar. Dat team had jarenlang onder Ford-management gestaan zonder noemenswaardig succes. Mensen waren het geloof verloren dat ze ooit nog konden winnen.”

Volgens Newey is dat precies het moment waarop alles fout gaat.

“Zodra je stopt met geloven dat je kunt winnen, gaat alles mis. Zelfgenoegzaamheid sluipt erin, mensen worden lui, en het gebrek aan zelfvertrouwen tast alles aan. En als je niet oppast, ontstaat er een cultuur waarin iedereen elkaar de schuld geeft.”

Hoewel hij niet in detail wilde treden, gaf Newey toe dat hij “een beetje déjà vu” ervaart bij Aston Martin. De Britse topontwerper benadrukte dat de sleutel tot succes ligt in het verenigen van de drie belangrijkste technische afdelingen:

Lees ook:  'Niet zo snel afschrijven': Red Bull weerlegt Verstappens claim over 'betere 'Mercedes-motor

Aerodynamica, mechanisch ontwerp en voertuigdynamica. Volgens hem faalt een team zodra die onderdelen niet als één geheel samenwerken.

“Een Formule 1-team bestaat grofweg uit drie takken: aerodynamica, mechanisch ontwerp en voertuigdynamica, waaronder ook simulaties vallen. De auto moet een holistisch product zijn. Het heeft geen zin als de aerodynamica briljant is, maar de structuur niet sterk genoeg is om die krachten aan te kunnen.”

Hij waarschuwde bovendien voor een te grote afhankelijkheid van computersimulaties. In een tijd waarin testen op de baan beperkt is, wordt bijna alles virtueel berekend — maar volgens Newey ligt daar juist een groot gevaar.

“Modellen en simulaties zijn nooit honderd procent juist. Ze bevatten altijd fouten. Het probleem is dat teams die getallen te vaak blind vertrouwen. Ze geloven wat de computer uitspuugt, zonder het te bevragen. Maar een computer is maar zo slim als wat je erin stopt. Als je verkeerde data invoert, krijg je verkeerde resultaten.”

Volgens hem leidt dat tot zelfgenoegzaamheid — precies de valkuil die hij al eerder zag bij Red Bull vóór hun dominantie begon.

Van zelfkritiek naar zelfvertrouwen

Newey’s boodschap aan Aston Martin is duidelijk: er moet niet alleen technisch, maar vooral cultureel iets veranderen. Succes begint met geloof, en dat lijkt volgens hem nog niet vanzelfsprekend binnen de muren van Silverstone.

“Toen ik bij Red Bull kwam, was het moeilijk om dat geloof te herstellen, maar zodra mensen weer dachten dat winnen mogelijk was, veranderde alles. Dat is het punt waar Aston Martin nu voor staat.”

Zijn woorden hebben extra gewicht gezien zijn reputatie. In zijn decennialange carrière ontwierp Newey wereldkampioenschapsauto’s voor Williams, McLaren en Red Bull, en werd hij beschouwd als de architect achter enkele van de meest dominante machines.

Lees ook:  F1-teambazen reageren op substantiële budgetovertreding:'dingen kunnen uit de hand lopen'

Toch lijkt hij zich bij Aston Martin niet te beperken tot de rol van ontwerper. Als mede-eigenaar en strategische denker probeert hij ook de organisatiecultuur te hervormen — iets wat volgens hem minstens zo bepalend is voor succes als windtunnels of CFD-data.

Aston Martin zal in 2026 aantreden met dezelfde coureurs, Fernando Alonso en Lance Stroll, maar met een compleet nieuwe technische structuur.

De komende maanden moeten uitwijzen of het team erin slaagt om de “déjà vu” waar Newey op doelt, om te buigen naar iets positiefs: een tweede Red Bull-verhaal, maar dan in het groen.

Met zijn ervaring, kritische blik en beruchte notitieboekje vol schetsen is Newey opnieuw bezig een team te transformeren — en als de geschiedenis iets leert, is het dat dit zelden zonder resultaat blijft.

De man die ooit de fundamenten legde voor Red Bulls heerschappij, probeert nu bij Aston Martin hetzelfde te doen. Maar één ding is duidelijk: hij zal er niet rusten tot het team weer gelooft dat het kan winnen.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Ford Powertrains

Ford kondigt megalaunch aan met Red Bull en Racing Bulls in Detroit

De Formule 1-kalender van 2026 krijgt zijn eerste grote datum. Ford heeft...

Williams FW47

‘We hebben gefaald, maar geleerd’ – Vowles ziet na Austin en Mexico een duidelijke koers voor Williams

Na twee moeilijke races in de Verenigde Staten en Mexico blijft James...

kimi antonelli

Mercedes-coureurs eisen uitleg na verwarrende teamorders tijdens GP van Mexico

De Grand Prix van Mexico-Stad eindigde met gemengde gevoelens bij Mercedes. Zowel...

Williams F1-stuur

‘Overnacht van printer naar racetrack’ – Williams over geheime 3D-techniek voor F1-onderdelen

Terwijl de meeste F1-fabrieken ’s nachts stilvallen, gonst het bij Williams van...