Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs ‘Ferrari verliest het geloof’ – team weigert nieuw contract voor Lewis Hamilton na rampseizoen

‘Ferrari verliest het geloof’ – team weigert nieuw contract voor Lewis Hamilton na rampseizoen

667
‘Ferrari verliest het geloof’ – team weigert nieuw contract voor Lewis Hamilton na rampseizoen
Foto: F1 Fastline News

Het sprookje tussen Lewis Hamilton en Ferrari lijkt vroegtijdig te eindigen. Volgens meerdere bronnen zal het Italiaanse team de zevenvoudig wereldkampioen geen nieuw contract aanbieden wanneer zijn huidige overeenkomst afloopt.

Het besluit is een pijnlijk hoofdstuk in Hamiltons carrière, na een seizoen waarin succes uitbleef en frustraties zich opstapelden.

De 40-jarige Brit, die begin 2025 overstapte van Mercedes naar Ferrari, heeft tot nu toe nog geen enkel podium behaald in zijn eerste jaar bij het team. Met nog vier races te gaan ligt hij maar liefst 64 punten achter op teamgenoot Charles Leclerc, die wél al zeven podiumplaatsen heeft verzameld.

Toen Hamilton zijn overstap naar Ferrari aankondigde in februari 2024, werd het gezien als een van de grootste transfers in de Formule 1.

Het was de ultieme kans voor de Brit om zijn carrière af te sluiten met de iconische Scuderia — het team waar legendes als Schumacher en Lauda triomfeerden. Maar wat bedoeld was als een nieuw hoogtepunt, veranderde al snel in een worsteling.

Hamiltons eerste seizoen bij Ferrari is op z’n zachtst gezegd teleurstellend verlopen. Zijn beste resultaat tot nu toe is een vierde plaats, terwijl Leclerc consequent in de top vijf finisht.

Zelfs Hamiltons enige hoogtepunt — een overwinning in de sprintrace van China — kreeg een bittere nasmaak toen hij de volgende dag gediskwalificeerd werd wegens overmatige slijtage aan de skid block onder zijn auto.

Die diskwalificatie bracht Ferrari’s structurele probleem aan het licht: de rijhoogte van de SF-25. Om te voorkomen dat de auto opnieuw niet aan de regels voldeed, moest Ferrari de bodem van de auto verhogen, wat direct ten koste ging van de prestaties.

De contractkwestie: miljoenen en macht

Toen Hamilton in 2024 tekende bij Ferrari, hield het team de exacte duur van het contract geheim. De deal werd slechts omschreven als “meerjarig”, maar volgens schattingen van PlanetF1.com is het contract 57 miljoen dollar per jaar waard.

Lees ook:  Ferrari in de problemen na motortest – ingenieurs spreken van 'nog slechter dan Alpine'

Toch zou die samenwerking dus veel korter duren dan verwacht. ESPN meldt dat meerdere hoge functionarissen binnen Ferrari al hebben besloten geen verlenging aan te bieden wanneer het contract afloopt.

Daarmee lijkt de samenwerking te eindigen uiterlijk na het seizoen 2026. De kwestie wordt nog ingewikkelder door een controversiële clausule die Hamilton in zijn contract heeft laten opnemen.

Volgens de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport heeft de coureur zelf de optie om de deal eenzijdig te verlengen tot eind 2027. Dat zou Ferrari weinig te zeggen geven over zijn toekomst, zelfs als hij ondermaats blijft presteren.

Toch is het de vraag of Hamilton die optie zal gebruiken. Zijn resultaten en het toenemende verschil met Leclerc maken een verlenging weinig waarschijnlijk.

Ondanks zijn tegenvallende seizoen weigert Hamilton de handdoek in de ring te gooien. In een interview met het Franse L’Équipe zei hij onlangs:

“Ik heb geen enkele intentie om binnenkort te stoppen.”

De Brit benadrukte dat hij vastbesloten is zijn Ferrari-tijd tot een succes te maken. Eerder dit jaar stuurde hij zelfs meerdere interne rapporten naar het team, waarin hij gedetailleerde suggesties gaf voor verbeteringen aan de auto, de communicatie en de werkwijze binnen het team.

Hamilton verklaarde dat zijn proactieve houding voortkomt uit zijn wens om niet hetzelfde pad te volgen als andere kampioenen die bij Ferrari faalden:

“Ik weiger hetzelfde lot te ondergaan als Fernando Alonso of Sebastian Vettel. Ik wil dat dit werkt.”

Volgens Italiaanse media stuurde Hamilton na de eerste races van het seizoen een eerste rapport, gevolgd door twee aanvullende documenten tijdens de zomerpauze, tussen de Grands Prix van Groot-Brittannië en België.

Lees ook:  Ferrari komt met revolutionair ontwerp voor 2026 – Project 678 brengt oude techniek tot leven

Problemen tot diep in de structuur

Zijn laatste memo kwam na de GP van Singapore, waar Hamilton openlijk kritiek uitte op Ferrari’s aanpak tijdens de kwalificatie.

Hij wees op het beleid om beide auto’s tegelijk naar het einde van de pitstraat te sturen — een strategie die volgens hem leidde tot onnodig tijdverlies en te lage bandentemperaturen tijdens de opwarmrondes.

“We verloren temperatuur in de banden en dat beïnvloedde onze snelle ronden.”

De interne frustratie laat zien hoe moeizaam de samenwerking verloopt. Ferrari heeft moeite om Hamiltons feedback te vertalen naar meetbare verbeteringen, terwijl Leclerc zich juist comfortabeler voelt in de SF-25.

Het contrast is duidelijk: Leclerc verzamelt podiumplaatsen, terwijl Hamilton worstelt met een auto die hij niet volledig begrijpt — en een team dat niet bereid lijkt te wachten tot het beter wordt.

Ferrari’s keuze om Hamilton niet te verlengen is hard, maar niet verrassend. De Brit kwam met de reputatie van een winnaar, maar heeft die status in Maranello nog niet kunnen waarmaken.

Waar hij bij Mercedes jarenlang de maatstaf was, lijkt hij bij Ferrari een coureur geworden die vecht om de top vijf.

De combinatie van hoge verwachtingen, interne druk en technische problemen heeft zijn tijd bij de Scuderia tot nu toe getekend. Met nog vier races te gaan kan Hamilton zijn imago enigszins redden, maar de beslissing lijkt genomen.

Na één van de meest besproken transfers in de Formule 1 van de afgelopen jaren, lijkt het Ferrari-hoofdstuk van Lewis Hamilton te eindigen zoals zoveel andere: met teleurstelling, gemiste kansen en een gevoel van wat had kunnen zijn.

Gerelateerd nieuws

Andrea Kimi Antonelli Max Verstappen

Verstappen steekt Antonelli hart onder de riem: ‘je móét fouten maken om beter te worden’

Na een seizoen vol pieken en dalen kreeg Andrea Kimi Antonelli onverwachte...

Mclaren Lando Norris

Waarom Oscar Piastri’s McLaren-verhaal verdacht veel lijkt op die van Ricciardo

Achter het glimmende oranje succesverhaal broeit een vertrouwenskwestie die voor Formule 1-fans...

Sebastian Vettel Ferrari

Vettel hint op comeback: ‘ik mis de adrenaline – Ferrari weet wat me terug kan halen’

Tijdens zijn bezoek aan het circuit van Interlagos, waar de Braziliaanse Grand...

Lance Stroll Aston Martin

Colapinto verliest geduld met Lance Stroll na Sao Paulo-crash: ‘hij leert het nooit’

Franco Colapinto heeft hard uitgehaald naar Lance Stroll na de Grand Prix...