Max Verstappen is de trotse eigenaar van een Dassault Falcon-900EX privéjet. Hij kocht deze jet in 2020 van Richard Branson voor naar schatting $12 miljoen.
Dit vliegtuig biedt plek aan 8 tot 12 passagiers en is van alle gemakken voorzien voor een comfortabele reis. Het heeft een opvallende matte donkergrijze kleur met oranje accenten en het Verstappen-logo op de staart, waardoor het een van de meest herkenbare privévliegtuigen onder atleten is geworden.
Het interieur van Verstappen’s Falcon-900EX straalt luxe uit. De stoelen kunnen worden omgevormd tot twee grote, volledig vlakke bedden, zodat hij tijdens langere vluchten kan rusten of slapen.
Kenmerk | Specificatie |
---|---|
Model | Dassault Falcon-900EX |
Bouwjaar | 2008 |
Bereik | ±5.000 nautische mijlen (9.260 km) |
Kruissnelheid | ±850 km/u |
Passagierscapaciteit | Tot 12 personen |
Aanschafwaarde | $12 miljoen |
Daarnaast zijn er tafels waar passagiers kunnen eten en een volledig functionele bar om overwinningen te vieren. Deze voorzieningen maken het mogelijk voor Verstappen om in stijl te reizen tussen races en evenementen.
Toch roept het bezit van zo’n privéjet vragen op over de milieu-impact. We weten dat privéjets vaak een hoog brandstofverbruik en CO2-uitstoot hebben.
De Falcon-900EX
De Dassault Falcon-900EX is een technisch hoogstandje in privéjets. Gebouwd in 2008, behoort dit vliegtuig tot de top in zijn klasse en biedt het een unieke mix van luxe, prestaties en efficiëntie. Met een indrukwekkend vliegbereik kan Verstappen gemakkelijk tussen racelocaties reizen zonder tussenstops.
De jet is uitgerust met geavanceerde avionica en navigatiesystemen die zorgen voor een veilige en efficiënte vlucht. Deze systemen helpen piloten bij het kiezen van optimale vliegroutes, wat weer bijdraagt aan brandstofbesparing en een verminderde milieu-impact.
Het interieur van Max Verstappen’s Dassault Falcon-900EX is een toonbeeld van luxe en comfort. Elke centimeter van de cabine is zorgvuldig ontworpen om de hoogste standaard van reiscomfort te bieden.
De zitplaatsen zijn niet zomaar stoelen; ze kunnen worden omgevormd tot twee grote, volledig vlakke bedden. Dit is essentieel voor Verstappen, die vaak tussen verschillende tijdzones reist.
De cabine is uitgerust met meerdere tafels waar passagiers kunnen eten of werken. Dit is ideaal voor Verstappen en zijn team om racestrategieën te bespreken of te ontspannen na een intensief raceweekend. Een van de meest opvallende luxe elementen aan boord is de volledig functionele bar, waar Verstappen en zijn gasten kunnen genieten van een drankje.
Het entertainmentsysteem aan boord is state-of-the-art, hoewel specifieke details hierover niet bekend zijn. Je kunt er echter van uitgaan dat het systeem high-definition schermen en een hoogwaardig audiosysteem omvat, zodat passagiers films kunnen kijken, muziek kunnen luisteren of zelfs live races kunnen volgen.
Prestaties en efficiëntie van de Falcon-900EX
De Falcon-900EX is bekend om zijn indrukwekkende prestaties en efficiëntie. Deze jet behoort tot de top in zijn klasse en biedt een unieke combinatie van snelheid, bereik en brandstofefficiëntie.
Kenmerk | Waarde |
---|---|
Maximale snelheid | Ongeveer 950 km/u |
Vliegbereik | Ongeveer 8.800 km |
Maximale vlieghoogte | Ongeveer 15.500 meter |
Passagierscapaciteit | 8-12 personen |
Met een bereik van ongeveer 8.800 kilometer kan Verstappen zonder tussenstop van Europa naar de meeste bestemmingen in Noord-Amerika of het Midden-Oosten vliegen. De Falcon-900EX is ook relatief brandstofefficiënt voor een privéjet, wat weer bijdraagt aan een lagere operationele kost en een verminderde milieu-impact.
De financiële kant van Verstappen’s privéjet
Het bezitten en onderhouden van een privéjet zoals Max Verstappen’s Dassault Falcon-900EX is een aanzienlijke financiële investering. De aanschafprijs van de jet wordt geschat op ongeveer $12 miljoen, wat een flink bedrag is, zelfs voor een succesvolle Formule 1-coureur.
Naast de initiële aanschafkosten komen er aanzienlijke lopende kosten bij het bezit van een privéjet kijken, zoals jaarlijkse onderhoudskosten, brandstofkosten, verzekeringen, hangarkosten en salarissen voor piloten en cabinepersoneel.
Volgens de beschikbare informatie betaalt Verstappen naar verluidt ongeveer $1 miljoen per jaar om zijn vliegtuig te onderhouden, wat waarschijnlijk een deel van deze kosten dekt.
Het gebruik van privéjets, zoals Verstappen’s Dassault Falcon-900EX, roept vragen op over milieu-impact en duurzaamheid. Hoewel privéjets veel comfort bieden voor drukbezette atleten, gaan ze ook gepaard met een aanzienlijke ecologische voetafdruk.
Een paar overwegingen zijn belangrijk:
- Brandstofverbruik: Privéjets verbruiken gemiddeld meer brandstof per passagier dan commerciële vluchten.
- CO2-uitstoot: De uitstoot per passagier is vaak aanzienlijk hoger bij privévluchten.
- Vliegfrequentie: Atleten zoals Verstappen vliegen vaak vaker, wat de totale impact vergroot.
Ondanks deze nadelen wordt de Falcon-900EX als relatief efficiënt beschouwd binnen zijn klasse. De geavanceerde technologie en aerodynamica van het vliegtuig helpen om het brandstofverbruik te verlagen in vergelijking met oudere modellen.