De Italiaanse Grand Prix leverde Kimi Antonelli opnieuw een weekend vol fouten en frustratie op. Terwijl Mercedes worstelt om aansluiting te vinden, legde Jacques Villeneuve de vinger genadeloos op de zere plek.
De wereldkampioen van 1997 vindt dat de jonge Italiaan de tol betaalt voor de torenhoge verwachtingen waarmee hij de Formule 1 binnenstapte.
Antonelli, die in 2025 zijn debuutseizoen rijdt, wist zijn teamgenoot George Russell dit jaar nog geen enkele keer in de kwalificatie te verslaan. In het kampioenschap bedraagt het verschil inmiddels 128 punten.
Sterker nog, hij is nu zelfs voorbijgestreefd door Williams-coureur Alex Albon. De race op zijn thuiscircuit in Monza had een omslagpunt kunnen worden, maar liep uit op een nieuwe teleurstelling.
De vrije training op vrijdag zette meteen de toon. Antonelli schoof van de baan bij Lesmo 2 en strandde in de grindbak, waardoor hij kostbare tijd verloor. In de kwalificatie wist hij zich redelijk te herstellen en een bemoedigend resultaat neer te zetten, maar de race zelf verliep desastreus.
Bij de start verloor hij posities en wist dat gat nooit meer goed te maken. Uiteindelijk finishte Antonelli als negende. Zelfs die plek was niet zeker, want hij kreeg een tijdstraf van vijf seconden na een incident met Albon. Het gevolg: hij verloor zijn positie aan Gabriel Bortoleto.
Het patroon van foutjes en gemiste kansen is volgens Villeneuve geen toeval. Hij wees er al eerder op dat Antonelli onnodige risico’s neemt, zoals bij zijn clash met Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Nederland. Ook nu ziet de Canadees een gebrek aan volwassenheid in de acties van de jonge Mercedes-coureur.
Villeneuve legt de lat hoger
Jacques Villeneuve is al langer kritisch en spaarde hem na Monza opnieuw niet. Hij vergeleek Antonelli met een andere rookie, Gabriel Bortoleto, die in een Sauber indruk maakt.
“Ik weet het niet, je kijkt naar Bortoleto, rookie, in een Sauber, goede resultaten, punten pakken, ja, solide.”
Volgens hem is er een groot verschil tussen wat van een debutant bij een middenmotorteam verwacht mag worden en wat een coureur in een Mercedes moet laten zien.
“Je zit in een Mercedes. Je hebt miljoenen tests gedaan tijdens de winter, je bent voorbereid. Je komt hier niet als een jonge rookie, je komt hier goed voorbereid.”
Daarbij wees hij naar Russell, die vooraan meedoet en ruim het dubbele aantal punten heeft.
“Je kan niet tevreden zijn met P9 en met dat soort acties, waarbij je een andere auto het gras op duwt. Ja, Albon, dat doe je niet in de Formule 1, dat doe je in de Formule 4 en zelfs daar doe je dat niet. Hij heeft geluk dat hij slechts vijf seconden kreeg.”
De druk op Antonelli is groot. Hij werd door Mercedes naar voren geschoven als opvolger van Lewis Hamilton, die verrassend naar Ferrari vertrok.
Met zijn 19 jaar werd Antonelli bestempeld als een generatietalent, een coureur die vergeleken werd met Hamilton én Max Verstappen. Hamilton vocht in 2007 meteen om de wereldtitel en versloeg zijn ervaren teamgenoot Fernando Alonso.
Verstappen maakte op 17-jarige leeftijd furore bij Toro Rosso en won zijn allereerste race nadat hij naar Red Bull promoveerde in 2016. Zulke vergelijkingen zijn voor een debutant nauwelijks te dragen.
Villeneuve benadrukte dat Antonelli door die context een vrijwel onmogelijke opdracht heeft gekregen.
“Hij betaalt de prijs voor de manier waarop hij in de Formule 1 is gebracht.”
Volgens Villeneuve is het probleem niet alleen Antonelli’s rijden, maar ook de manier waarop hij in de sport is gelanceerd.
“Hij is binnengehaald met veel bombarie; hij is de volgende Max Verstappen, hij is de volgende Lewis Hamilton, hij vervangt Lewis Hamilton.”
Die reputatie legt de lat extreem hoog, aldus de oud-wereldkampioen.
“Wanneer je binnenkomt met dat soort imago, moet je er meteen staan op dezelfde manier als Max toen hij binnenkwam, of Lewis toen hij binnenkwam. En dat is wat nu niet gebeurt. Hij maakt geen progressie en dat is het grootste probleem.”