Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws 34% waardedaling dwingt Aston Martin tot verkoop, maar Stroll houdt vast aan 2026-plan met Honda

34% waardedaling dwingt Aston Martin tot verkoop, maar Stroll houdt vast aan 2026-plan met Honda

166
34% waardedaling dwingt Aston Martin tot verkoop, maar Stroll houdt vast aan 2026-plan met Honda

Aston Martin heeft een bom laten vallen in de Formule 1 door een deel van zijn team te verkopen. Het merk, dat al langere tijd worstelt met grote verliezen op de automarkt, zag zich genoodzaakt dit drastische besluit te nemen.

Toch benadrukt Lawrence Stroll dat de plannen voor 2026 ongewijzigd blijven en dat zijn visie overeind staat.

Het team uit Silverstone, sinds 2021 actief onder de Aston Martin-naam na de overname door Stroll, werd door de autofabrikant te zwaar op de balans gedrukt.

De beurswaarde van het merk halveerde in één jaar en in het tweede kwartaal alleen al noteerde Aston Martin een daling van 34 procent.

De verliezen komen niet alleen door dalende vraag naar luxe-auto’s, maar ook door importtarieven in de Verenigde Staten. Voor de eerste 100.000 auto’s geldt 10 procent invoerbelasting, maar daarna loopt dit op tot 27,5 procent.

Voor een fabrikant die al in het rood staat, is dat extra pijnlijk. Daarom besloot Stroll in te grijpen. Een minderheidsbelang van 4,6 procent in het F1-team werd verkocht voor 146 miljoen dollar. Het geld moet de verliezen van de autofabriek deels compenseren.

Volgens schattingen vertegenwoordigt het team inmiddels een waarde van 3,2 miljard dollar, waarmee de verkoop op papier maar een fractie raakt van de totale positie van Stroll en zijn consortium.

Stroll blijft aan het roer

Lawrence Stroll blijft de grootste aandeelhouder met ruim 33 procent en behoudt de operationele leiding. Het team zal ook in de komende jaren onder de naam Aston Martin blijven racen.

Daarmee maakt de miljardair duidelijk dat het niet gaat om een exit, maar om een strategische zet.

Lees ook:  Cowell over Newey-effect: 'we bouwen nu complexere onderdelen in recordtijd én met hogere precisie'

Vergelijkbare transacties gebeurden eerder. In 2023 verkocht Aston Martin al aandelen aan Arcts Partners, toen tegen een waardering van 1,3 miljard dollar. De waarde van het team steeg sindsdien met 246 procent.

Het rendement dat Stroll maakte sinds zijn entree in 2018 is indrukwekkend. Hij betaalde destijds 117 miljoen dollar om Force India over te nemen en om te vormen tot Racing Point.

Nu, zeven jaar later, vertegenwoordigt het project een waarde van ruim 3 miljard. Dat betekent een rendement van 2.735 procent.

De investering in Silverstone omvatte niet alleen geld, maar ook nieuwe faciliteiten en de komst van toonaangevende namen als Adrian Newey.

Bovendien werd Honda als motorpartner binnengehaald voor 2026. Fernando Alonso benadrukte onlangs dat de interne focus grotendeels is verlegd.

“Eigenlijk denk ik dat 80 procent van de aandacht al bij 2026 ligt. Niet alleen bij de ingenieurs en het ontwerpteam, ook bij de coureurs. Afgezien van de McLaren-coureurs denkt de rest al aan wat volgend jaar een goed seizoen kan worden, want dit jaar gaat weinig meer veranderen.”

De tweevoudig wereldkampioen ziet de lange termijn, maar stelt ook vragen bij de motivatie van Lance Stroll. De Canadees heeft openlijk kritiek geleverd op de kunstmatigheid van de nieuwe regels en lijkt minder gretig dan zijn teamgenoot.

Onzekere toekomst voor Lance Stroll

De stoel van Lance Stroll blijft daardoor onderwerp van speculatie. Fernando Alonso is op zijn 40+ leeftijd geen garantie voor de lange termijn, terwijl Felipe Drugovich en Yuki Tsunoda als potentiële vervangers worden genoemd.

Toch wijst alles erop dat Lawrence Stroll zijn zoon voorlopig blijft steunen. Maar voor de buitenwereld is duidelijk dat Aston Martin het project niet zomaar loslaat, ondanks de financiële verliezen bij de autofabriek.

Lees ook:  Eerste indrukken van Adrian Newey’s Aston Martin 2026-auto uit de simulator

Met de verkoop van aandelen wordt duidelijk dat Aston Martin worstelt aan de autokant, maar in de Formule 1 een goudmijn vasthoudt.

De waarde van het team groeit explosief, de plannen met Honda en Newey lopen door en de investeringen in Silverstone zijn een statement dat het team blijft mikken op titels.

De verkoop van 4,6 procent leverde 146 miljoen dollar op, maar Lawrence Stroll houdt stevig de touwtjes in handen. De cijfers maken duidelijk dat het project in zeven jaar tijd veranderde van een noodlijdend team in een miljardenbedrijf.

Gerelateerd nieuws

lewis hamilton george russell

‘Breuk met het verleden’: Russell noemt vertrek van Hamilton dé reset die Mercedes nodig had

Het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari heeft de verhoudingen bij Mercedes...

George Russell Mercedes

Shovlin geeft toe: ‘complex compromis’ achter mislukte Mercedes-upgrade laat verborgen zwaktes W16 zien

Mercedes dacht met een nieuwe achterwielophanging een stap vooruit te zetten, maar...

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo geraakt bij motorongeval in Daintree: 8-voudig GP-winnaar behandeld in ziekenhuis

Daniel Ricciardo is opnieuw in het nieuws, dit keer om een reden...

fernando alonso

Aston Martin zet Sky Duitsland buitenspel na felle uitspraken: ‘ze mogen ons niet meer interviewen’

De ruzie tussen Aston Martin en Ralf Schumacher sleept voort en lijkt...