Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Verrassende feiten over luchtweerstand in F1: hoe teams met vuile lucht omgaan

Verrassende feiten over luchtweerstand in F1: hoe teams met vuile lucht omgaan

528
Verrassende feiten over luchtweerstand in F1: hoe teams met vuile lucht omgaan
Foto: Formula Today

Een Formule 1-auto kan tot 47% van zijn grip verliezen zodra hij in vuile lucht rijdt achter een tegenstander. Dat is geen kleinigheid, maar hét bewijs waarom aerodynamische efficiëntie zo belangrijk is in Formule 1. Zonder slimme luchtgeleiding verlies je niet alleen snelheid – je verliest de race.

De lucht die over, onder en langs een F1-auto stroomt, bepaalt alles: van bochtsnelheid tot inhaalkansen. Wie de aerodynamica het best beheerst, wint tijd. En uiteindelijk: punten.

In simpele termen gaat het bij aerodynamische efficiëntie om de verhouding tussen neerwaartse kracht (downforce) en luchtweerstand (drag). Hoe meer grip je krijgt zonder dat je topsnelheid daalt, hoe efficiënter de auto is.

“In deze context wordt efficiëntie uitgedrukt als de totale neerwaartse kracht gedeeld door de totale luchtweerstand.” — Pat Symonds, Chief Technical Officer F1

Downforce zorgt ervoor dat de auto stevig op het asfalt geplakt blijft. Dat betekent harder de bocht door, later remmen en sneller weer op het gas. Maar teveel downforce creëert ook weerstand – en dat kost topsnelheid.

Het is dus altijd balanceren: hoe maximaliseer je de grip zonder snelheid op rechte stukken te verliezen?

Wat er gebeurt bij verlies van aerodynamische efficiëntie

Zodra een F1-auto vlak achter een andere rijdt, komt hij in zogeheten ‘vuile lucht’. De luchtstroom is daar verstoord. Gevolg: minder neerwaartse druk en dus minder grip.

“Met de nieuwe regels willen we ervoor zorgen dat auto’s elkaar weer echt kunnen volgen, zonder dat ze de helft van hun downforce verliezen in vuile lucht.”

Zonder efficiënte aerodynamica verlies je dus de aansluiting — letterlijk. Teams investeren miljoenen in windtunneltests, computermodellen en CFD-simulaties om dit probleem te minimaliseren.

Lees ook:  Vanaf 2026 draait de F1-motor op duurzame brandstof en voor de helft op stroom

En dat is nodig. Want op circuits als Monaco of Singapore, waar inhalen lastig is, maakt aerodynamische efficiëntie het verschil tussen blijven hangen of doorschuiven.

williams formule 1
Foto: Lukas Raich

Vanaf 2025 worden de aerodynamische regels herzien. Doel: minder vuile lucht, meer inhaalacties én duurzamere races. Een belangrijk wapen daarin is actieve aerodynamica: vleugels die automatisch veranderen van stand, of systemen die de rijhoogte aanpassen aan het type bocht of rechte stuk.

“Er zal zeker een verandering plaatsvinden wat betreft de invalshoek van de achtervleugel op het rechte stuk om een lage luchtweerstand te bereiken.”

Denk aan een soort ‘slimme vleugel’ die automatisch opent op het rechte stuk voor minder weerstand – en weer sluit in de bochten voor maximale grip. Vergelijkbaar met het huidige DRS, maar verfijnder én breder toepasbaar.

“De enige manier om daar wat aan te doen is door middel van actieve aerodynamica en daar doen we onderzoek naar.”

De technische basis: hoe aerodynamica werkt in F1

Alles draait om luchtstroom. De voorvleugel, diffuser, vloer, bargeboards en zelfs de spiegels zijn ontworpen om de lucht precies te leiden.

De vloer creëert het zogeheten ‘grondeffect’: door lucht sneller onder de auto te laten stromen, ontstaat onderdruk. De auto wordt als het ware naar beneden gezogen. Dat levert gratis downforce op, met relatief weinig drag.

Visa Cash App RB
Foto: Steffen Prößdorf

Een lagere auto versterkt dit effect. Daarom liggen F1-coureurs bijna horizontaal in hun cockpit – voor een laag zwaartepunt én minder frontale weerstand.

Goede aerodynamica betekent:

  • Hogere bochtsnelheid
  • Kortere remafstanden
  • Minder bandenslijtage
  • Hogere topsnelheid op rechte stukken
  • Betere brandstofefficiëntie
Lees ook:  Zo beslist een F1-steward over straffen, protesten en penalties in de Formule 1

Zeker dat laatste wordt steeds belangrijker, nu de sport richting CO₂-neutraliteit werkt. Hoe minder weerstand, hoe minder energie (en dus brandstof) je nodig hebt om dezelfde snelheid te halen.

Gerelateerd nieuws

lewis hamilton george russell

Zo ziet het stappenplan eruit als een team in beroep wil tegen een FIA-straf

Een Formule 1-team heeft exact 96 uur om een straf juridisch aan...

red bull

Wat je nog niet wist over tijdstraffen in F1: het verschil tussen 5 en 10 seconden

Oscar Piastri verloor de overwinning op Silverstone 2025 na een 10-seconden straf...

mclaren

Zo werkt een ‘unsafe release’ bij een F1-pitstop – en dit zijn de straffen

Tijdens de sprintrace in Miami 2025 kreeg Max Verstappen een 10-seconden tijdstraf...

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...