De suggestie dat Max Verstappen mogelijk Lewis Hamilton opvolgt bij Ferrari komt uit onverwachte hoek. Richard Hopkins, voormalig hoofd operaties bij Red Bull, bracht dit scenario ter sprake in een interview met Prime Casino.
Volgens hem zou een vroegtijdig vertrek van Hamilton bij Ferrari zomaar de deur kunnen openen voor Verstappen, ondanks diens contract tot eind 2028 bij Red Bull.
“Als Lewis eerder vertrekt, kan dat een deur voor Max openen. En dat zou aantrekkelijk kunnen zijn.” – Richard Hopkins
Hamiltons overstap naar Ferrari werd aangekondigd als meerjarig, maar zijn huidige vorm en leeftijd zorgen voor twijfels over de duur van zijn aanwezigheid bij het team.
Hopkins wijst op de mogelijkheid dat Verstappen de vacante plek zou kunnen invullen, mocht Hamilton eerder afscheid nemen. Daarbij speelt niet alleen sportieve logica mee, maar ook symboliek.
“Dan heeft Max misschien wel de kans om te zeggen: ‘Zij zijn nu top en ik heb ze daar gebracht.’”
Voor Verstappen zou het betekenen dat hij aansluit bij een team waar zijn grootste rivaal een hoofdstuk niet wist af te sluiten.
Reünie met Newey trekt Verstappen mogelijk naar Aston Martin
Hoewel Ferrari wordt genoemd als een mogelijke bestemming, benadrukt Hopkins dat Verstappen ook open zou kunnen staan voor een overstap naar Aston Martin.
De komst van Adrian Newey naar dat team speelt daarin een sleutelrol. Hopkins werkte samen met Newey bij Red Bull en weet hoe groot diens invloed is binnen een teamstructuur.
Volgens hem heeft Newey nog niets aan invloed ingeboet. Zijn reputatie binnen de paddock is onaangetast. Mensen volgen hem, zegt Hopkins, en zijn aanwezigheid kan anderen overtuigen om zich bij een project aan te sluiten.
Dat gold eerder voor hemzelf bij Red Bull en zou nu ook voor Verstappen kunnen gelden. Hopkins noemde dit effect het ‘Pied Piper’-effect.
“Adrian is geen man van grote woorden, maar zijn aanwezigheid schept verwachtingen. Mensen volgen hem. Max misschien ook.” – Richard Hopkins
Deze aantrekkingskracht is volgens Hopkins sterker dan financiële motieven. Hij wijst erop dat Verstappen niet puur voor het geld hoeft te kiezen.
De kans om een team op te bouwen tot kampioenenteam – net zoals Hamilton dat ambieert met Ferrari – kan voor Verstappen een doorslaggevende factor zijn.
Verstappens huidige contract bij Red Bull loopt officieel tot en met 2028, maar Christian Horner bevestigde eerder al dat daarin een zogenoemde ‘prestatieclausule’ is opgenomen.
Als Red Bull gedurende het seizoen 2025 niet presteert, en Verstappen structureel buiten de top drie eindigt, zou hij de mogelijkheid hebben om zijn contract vroegtijdig te beëindigen.
De competitieve neergang van Red Bull in 2025 heeft die clausule in de schijnwerpers gezet. Hoewel het team nog steeds meedoet voor podiumplaatsen, is het overwicht verdwenen.
McLaren heeft de voorsprong overgenomen, en Aston Martin ontwikkelt door met steun van Honda en de expertise van Newey.
Daarom worden mogelijke exitscenario’s voor Verstappen actief besproken. Ferrari is daarin één optie, maar ook Mercedes en Aston Martin worden serieus genoemd.
Volgens Hopkins zijn alle drie plausibel, al noemt hij Aston Martin uiteindelijk het meest waarschijnlijke alternatief.
“Als ik zou moeten wedden, dan zet ik een vijfje op Aston Martin. Geen tientje, maar toch.”
Lance Stroll als obstakel binnen Aston Martin
Een belangrijke factor in het Aston Martin-scenario is de aanwezigheid van Lance Stroll. Als zoon van eigenaar Lawrence Stroll heeft hij een vaste plek in het team, maar Hopkins stelt dat ook die plek onder druk kan komen te staan.
Als Verstappen beschikbaar is, zou zelfs Lawrence volgens hem een moeilijke keuze moeten maken. De prestaties van Stroll blijven achter bij die van teamgenoot Fernando Alonso.
Hopkins impliceert dat Verstappen op elk vlak een upgrade zou zijn. Als Aston Martin serieus wil meedoen om de titel, moet het volgens hem overwegen om Stroll opzij te schuiven voor een coureur van Verstappens kaliber.
“Hoe lang blijft Lance Stroll realistisch in dat zitje? Misschien is het tijd voor een beetje ‘tough love’.”
Hopkins benadrukt daarbij dat succes meer vraagt dan alleen een topontwerper of een snelle coureur.
De hele structuur van het team moet kloppen. Maar met Newey aan boord, Honda als powerunitleverancier en voldoende budget, beschikt Aston Martin over een solide basis.
Naast Ferrari en Aston Martin noemt Hopkins ook Mercedes als optie voor Verstappen. Het team werkt al geruime tijd aan de auto voor 2026 en lijkt qua voorbereiding voorop te lopen. Toch ziet Hopkins daar minder ruimte.
Met George Russell en talent Andrea Kimi Antonelli in de wachtkamer, heeft Mercedes weinig nood aan extra coureurs.
Voor McLaren geldt dat hun duo Norris-Piastri stabiel en succesvol is. Beide coureurs liggen vast voor de komende jaren, en er zijn geen signalen dat daar veranderingen komen.
Alleen als McLaren structureel fouten maakt of de ontwikkeling stagneert, zou er een opening kunnen ontstaan. Maar Hopkins acht dat onwaarschijnlijk.
“McLaren zou zich flink moeten vergissen om Norris of Piastri kwijt te raken. Ze liggen vast en presteren.”
Daarmee blijven vooral Ferrari en Aston Martin over als serieuze opties. De één via een vroeg vertrek van Hamilton, de ander door het bouwen aan een volledig nieuw project met Newey aan het roer.