Helmut Marko heeft uitgesproken dat Max Verstappen volgens de huidige prestaties tijdens de trainingen op donderdag “geen enkele kans” maakt op een overwinning of zelfs een podiumplaats bij de Las Vegas Grand Prix.
Deze uitspraak komt na een teleurstellende reeks sessies waarin de Red Bull-auto, met name door aerodynamische beperkingen en gripproblemen, niet kon voldoen aan de verwachtingen.
De Red Bull RB20 kampt in Las Vegas met een aerodynamisch probleem dat direct invloed heeft op de snelheid op rechte stukken. De auto blijkt “te draggy,” waardoor Red Bull naar schatting zes tienden van een seconde verliest op hun concurrenten.
Een cruciaal aspect hierin is het ontwerp van de achtervleugel, waarvoor dit weekend geen alternatieven beschikbaar zijn.
Daarnaast speelt het gebrek aan grip een grote rol. Verstappen omschreef zijn ervaring op de baan als “rijden op ijs,” waarmee hij aangaf dat de banden nauwelijks presteren over één snelle ronde. Dit gebrek aan efficiëntie is tijdens beide vrije trainingen duidelijk zichtbaar geworden:
- Resultaten FP1: 5e plaats
- Resultaten FP2: 17e plaats
Deze ondermaatse resultaten tonen aan dat Red Bull moeite heeft om de juiste balans te vinden, wat bijzonder problematisch is op een stratencircuit als dat in Las Vegas, waar aerodynamische efficiëntie en grip essentieel zijn.
Mercedes domineert met sterke W15-prestaties
Mercedes daarentegen maakte indruk tijdens de trainingssessies. Lewis Hamilton eindigde beide keren bovenaan, terwijl McLaren-coureur Lando Norris slechts 0,011 seconden langzamer was in de tweede sessie. Volgens Toto Wolff presteert de W15 uitzonderlijk goed in omstandigheden met weinig grip en lage temperaturen, zoals die in Las Vegas.
“We zijn kampioenen op vuile banen. FP1 is altijd geweldig, maar zodra de grip verbetert, zien we vaak dat onze prestaties achteruitgaan,” verklaarde Toto Wolff.
De resultaten tonen echter aan dat Mercedes dit weekend een voorsprong heeft, hoewel het afwachten blijft of dit voordeel standhoudt naarmate het circuit meer grip biedt.
Een ander belangrijk aspect dat Red Bull dwarszit, is het onvermogen om de banden optimaal te laten werken. Verstappen benadrukte de uitdaging van de koude omstandigheden, waarin de banden niet genoeg warmte genereren.
Dit probleem is van invloed op zowel de snelheid over één ronde als de consistentie tijdens langere runs.
Team | Probleem | Gevolg |
---|---|---|
Red Bull | Aerodynamische inefficiëntie | 0,6 seconden verlies op rechte stukken |
Red Bull | Onvoldoende grip en bandentemperatuur | Moeite om snelle rondetijden neer te zetten |
Mercedes | Voordeel bij lage grip | Consistente snelheid in FP1 en FP2 |
Helmut Marko erkende dat de gripomstandigheden in Las Vegas de Mercedes W15 in de kaart spelen. Hij waarschuwde echter dat de volgorde van teams zou kunnen veranderen naarmate het circuit meer grip biedt, een patroon dat eerder dit seizoen ook zichtbaar was.
McLaren als directe concurrent
Naast Mercedes heeft McLaren zich ook als een sterke concurrent geprofileerd in Las Vegas. Lando Norris wist in FP2 nipt achter Hamilton te eindigen en toont daarmee aan dat McLaren goed presteert op dit stratencircuit.
De strijd tussen Red Bull en McLaren wordt extra beladen door de situatie in het constructeurskampioenschap, waar McLaren momenteel 49 punten voorsprong heeft op Red Bull.
Verstappen heeft weliswaar nog steeds een comfortabele voorsprong van 62 punten op Norris in het coureurskampioenschap, maar het team van Milton Keynes is zich bewust van de tekortkomingen van Sergio Perez, die sinds april geen podium meer heeft behaald.
Marko gaf aan dat het verschil in prestaties tussen Verstappen en Perez een belangrijke factor is in het verliezen van terrein in het constructeurskampioenschap.
“Als je kijkt naar de punten die Perez heeft gescoord in vergelijking met Max, dan weet je waar we tekortschieten,” aldus Helmut Marko.
Focus op strategische aanpassingen
Hoewel de verwachtingen voor Red Bull dit weekend laag zijn, zal het team zich moeten richten op het minimaliseren van schade in het kampioenschap. Het aanpassen van strategieën kan cruciaal zijn om de impact van de huidige beperkingen te beperken.
Marko legde de nadruk op het veiligstellen van Verstappens vierde wereldtitel, wat de teleurstelling over het verliezen van het constructeurskampioenschap zou verzachten.
Ondertussen blijft Mercedes gefocust op het behouden van hun momentum in de aanloop naar de kwalificatie. Wolff benadrukte het belang van het managen van tractie in de langzaamste bochten, een aspect waar de W15 volgens hem goed in uitblinkt.
“Er zijn een paar bochten waar tractie essentieel is. Dit zal de sleutel zijn om dat goed te managen,” aldus Wolff.
Op basis van de prestaties tijdens de donderdagtrainingen in Las Vegas lijkt Max Verstappen inderdaad geen enkele kans te hebben om de race te winnen, zoals Helmut Marko stelde. Met zowel aerodynamische als gripgerelateerde problemen en sterke concurrentie van Mercedes en McLaren, staat Red Bull voor een grote uitdaging.
Belangrijke statistieken in Las Vegas:
- Red Bull verliest 0,6 seconden op rechte stukken.
- Verstappen eindigde als 17e in FP2, Hamilton bovenaan.
- McLaren leidt het constructeurskampioenschap met 49 punten voorsprong.