Lewis Hamilton heeft gereageerd op de toenemende kritiek die hij ontvangt sinds zijn overstap naar Ferrari. Volgens hem worden kleine tegenslagen bij het team uitvergroot tot crisisverhalen, puur vanwege het gewicht dat de naam Ferrari draagt in de Formule 1.
Tijdens de persmomenten voorafgaand aan het raceweekend in Jeddah benadrukte Hamilton dat het tijd kost om een nieuwe samenwerking op gang te krijgen en dat hij niet onder de indruk is van de rumoerige berichtgeving.
Hamilton noemt de verhoogde aandacht logisch gezien de reputatie van Ferrari.
Hij erkent dat het team historisch gezien meer media-aandacht krijgt dan welk ander team dan ook, en dat dit automatisch leidt tot overdreven reacties zodra de prestaties tegenvallen.
“Aan de ene kant is het logisch – Ferrari is het grootste team in de geschiedenis van de Formule 1. Natuurlijk worden er meer verhalen over geschreven en hebben mensen meningen. Het is niet altijd vlekkeloos verlopen, maar je kunt ook niet in een paar weken alles veranderen.”
De Brit verwees daarbij naar de overgang van twaalf jaar Mercedes naar een volledig nieuwe structuur. Dat vraagt volgens hem om geduld, afstemming en vertrouwen.
Nieuwe omgeving, nieuwe gewoontes
Hamilton erkent dat het aanpassen aan een nieuwe auto en werkwijze niet vanzelf gaat. De huidige generatie auto’s met grondeffect vereist een specifieke rijstijl, waarbij ook de instellingen via het stuurwiel een grote rol spelen.
Het kost tijd om die handelingen automatisch en intuïtief te doen, zoals hij dat gewend was bij Mercedes.
“We leren elkaar beter kennen. Er zijn dingen die we op korte termijn aanpakken, maar ook elementen die pas op lange termijn beter worden. Er zit zoveel passie in dit team. We willen dat vasthouden en benutten, maar we moeten het team ook beschermen tegen de druk van buitenaf.”
Hij benadrukte dat het hele team met hart en ziel werkt en dat hij erop vertrouwt dat de resultaten zullen volgen, ook al gaat dat met vallen en opstaan.
Ondanks een moeizame start van het seizoen boekte Hamilton wel een sprintzege in China. In andere races bleef hij qua snelheid nog achter op teamgenoot Charles Leclerc, vooral in de kwalificatie.
Toch wordt er binnen het team constructief gewerkt aan verbeteringen. Teamchef Frédéric Vasseur wees eerder al op het feit dat twaalf jaar samenwerking met één team niet in een paar races kan worden vervangen.
“Je vervangt geen twaalf jaar samenwerking in twee weken of twee races,” zei Vasseur.
Volgens Hamilton ligt de focus nu op het versterken van onderlinge communicatie en het benutten van sterke punten binnen het team. Hij vergelijkt het proces met een achtbaan, waarin zowel hoogte- als dieptepunten onvermijdelijk zijn.
Brede steun binnen het team
Hamilton stelt dat iedereen binnen Ferrari erop gebrand is om te presteren, en dat de interne samenwerking goed verloopt.
Hij benadrukt dat het team niet mag bezwijken onder de buitenwereld, maar dat er juist kracht wordt gehaald uit de gedeelde passie.
“Het is alsof we samen in een achtbaan zitten. Maar ik twijfel er niet aan dat we komen waar we willen zijn – het kost alleen tijd.”
De Brit herhaalde dat hij bewust is ingestapt in een project dat tijd nodig heeft en dat hij die ruimte ook wil nemen, ondanks de druk en verwachtingen.
Voor hem is het belangrijk om de energie van het team te richten op ontwikkeling, en niet op de externe meningen die elk probleem groter maken dan het is.
De combinatie van Hamilton en Ferrari trekt wereldwijd de aandacht, maar dat maakt ook dat elk foutje onder het vergrootglas ligt. Zijn kwalificaties zijn nog wisselvallig, maar in de races toont hij veerkracht.
De sprintzege in China geeft aan dat het potentieel er is, al is het verschil met Leclerc op zaterdag nog te groot.
Het team werkt zichtbaar aan verbeteringen op zowel technisch als menselijk vlak. De onderlinge klik met engineer Riccardo Adami moet nog groeien, net als de afstelling van de auto op Hamiltons rijstijl.
Tegelijkertijd laat Hamilton met zijn woorden zien dat hij de situatie goed inschat en zich niet laat meeslepen in het mediaspel.
Wat opvalt, is dat Hamilton zijn eigen rol ook actief invult als beschermer van het team. Hij probeert de rust te bewaren en de interne dynamiek te bewaken, terwijl hij externe druk probeert te neutraliseren.