Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Hamilton doorbreekt frustratie: ‘ik begin te begrijpen wat deze auto nodig heeft’

Hamilton doorbreekt frustratie: ‘ik begin te begrijpen wat deze auto nodig heeft’

749
Hamilton doorbreekt frustratie: ‘ik begin te begrijpen wat deze auto nodig heeft’
Foto: F1 NEWS NitroWorld

Lewis Hamilton heeft aangegeven dat hij begint te begrijpen hoe hij het maximale uit zijn Ferrari kan halen. Tijdens het raceweekend in Bahrein maakte hij duidelijk dat hij zijn rijstijl flink moest aanpassen na zijn overstap van Mercedes.

Waar hij jarenlang vertrouwde op bepaalde gewoonten, vraagt zijn huidige auto iets totaal anders.

“Wat duidelijk is, is dat wij mensen echt vast kunnen zitten in onze gewoonten. Ik heb zo lang dezelfde auto gereden met hetzelfde team… en nu rijd ik een compleet andere auto die een andere stijl en andere instellingen vraagt.”

Een van de belangrijkste veranderingen zit in het remsysteem. Hamilton gebruikte jarenlang Carbone Industrie-remmen, maar rijdt nu met Brembo’s.

Dat verschil is allesbepalend voor zijn gevoel en vertrouwen. Hij vertelde dat hij nu met engine braking werkt, iets wat hij eerder nooit gebruikte.

“De auto vraagt om een totaal andere rijstijl,” voegde hij eraan toe.- Ik begin het langzaam te begrijpen en de balans wordt beter.”

Remgevoel als sleutel tot controle

Voor Hamilton is het remgevoel cruciaal. Dat zit diep in de spierherinnering van een coureur. De overgang naar andere remmen beïnvloedt niet alleen het moment van remmen, maar ook hoe hard, hoe geleidelijk en met welk gevoel hij kan ingrijpen.

Elk klein verschil in feedback kan bepalend zijn voor een coureur die op tienden jaagt. De samenwerking tussen remdruk, pedaalgevoel en het moment van blokkeren is iets wat Hamilton opnieuw moet aanleren.

Omdat hij al vijftien jaar met een ander systeem reed, kost het tijd om die reflexen om te buigen. Dit verklaart waarom hij eerder moeite had om vertrouwen op te bouwen tijdens kwalificaties.

Lees ook:  Hamilton voorspeelt frustrerend jaar bij Ferrari: 'er was geen enkel moment dat de auto goed voelde'

De Ferrari vereist ook een andere voorbereiding. Teamgenoot Charles Leclerc kiest meestal een afstelling en houdt zich daaraan vast.

Hamilton wisselde nog veel en kwam pas vlak voor de kwalificatie in de buurt van Leclerc, maar toen zaten zijn instellingen er nog naast.

“Ik moet mezelf het makkelijker maken – op dit moment maak ik het mezelf alleen maar moeilijk,” zei Hamilton. Volgende week probeer ik beter te beginnen en minder te wijzigen. Ik denk dat ik nu weet hoe de auto gereden wil worden.”

Tijdens de race in Bahrein reden beide Ferrari’s op een andere strategie dan de meeste teams. Ze startten op mediums, terwijl de rest van de top 10 op gebruikte softs stond. Hamilton begon als negende, maar wist al snel posities te winnen.

Hij passeerde Carlos Sainz en reed even later voorbij Yuki Tsunoda, die hem tijdens de pitstops had ondercut. Drie ronden later haalde hij ook Max Verstappen in.

Daarmee bewees Hamilton dat hij niet alleen de snelheid vond, maar ook beter begreep hoe hij die snelheid kon gebruiken in de auto.

Zijn gevecht met Lando Norris na de herstart liet zien dat hij zich comfortabeler voelde, ook al gleed de McLaren daarna weer weg. Door de problemen van Verstappen had hij bovendien lucht achter zich, waardoor hij in rustiger tempo verder kon leren.

Het team koos dus niet alleen een afwijkende strategie, maar ook een situatie waarin Hamilton leerervaring kon opdoen. Dat pakte goed uit en leidde tot zijn beste resultaat sinds de sprintrace in China.

Vasseur benadrukt wederzijdse aanpassing

Ferrari-teambaas Frederic Vasseur gaf na afloop aan dat het wederzijds aanpassen is. De auto wordt deels aangepast aan Hamilton, maar hij moet ook zelf stappen zetten.

Lees ook:  Lessen tijdens de GP van Japan: 'Max redt Red Bull, McLaren faalt, Ferrari valt terug'

Dat gebeurt volgens Vasseur op een constructieve manier, waarbij fouten snel grotere gevolgen hebben dan vroeger.

“Je vervangt geen samenwerking van twaalf jaar in twee weken of twee races. We moeten verbeteren, maar dat geldt voor iedereen in de paddock. Het DNA van onze sport is dat we altijd beter moeten.”

De verschillen tussen kwalificatieposities zijn tegenwoordig zo klein dat een fout van vier tienden meteen zes startplekken kost. Dat onderstreept hoe belangrijk het is om meteen goed te beginnen aan een weekend.

Hamilton zelf gaf toe dat hij in Bahrein te veel experimenteerde en zichzelf daarmee in de weg zat.

“Charles stond op de tweede rij, maar als hij vier honderdsten langzamer was geweest, had hij zesde gestaan. We moeten dus rustig blijven.”

De situatie van Hamilton laat zien dat ervaring niet altijd automatisch tot succes leidt. Juist door zijn lange loopbaan met één team zijn zijn gewoonten diep ingesleten.

De overstap naar een andere auto met een ander karakter vraagt om flexibiliteit die niet vanzelfsprekend is.

Toch lijkt hij nu de juiste weg gevonden te hebben. Niet door de auto krampachtig aan te passen aan zijn voorkeuren, maar door zijn aanpak bij te sturen.

De verbeterde communicatie met zijn team en het inzicht in zijn eigen rol maken daarbij het verschil. Zijn woorden tonen dat hij bereid is om te veranderen.

En die mentaliteit is essentieel, zeker in een sport waar honderdsten het verschil maken. Hamiltons resultaat in Bahrein is dan misschien niet opzienbarend, maar binnen zijn proces is het een belangrijke stap.

Gerelateerd nieuws

Zak Brown Mclaren

Verstappen op de korrel genomen door Brown: ‘Pastri liet zien wie de baas is’

Tijdens de F1 Nation-podcast liet Zak Brown zich uit over de strijd...

Max Verstappen Red Bull Racing

Max Verstappen speelt het FIA-spel met stilte: ‘beter dat ik niets zeg’

Max Verstappen gebruikt stilte als wapen. Tijdens en na het raceweekend in...

Lance Stroll Aston Martin

Stroll sneert naar McLaren na pijnlijk record: ‘zet Norris in een Sauber en hij redt het ook niet’

Lance Stroll heeft in Saudi-Arabië een record gevestigd dat hij liever niet...

Mclaren Lando Norris

Lando Norris laat alles vallen voor het kampioenschap: ‘geen druppel gedronken dit seizoen’

Lando Norris heeft dit seizoen nog geen druppel alcohol aangeraakt. De McLaren-coureur...