Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home Overig Grand Prix van Monaco (Circuit de Monaco): Alle ins en outs
    Overig

    Grand Prix van Monaco (Circuit de Monaco): Alle ins en outs

    1.1k
    Grand Prix van Monaco (Circuit de Monaco): Alle ins en outs
    Foto: Alexander Migl

    De Grand Prix van Monaco, gehouden op het legendarische Circuit de Monaco, is zonder twijfel een van de meest iconische en uitdagende races op de Formule 1-kalender.

    Het stratencircuit in Monte Carlo, dat al sinds 1929 bestaat, is een klassieker in de sport. Het staat bekend om zijn smalle, bochtige parcours dat dwars door de straten van het prinsdom slingert.

    Met een lengte van slechts 3,337 kilometer en 78 ronden is het een van de kortste, maar tegelijkertijd een van de meest veeleisende circuits.

    “Het is als fietsen door je woonkamer,” grapte Nelson Piquet ooit over het rijden in Monaco. En als je ooit in een krappe bocht hebt gefietst, dan weet je hoe uitdagend dat is.

    En zeg nou zelf: wie wil er niet winnen in Monaco? Het is het pareltje van de Formule 1 en maakt deel uit van de prestigieuze ‘Triple Crown of Motorsport’, samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500.

    Unieke kenmerken van het Circuit de Monaco

    Het Circuit de Monaco is eigenlijk een vreemde eend in de bijt van de Formule 1. Waar andere circuits speciaal voor de sport zijn ontworpen, is deze baan letterlijk door de straten van Monte Carlo en La Condamine uitgestippeld. Dit maakt het zowel een visueel spektakel als een technische uitdaging.

    Het parcours begint bij de iconische start-finishlijn op Boulevard Albert 1er en neemt de coureurs mee door 19 bochten, waarvan enkele inmiddels legendarisch zijn.

    StatistiekDetails
    Eerste Grand Prix1950
    Aantal ronden78
    Circuitlengte3,337 km
    Raceafstand260,52 km
    Snelste raceronde1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)

    Neem de Sainte Dévote-bocht, genoemd naar de beschermheilige van Monaco – hier moet je scherp zijn vanaf het begin. Vanaf daar stijgt de baan naar het glamoureuze Casino Square, een plek die net zo stijlvol is als het rijden zelf lastig is.

    En dan is er de beruchte haarspeldbocht bij het Fairmont Hotel. Deze bocht is zó krap dat de auto’s moeten vertragen tot 50 km/u. Vergeet de flitsende snelheden op andere circuits; hier is precisie alles.

    Na deze slakachtige bocht volgt de tunnel, misschien wel het meest unieke deel van het circuit. In volledige duisternis razen de coureurs naar beneden, om vervolgens direct in het felle daglicht te schieten bij de chicane langs de haven. Je ogen moeten zich in een fractie van een seconde aanpassen – en als je niet oppast, eindig je in het water… of in de vangrails.

    Lees ook:  Monaco GP blijft op de kalender: nieuwe contractverlenging tot 2031 bevestigd
    mercedes monaco
    Foto: F1Unchained

    De laatste sector brengt ons bij de zwembadsectie – nee, geen tijd om een duik te nemen – en de race eindigt met de scherpe Rascasse-bocht en de Anthony Noghès-bocht, vernoemd naar de oprichter van de Grand Prix van Monaco.

    De rijke geschiedenis van de Monaco Grand Prix

    De Grand Prix van Monaco werd voor het eerst georganiseerd in 1929 door Anthony Noghès, de toenmalige voorzitter van de Automobile Club de Monaco. Sinds 1950 maakt het evenement deel uit van het Formule 1-wereldkampioenschap, met uitzondering van enkele pauzes in de vroege jaren ’50.

    Hoewel het circuit door de jaren heen is aangepast, heeft het grotendeels zijn charme behouden. Wat veranderingen die de moeite waard zijn om te noemen:

    • 1973: De aanleg van de weg langs het zwembad, waardoor er meer ruimte kwam voor tribunes.
    • 1986: De verbreding van de Quay des Etats Unis, wat leidde tot een nieuwe chicane.
    • 2003-2004: Een grote renovatie waarbij land werd gewonnen op zee, wat resulteerde in een herontwerp van de zwembadsectie en de Rascasse-bocht.

    Al deze aanpassingen zorgden voor betere veiligheid en verbeterde raceomstandigheden, maar het unieke karakter van Monaco bleef behouden. Het blijft een circuit waar fouten keihard worden afgestraft, en dat maakt het ook zo fascinerend.

    Uitdagingen en prestaties op het Circuit de Monaco

    Monaco is niet zomaar een circuit, het is een survival of the fittest. De smalle straten bieden geen enkele ruimte voor fouten. Een klein foutje? Voor je het weet lig je eruit. Daarom is de kwalificatie hier vaak belangrijker dan waar dan ook – inhalen is tijdens de race bijna onmogelijk. Het draait allemaal om die ene perfecte ronde.

    “Monaco is altijd uitdagend en opwindend,” zegt een racingexpert. “Geen enkele race vat de essentie van de Formule 1 zo goed samen als Monaco.”

    Hier zijn wat cijfers om dat te onderbouwen:

    • Snelste ronde: 1:12.909, neergezet door Lewis Hamilton in 2021.
    • Meeste overwinningen: Ayrton Senna, met 6 overwinningen.
    • Totale raceafstand: 260,52 km (78 ronden).
    • Aantal bochten: 19.
    Lees ook:  Monaco GP blijft op de kalender: nieuwe contractverlenging tot 2031 bevestigd
    Monaco GP
    Foto: Uncidunci
    JaarWinnaarTeamTijd
    2024Charles LeclercFerrari2:23:15.554
    2023Max VerstappenRed Bull Racing
    2022Sergio PerezRed Bull Racing
    2021Max VerstappenRed Bull Racing

    Monaco is niet alleen beroemd vanwege het lastige parcours, maar ook vanwege de glamour. Dit is de race waar beroemdheden, royalty’s en zakenmagnaten samenkomen op jachten die zo groot zijn dat je er een tweede race op zou kunnen organiseren. Het is het hoogtepunt van het Formule 1-seizoen, waar sport en luxe elkaar ontmoeten.

    Voor de coureurs is het winnen in Monaco een droom. Voor velen voelt het alsof ze een wereldkampioenschap hebben gewonnen – zo speciaal is deze race.

    De ultieme toeschouwerservaring en beste plekken

    Ben je van plan om de Grand Prix van Monaco bij te wonen? Dan zijn er tal van plekken om de actie van dichtbij mee te maken, elk met een eigen sfeer en uitzicht:

    • Tribunes L tot P: Deze tribunes, gelegen bij de zwembadsectie, zijn een perfecte plek om de coureurs te zien die met indrukwekkende precisie door de chicane schieten. Je voelt bijna de snelheid terwijl ze voorbij razen!
    • Tribune B: Heb je ooit het beroemde Casino Square in Monte Carlo willen zien tijdens een Formule 1-race? Vanaf deze tribune heb je daar een spectaculair uitzicht op, terwijl de auto’s driftend door de bochten gaan.
    • Algemene toegangszones: Als je liever geen fortuin uitgeeft, zijn er ook budgetvriendelijke opties. Zo is er de Rocher, een heuvel die uitkijkt over de laatste twee bochten van het circuit. Of kies voor Z1, gelegen bij de haveningang, waar je toch de opwinding van de race meepikt zonder diep in de buidel te tasten.
    • Terrassen en jachten: Zin in wat exclusiviteit? Bekijk de race vanaf een van de luxe terrassen van de omliggende gebouwen of vanuit een comfortabele stoel op een jacht in de haven. Het uitzicht? Onbetaalbaar. De sfeer? Pure luxe.

    Weet wel dat tickets voor Monaco net iets anders werken dan bij andere races. Veel kaarten zijn voor één, twee of zelfs drie dagen geldig. Dit geeft je de kans om gedurende het weekend verschillende plekken uit te proberen en de race vanuit meerdere hoeken te beleven.

    Gerelateerd nieuws

    Waarom auto’s een minimumhoogte boven de grond moeten hebben

    Een te lage rijhoogte kan leiden tot gevaarlijke situaties en schade aan...

    Hoe de weegbrug wordt gebruikt om oneerlijk voordeel te voorkomen

    Het weegbrugsysteem weegt zowel de auto’s als de coureurs om te controleren...

    De limieten op hoeveel monteurs tijdens een pitstop mogen werken

    Volgens de FIA-regelgeving mogen maximaal 20 teamleden betrokken zijn bij een pitstop....

    Waarom teams niet onbeperkt windtunneltijd mogen gebruiken

    Teams krijgen een bepaald aantal uren toegewezen op basis van hun positie...

    Hoe de FIA inspecteert of auto’s voldoen aan de crash-testvereisten

    De FIA voert uitgebreide crashtests uit om de veiligheid van Formule 1-auto’s...

    Hoe regels voor het inhalen tijdens een herstart chaos kunnen voorkomen

    Coureurs mogen pas inhalen na het passeren van de finishlijn bij een...

    Waarom coureurs binnen 3 ronden na een incident een pitstop moeten maken

    De FIA hanteert een strikte regel die coureurs verplicht binnen drie ronden...

    Waarom de minimumafstand van een race 305 kilometer moet zijn

    De minimumafstand van 305 kilometer voor Formule 1-races is vastgesteld door de...