Tijdens de Grand Prix van Canada 2024 reed Sergio Perez met een zwaar beschadigde auto tóch terug naar de pitstraat. Onderweg liet hij brokstukken achter op de baan.
Dat moment leidde tot een officiële waarschuwing én een regelwijziging door de FIA. Sinds 2025 zijn de regels over het betreden van de pitlane met schade fors aangescherpt — met boetes, gridstraffen en directe stopbevelen als resultaat.
In dit artikel lees je precies wat de regels zijn bij het betreden van de pitlane met schade, hoe de FIA beslist wat wel en niet mag, en wat de gevolgen zijn bij overtreding.
De basisregel sinds 2025 is helder: alleen als het veilig is voor de coureur én de rest van het veld mag een beschadigde auto terugkeren naar de pitstraat. De wedstrijdleider beslist realtime of dat het geval is. Twijfel? Dan moet de auto langs de baan worden stilgezet.
“Voortaan is het voor coureurs verboden om verder te rijden in onveilige auto’s.” — FIA Raceleiding
De veiligheid staat daarbij altijd boven sportieve belangen. Zelfs als een auto technisch nog rijdt, kan een stopbevel volgen zodra er sprake is van structurele schade, loszittende onderdelen of risico op lekkage.
Welke schade acceptabel is, en welke niet
Er zijn duidelijke richtlijnen opgesteld om het grijze gebied te verkleinen. De FIA kijkt naar:
- Losse delen: Alles wat dreigt los te raken (zoals vleugels, bodywork) = stoppen.
- Vloeistoflekkage: Lekt de auto olie, koelvloeistof of brandstof = stoppen.
- Chassisschade: Zichtbare schade aan ophanging, monocoque of vloer = stoppen.
- Broos carbonmateriaal: Als onderdelen al breken of splijten = stoppen.
De wedstrijdleiding kijkt naar de staat van de auto: verliest deze vloeistof, liggen er brokstukken of is er structurele schade zichtbaar? Alleen als alles veilig blijft, mag er richting pit gereden worden.
In de praktijk betekent dit dat ook lichte schade (zoals een kapotte endplate) al reden kan zijn voor een ingreep — zeker als het risico bestaat dat het onderdeel loskomt op snelheid.
De race director mag op elk moment opdracht geven om te stoppen. Dat gebeurt meestal via de teamradio. Ook kunnen marshals ter plekke een auto visueel inspecteren bij twijfel, nog vóór de pitingang. Dit realtime toezicht is in 2025 uitgebreid met extra camera’s en communicatie tussen de FIA, marshals en teams.

Door wijzigingen in artikel 26.10 kan de wedstrijdleider nu een team opdragen om hun auto onmiddellijk stil te zetten in dergelijke omstandigheden. Teams zijn bovendien verplicht om zelf in te grijpen als hun auto zichtbaar onveilig is. Doen ze dat niet, dan volgen sancties.
Sinds 2025 zijn de sancties bij overtredingen fors opgeschroefd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen lichte en zware overtredingen.
| Incident | Jaar | Straf |
|---|---|---|
| Perez – beschadigde achtervleugel | 2024 | €25.000 boete + 3 gridplaatsen straf |
| Doorrijden met lekkage | 2025 | Onmiddellijk stopbevel + tijdstraf |
| Herhaald negeren van instructies | 2025 | Mogelijke diskwalificatie of teamboete |
De focus ligt op preventie: zodra een team wéét dat het risico bestaat, moeten ze ingrijpen. Zo niet, dan wordt het als nalatigheid aangemerkt — met directe gevolgen.
Als onderdelen loskomen tijdens het terugrijden
Dit is het grootste risico dat de FIA wil uitsluiten. Carbondelen die losraken kunnen lekke banden veroorzaken bij achterliggers, of marshals verwonden. Daarom is de regel nu duidelijk: komt een onderdeel los, of dreigt dat te gebeuren, dan moet de auto direct worden gestopt.
“Teams moeten beseffen dat het negeren van deze regels niet alleen in sportief verlies kan resulteren, maar vooral in forse financiële sancties of diskwalificatie.” — FIA Juridische Afdeling
Sinds 2025 wordt bovendien ná elk incident een technische controle uitgevoerd op de pitbox. Reparaties worden gecontroleerd op veiligheid en structurele integriteit — en alleen dan mag de auto weer meedoen.
De aanleiding ligt bij meerdere incidenten tussen 2023 en 2024, maar vooral bij de situatie rond Sergio Perez in Canada. Hij keerde terug naar de pit met een afgebroken achtervleugel, verloor onderweg onderdelen en beïnvloedde zo het verloop van de race — zonder dat direct werd ingegrepen.
“De veiligheid van alle deelnemers staat boven het raceresultaat. Daarom is het sinds 2025 niet meer toegestaan om een auto met loshangende onderdelen of structurele schade naar de pits te brengen.” — FIA Technisch Directeur
Dat soort momenten mogen vanaf 2025 niet meer voorkomen. De FIA wil voorkomen dat teams veiligheid ondergeschikt maken aan strategie — zoals het vermijden van een safety car.
Met het oog op de introductie van de nieuwe generatie auto’s in 2026 (lichter, complexer en met meer hybridecomponenten), wordt verwacht dat de regelgeving nog strikter wordt. Ook de integriteit van de batterijmodules en elektrische systemen wordt dan meegenomen in de veiligheidsbeoordeling.
De eerste aanzet daarvoor zie je nu al terug in de intensieve inspecties en realtime stopbevoegdheid van de wedstrijdleiding.