Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo beïnvloeden outlaps en inlaps de race: wat je nog niet wist over deze rondes

Zo beïnvloeden outlaps en inlaps de race: wat je nog niet wist over deze rondes

633
Zo beïnvloeden outlaps en inlaps de race: wat je nog niet wist over deze rondes
Foto: Steffen Prößdorf

In de Formule 1 kan één enkele ronde het verschil maken tussen winst en verlies. Een outlap of inlap lijkt misschien onbelangrijk, maar deze ogenschijnlijk rustige rondes zijn van groot strategisch belang. In 2025 en 2026 worden ze strakker gereguleerd dan ooit.

De vraag wat is een ‘outlap’ en een ‘inlap’? klinkt simpel, maar het antwoord zit vol nuance. Beide rondes hebben een andere functie in kwalificatie en race, en zijn direct gekoppeld aan bandenbeheer, motorinstellingen en teamstrategie.

In dit artikel leggen we precies uit wat deze termen betekenen, hoe ze werken én waarom ze zo cruciaal zijn geworden. Een outlap is de eerste ronde die een coureur rijdt nadat hij de pitstraat verlaat.

Dat kan zijn tijdens de kwalificatie — wanneer hij net uit de garage komt — of tijdens de race, direct na een pitstop. In de kwalificatie wordt een outlap meestal rustig gereden, met als doel:

  • Banden en remmen opwarmen
  • Motor en versnellingsbak op temperatuur brengen
  • Ruimte zoeken voor een vrije ronde

De ronde die daarna komt, de hot lap, is pas de echte snelle ronde.

Tijdens de race is de outlap juist zo snel mogelijk. Een coureur komt dan net uit de pits op verse banden en probeert meteen tijd goed te maken — met name als hij een undercut probeert te forceren op een concurrent die nog niet is gestopt.

“De out lap is de eerste ronde die een coureur rijdt nadat hij de pitstraat verlaat. Bijvoorbeeld na een pitstop tijdens de race, of als de coureur uit de garage wegrijdt tijdens de kwalificatie.”

Wat een inlap is

Een inlap is de ronde voor een coureur de pitstraat inrijdt. Ook hier geldt: in de race en kwalificatie heeft de inlap een ander doel.

Lees ook:  Coureurs hekelen selectieve straffen FIA na GP Canada: 'pijnlijk voor de geloofwaardigheid van F1'

In de race wil een coureur zijn inlap zo snel mogelijk rijden. De banden gaan er daarna toch af, dus er is niets te sparen. Hoe sneller de inlap, hoe minder tijd verloren gaat tijdens de pitstopfase.

In de kwalificatie is de inlap meestal rustiger. Na een hot lap wil de coureur zijn banden en remmen koelen, of terugkeren naar de pit voor een nieuwe run.

McLaren MCL39
Foto: B Sport

Vanaf 2023/2024 geldt er in de kwalificatie een maximale rondetijd voor outlaps. Coureurs mogen hun outlap niet té langzaam rijden. Doel: gevaarlijke opstoppingen voorkomen.

Wie zich niet aan de limiet houdt, riskeert een gridstraf van twee plekken. Deze regel is bedoeld om chaos in de laatste minuten van Q1, Q2 en Q3 te voorkomen — vooral op kortere circuits zoals Monaco of Zandvoort.

“De maximale rondetijd zorgt voor ‘een rommeltje’. Kijk wat er vrijdag in de kwalificatie gebeurde. Er gingen coureurs het gras op, waaronder ikzelf, om andere auto’s proberen in te halen.” — Max Verstappen

De maatregel leidde tot files in de pitstraat, omdat teams hun coureurs later lieten vertrekken om vrij baan te krijgen. De FIA paste de regels lokaal aan, maar een universele oplossing laat nog op zich wachten.

Strategie: waarom outlap en inlap allesbepalend zijn

Zowel de outlap als de inlap spelen een strategische hoofdrol tijdens een race. Vooral in combinatie met pitstops zijn deze rondes bepalend voor de zogenaamde track position — de plek op de baan ten opzichte van andere auto’s

TermWanneer?Doel kwalificatieDoel raceStrategisch belang
OutlapNa verlaten pitstraat/garageBanden/remmen opwarmenDirect tijd winnen na pitstopEssentieel voor undercut
InlapVoor binnenrijden pitstraatKoelen van componentenZo snel mogelijk rijdenMinimale tijd verliezen bij pitstop

Een snelle outlap kan zorgen voor een geslaagde undercut: je pit iets eerder dan je concurrent, rijdt direct een snelle ronde op nieuwe banden, en pakt bij zijn pitstop de positie af.

Lees ook:  FIA straft Bearman hard: zware straf en dreigende schorsing na rode vlag-incident

Een razendsnelle inlap zorgt ervoor dat je zo min mogelijk tijd verliest voordat je stopt. Elke tiende seconde telt. In de kwalificatie is het vooral een technische voorbereiding: zorgen dat alles op de juiste temperatuur is (outlap), of juist afkoelen voor een nieuwe push (inlap).

De rol van outlaps en inlaps blijft belangrijk, ook in de toekomst. Maar de technische omstandigheden veranderen:

JaarWijzigingInvloed
2025Minimumgewicht auto’s naar 800 kgMeer massa = andere remopbouw
2026Auto’s worden kleiner en lichter, banden smallerMinder grip en ander opwarmgedrag
202630% minder downforce, 55% minder luchtweerstandVerandert aanpak outlap/inlap

De veranderingen betekenen dat teams hun strategieën — inclusief gebruik van out- en inlaps — zullen moeten herzien.

Gerelateerd nieuws

ferrari

Dit gebeurt er als een Formule 1-coureur zelf zijn auto probeert te duwen na een stilstand

Nigel Mansell zakte ineen bij het duwen van zijn auto over de...

mclaren

Zo ziet de FIA-regel eruit bij uitgestelde starts door regen in Formule 1

In 2021 reden de coureurs in België slechts enkele ronden achter de...

Max Verstappen

Max Verstappen-fans opgelet: zo kijk je de Formule 1 in Zandvoort live in 2025

De uitzendrechten voor de Dutch Grand Prix liggen tot en met 2029...

formule 1 china

Zo ziet de FIA-regel eruit die bepaalt wat achterblijvers wél en niet mogen doen

In een gemiddelde GP worden er tientallen blauwe vlaggen gezwaaid, vaak zonder...