In de Formule 1 kan één enkele ronde het verschil maken tussen winst en verlies. Een outlap of inlap lijkt misschien onbelangrijk, maar deze ogenschijnlijk rustige rondes zijn van groot strategisch belang. In 2025 en 2026 worden ze strakker gereguleerd dan ooit.
De vraag wat is een ‘outlap’ en een ‘inlap’? klinkt simpel, maar het antwoord zit vol nuance. Beide rondes hebben een andere functie in kwalificatie en race, en zijn direct gekoppeld aan bandenbeheer, motorinstellingen en teamstrategie.
In dit artikel leggen we precies uit wat deze termen betekenen, hoe ze werken én waarom ze zo cruciaal zijn geworden. Een outlap is de eerste ronde die een coureur rijdt nadat hij de pitstraat verlaat.
Dat kan zijn tijdens de kwalificatie — wanneer hij net uit de garage komt — of tijdens de race, direct na een pitstop. In de kwalificatie wordt een outlap meestal rustig gereden, met als doel:
- Banden en remmen opwarmen
- Motor en versnellingsbak op temperatuur brengen
- Ruimte zoeken voor een vrije ronde
De ronde die daarna komt, de hot lap, is pas de echte snelle ronde.
Tijdens de race is de outlap juist zo snel mogelijk. Een coureur komt dan net uit de pits op verse banden en probeert meteen tijd goed te maken — met name als hij een undercut probeert te forceren op een concurrent die nog niet is gestopt.
“De out lap is de eerste ronde die een coureur rijdt nadat hij de pitstraat verlaat. Bijvoorbeeld na een pitstop tijdens de race, of als de coureur uit de garage wegrijdt tijdens de kwalificatie.”
Wat een inlap is
Een inlap is de ronde voor een coureur de pitstraat inrijdt. Ook hier geldt: in de race en kwalificatie heeft de inlap een ander doel.
In de race wil een coureur zijn inlap zo snel mogelijk rijden. De banden gaan er daarna toch af, dus er is niets te sparen. Hoe sneller de inlap, hoe minder tijd verloren gaat tijdens de pitstopfase.
In de kwalificatie is de inlap meestal rustiger. Na een hot lap wil de coureur zijn banden en remmen koelen, of terugkeren naar de pit voor een nieuwe run.

Vanaf 2023/2024 geldt er in de kwalificatie een maximale rondetijd voor outlaps. Coureurs mogen hun outlap niet té langzaam rijden. Doel: gevaarlijke opstoppingen voorkomen.
Wie zich niet aan de limiet houdt, riskeert een gridstraf van twee plekken. Deze regel is bedoeld om chaos in de laatste minuten van Q1, Q2 en Q3 te voorkomen — vooral op kortere circuits zoals Monaco of Zandvoort.
“De maximale rondetijd zorgt voor ‘een rommeltje’. Kijk wat er vrijdag in de kwalificatie gebeurde. Er gingen coureurs het gras op, waaronder ikzelf, om andere auto’s proberen in te halen.” — Max Verstappen
De maatregel leidde tot files in de pitstraat, omdat teams hun coureurs later lieten vertrekken om vrij baan te krijgen. De FIA paste de regels lokaal aan, maar een universele oplossing laat nog op zich wachten.
Strategie: waarom outlap en inlap allesbepalend zijn
Zowel de outlap als de inlap spelen een strategische hoofdrol tijdens een race. Vooral in combinatie met pitstops zijn deze rondes bepalend voor de zogenaamde track position — de plek op de baan ten opzichte van andere auto’s
Term | Wanneer? | Doel kwalificatie | Doel race | Strategisch belang |
---|---|---|---|---|
Outlap | Na verlaten pitstraat/garage | Banden/remmen opwarmen | Direct tijd winnen na pitstop | Essentieel voor undercut |
Inlap | Voor binnenrijden pitstraat | Koelen van componenten | Zo snel mogelijk rijden | Minimale tijd verliezen bij pitstop |
Een snelle outlap kan zorgen voor een geslaagde undercut: je pit iets eerder dan je concurrent, rijdt direct een snelle ronde op nieuwe banden, en pakt bij zijn pitstop de positie af.
Een razendsnelle inlap zorgt ervoor dat je zo min mogelijk tijd verliest voordat je stopt. Elke tiende seconde telt. In de kwalificatie is het vooral een technische voorbereiding: zorgen dat alles op de juiste temperatuur is (outlap), of juist afkoelen voor een nieuwe push (inlap).
De rol van outlaps en inlaps blijft belangrijk, ook in de toekomst. Maar de technische omstandigheden veranderen:
Jaar | Wijziging | Invloed |
---|---|---|
2025 | Minimumgewicht auto’s naar 800 kg | Meer massa = andere remopbouw |
2026 | Auto’s worden kleiner en lichter, banden smaller | Minder grip en ander opwarmgedrag |
2026 | 30% minder downforce, 55% minder luchtweerstand | Verandert aanpak outlap/inlap |
De veranderingen betekenen dat teams hun strategieën — inclusief gebruik van out- en inlaps — zullen moeten herzien.