Max Verstappen heeft zich in Miami van zijn beste kant laten zien door de poleposition te grijpen, ondanks meerdere obstakels.
Zijn snelle ronde volgde op een onrustig moment in bocht 1 en komt kort na de geboorte van zijn eerste kind. Toch wist hij, zoals hij zelf aangaf, alle twijfels weg te nemen over een mogelijke dip in snelheid.
“Al die onzinverhalen kunnen mensen nu volledig uit het raam flikkeren, zei Verstappen over de geruchten dat vaderschap hem zou vertragen. Ik ben absoluut niet langzamer geworden.”
De pole kwam als verrassing, zeker omdat McLaren de afgelopen kwalificaties dominant was en Verstappen zelf toegaf dat het circuit niet volledig in het voordeel van de Red Bull-auto was.
Vooral in het trage gedeelte, dat hij ‘het Mickey Mouse-gedeelte’ noemt, laat de auto nog tekortkomingen zien.
Red Bull kampt daarnaast met snelheidsverlies op de rechte stukken. Mercedes en McLaren monteerden nieuwe powerunits, maar Honda vroeg Red Bull juist om een ouder exemplaar te gebruiken.
Volgens Verstappen maakt dat een merkbaar verschil in topsnelheid, met name in combinatie met DRS.
Bandentemperatuur en McLaren-verbazing zorgen voor spanning
In de persconferentie verschoof de focus snel naar een ander discussiepunt: de opvallend goede omgang van McLaren met bandentemperatuur.
Vooral de achterbanden blijven bij McLaren langer goed, wat bij de concurrentie voor frustratie zorgt. Verstappen gaf daarover het volgende aan:
“Als je ziet wat McLaren met die achterbanden doet, dan doen wij allemaal iets verkeerd, aldus Verstappen, die aangaf dat oplossen lastig is met het oog op budgetplafond en focus op 2026.
De discussie kreeg nog een staartje toen McLaren-teambaas Zak Brown reageerde op speculaties over ‘trucs’ met koeling en remmen. Hij wees Red Bull erop dat, als er echt verdenkingen zijn, zij formeel protest moeten indienen bij de FIA.
“Als teams denken dat iets niet in de haak is, dan moeten ze €25.000 borg neerleggen en protesteren, zei Brown, die vond dat beschuldigingen anders moeten stoppen.
Volgens McLaren-teambaas Stella probeert Red Bull bovendien een eigen verhaal neer te zetten over hun prestaties.
“Red Bull is ook heel goed in het creëren van een narratief, aldus Stella, die stelt dat de Red Bull-auto over één ronde nog steeds sterk is. Ze leggen de druk bij ons, maar de cijfers vertellen iets anders.”
Hoewel Verstappen de polepositie pakte, kende hij eerder op de dag een frustrerende sprint. Daarin werd hij als laatste geklasseerd vanwege een unsafe release in de pitstraat tijdens een wissel naar slicks.
Het moment ontstond door een fout bij het vrijgeven van de auto, iets dat volgens Helmut Marko intern werd erkend.
“Eén persoon is hier verantwoordelijk voor, zei Marko over de menselijke fout. Het systeem is geautomatiseerd, maar iemand moet zeggen of het kan of niet.”
De pitstopblunder past in een terugkerend patroon bij Red Bull dit seizoen. Eerder in Bahrein gebeurde iets vergelijkbaars, toen met een technisch mankement. Verstappen herhaalde dat dit soort fouten niet meer mogen gebeuren als Red Bull serieus wil meedoen om de titel:
“We hebben twee dingen nodig: meer performance en betere uitvoering.”
Binnen het team wordt ook gekeken naar de impact van het vertrek van sportief directeur Jonathan Wheatley, al willen zowel Marko als Verstappen daar niet alles aan ophangen.
McLaren erkent eigen tekortkomingen bij kwalificatie
Aan de andere kant van de grid baalde McLaren van het verlies van poleposition. Zowel Norris als Piastri haalden niet het maximale uit de auto, maar volgens Stella ligt dat niet aan de coureurs.
“Beide coureurs hebben performance laten liggen, maar dat ligt aan de auto, zei Stella, die toegaf dat het chassis op één ronde moeilijk te besturen is. Vooral aan de voorkant is hij lastig, met veel lock-ups als gevolg.”
Het team heeft nieuwe onderdelen klaarstaan die in de komende triple header geïntroduceerd worden, specifiek gericht op het verbeteren van het rijgedrag in kwalificatieomstandigheden.
Ondanks de teleurstelling van vandaag heeft McLaren nog steeds vertrouwen in hun snelheid tijdens races. Stella benadrukte dat er vooral over lange afstanden geen zorgen zijn over de balans en prestaties van de auto.
Bij Ferrari was het contrast tussen de sprint en kwalificatie groot. Leclerc viel vroeg uit tijdens de sprint, terwijl Sainz als derde eindigde. In de kwalificatie haalde Sainz echter slechts de twaalfde tijd. Volgens het team is dat geen verrassing.
Zowel Leclerc als Hamilton gaven aan alles uit de auto te halen, maar gewoon snelheid tekort te komen.
“Ik heb alles geprobeerd, maar meer zit er niet in, aldus Hamilton. We hebben echt updates nodig.”
Ferrari kon zich tijdens de sprint alleen onderscheiden door een sterke strategie en juiste wisselmomenten. Zonder die beslissingen zou een podium onhaalbaar zijn geweest.