Max Verstappen maakt volgens Franz Tost, zijn voormalige teamchef bij Toro Rosso, het verschil dat normaal gesproken alleen met jarenlange ontwikkelingsinspanningen en enorme budgetten wordt bereikt.
Zijn snelheid per ronde – structureel drie tienden sneller dan elke andere coureur – vertaalt zich naar een prestatievoordeel dat overeenkomt met een investering van minstens tien miljoen euro aan updates.
“Je kunt normaal gesproken zo’n stap niet maken met een update. Tenzij je bij toeval een wonderonderdeel vindt. Het duurt normaal gesproken erg lang om je auto drie tienden per ronde sneller te maken. Extrapoleer je dat over een seizoen, dan kost dat tien miljoen. Minstens.”
Verstappen ligt na vijf races van het seizoen 2025 slechts twaalf punten achter op Oscar Piastri in het kampioenschap, terwijl de Red Bull RB21 niet de snelste auto van het veld is.
McLaren heeft met de MCL39 de beste allrounder in handen, maar Verstappen weet met zijn constant hoge niveau het verschil kleiner te houden dan op basis van materiaal verwacht zou worden.
Waarom Verstappen het verschil maakt
Volgens Tost ligt Verstappens meerwaarde in een unieke combinatie van controle, overzicht en directe aanpassing aan elke auto. Zijn capaciteiten overstijgen het niveau dat met data, simulaties of extra testuren kan worden geëvenaard.
Hij noemt een voorbeeld van een test met een Ferrari GT-auto waarin Verstappen direct twee seconden sneller was dan alle andere coureurs.
“Max heeft gevoel voor snelheid, een ongelofelijk overzicht, ongelooflijke voertuigbeheersing en een buitengewoon gevoel voor elke auto – welke dan ook. Hij past zich onmiddellijk aan en stemt daarna de afstelling volledig af op zijn rijstijl.”
Die directheid zorgt ervoor dat Verstappen zelfs in een auto met beperkingen – zoals de RB20 eind 2024 – toch titels kan winnen. Volgens Tost zou hij zelfs met een ‘tractor’ nog races kunnen winnen, als het er écht op aankomt.
De RB21 heeft niet dezelfde flexibiliteit en capaciteiten als de McLaren, maar Verstappen blijft in de titelstrijd. Dat is geen toeval, maar gevolg van zijn constante drie tienden voorsprong per ronde.
In vergelijking met een reguliere ontwikkelingsstap van een team is dat verschil enorm. Een aerodynamisch updatepakket levert doorgaans slechts één tot twee tienden winst op, en dat vaak pas na weken testen en optimaliseren.
De toegevoegde waarde van een coureur als Verstappen overstijgt daarmee de technische vooruitgang die normaal gesproken vereist is om het gat naar de top te dichten.
Hij verlengt niet alleen het competitieve venster van een auto, maar trekt ook betere prestaties uit delen die voor anderen niet optimaal werken.
“Max is mentaal zo sterk dat hij zijn bovennatuurlijke talent op het beslissende moment kan realiseren.”
Verstappens rol binnen het Red Bull-team
Hoewel Red Bull begin 2025 achterloopt op McLaren qua pure prestaties, houdt Verstappen met zijn prestaties het team in het gevecht. Tost blijft onder de indruk van zijn aanpassingsvermogen.
Niet alleen finetunet Verstappen de afstelling snel naar zijn voorkeur, hij neemt ook de lead in hoe updates worden geïnterpreteerd en ingezet. Zijn invloed reikt verder dan het stuur; hij is medebepalend voor de ontwikkelingsrichting van de auto.
Tost blijft als adviseur aan Red Bull verbonden en benadrukt dat Verstappens loyaliteit aan het team sterk is, maar ook dat andere teams alles op alles zullen zetten om hem binnen te halen.
Teams als Mercedes en Aston Martin worden genoemd als mogelijke alternatieven, mocht Verstappen zijn contract niet volledig uitdienen.
Toch is de focus voorlopig op Imola, waar Red Bull een grote update zal introduceren die cruciaal moet zijn voor de rest van het seizoen.
De conclusie van Franz Tost is helder: Verstappen vertegenwoordigt als coureur een prestatiewaarde die je als team niet kunt kopen met een enkele technische upgrade.
De drie tienden die hij per ronde toevoegt, zouden in andere gevallen alleen met uitzonderlijke componenten of meerdere ontwikkelingsfasen behaald worden – en dan nog tegen hoge kosten.