Een saaie race door bandenstrategieën
Max Verstappen, de coureur van Red Bull, begon en eindigde de Grand Prix van Monaco op de zesde plaats. De top 10 bleef onveranderd, en de race kende weinig actie na een rode vlag in de eerste ronde door een botsing tussen Sergio Perez en de twee Haas-coureurs. Deze situatie stelde alle overgebleven coureurs in staat om banden te wisselen en een gratis pitstop te maken.
Ondanks dat Verstappen een van de weinige coureurs was die koos voor een tweede bandenwissel, kon hij geen vooruitgang boeken. Hij probeerde een undercut van Lewis Hamilton te dekken, maar kon zelfs met een groot bandenvoordeel geen positie winnen ten opzichte van de Mercedes van George Russell.
Bandenmanagement en een gebrek aan actie
Na de rode vlag werd Verstappens strategie verpest, aangezien hij de race op medium banden moest uitrijden, net als de rest van het veld. Hierdoor moest hij zijn tempo drastisch verlagen om de banden te sparen. Verstappen beschreef de race als saai, omdat hij op sommige stukken van het circuit slechts half gas kon rijden en veel langzamer moest rijden dan normaal.
Verstappen erkende dat dit soort races inherent zijn aan de lay-out van het circuit van Monaco. Hij benadrukte dat aanpassingen aan het circuit de opwinding zouden kunnen vergroten. Verstappen stelde voor om mogelijke wijzigingen te onderzoeken om het racen interessanter te maken. Hij gaf toe dat hoewel het weekend in Monaco altijd indrukwekkend is, de race op zondag vaak teleurstellend kan zijn vanwege het gebrek aan inhaalmogelijkheden.
Stand in het kampioenschap
Met de overwinning van Charles Leclerc in zijn thuisrace in Monaco zag Verstappen zijn voorsprong in het wereldkampioenschap Formule 1 slinken tot 31 punten. Daarnaast verminderde het voordeel van Red Bull in het constructeurskampioenschap tot 24 punten ten opzichte van Ferrari.
Pos | Coureur | Nationaliteit | Team | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | NED | Red Bull Racing Honda RBPT | 169 |
2 | Charles Leclerc | MON | Ferrari | 138 |
3 | Lando Norris | GBR | McLaren Mercedes | 113 |
4 | Carlos Sainz | ESP | Ferrari | 108 |
5 | Sergio Perez | MEX | Red Bull Racing Honda RBPT | 107 |
6 | Oscar Piastri | AUS | McLaren Mercedes | 71 |
7 | George Russell | GBR | Mercedes | 54 |
8 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes | 42 |
9 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco Mercedes | 33 |
10 | Yuki Tsunoda | JPN | RB Honda RBPT | 19 |
11 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco Mercedes | 11 |
12 | Oliver Bearman | GBR | Ferrari | 6 |
13 | Nico Hulkenberg | GER | Haas Ferrari | 6 |
14 | Daniel Ricciardo | AUS | RB Honda RBPT | 5 |
15 | Alexander Albon | THA | Williams Mercedes | 2 |
16 | Esteban Ocon | FRA | Alpine Renault | 1 |
17 | Kevin Magnussen | DEN | Haas Ferrari | 1 |
18 | Pierre Gasly | FRA | Alpine Renault | 1 |
19 | Zhou Guanyu | CHN | Kick Sauber Ferrari | 0 |
20 | Valtteri Bottas | FIN | Kick Sauber Ferrari | 0 |
21 | Logan Sargeant | USA | Williams Mercedes | 0 |
Verstappen benadrukte dat hoewel de race zelf misschien saai was, de unieke sfeer en het spectaculaire decor van Monaco nog steeds de moeite waard zijn. Hij hoopt echter dat toekomstige veranderingen aan het circuit zullen bijdragen aan spannender races in de toekomst.