Lewis Hamilton leert zijn Ferrari steeds beter kennen, maar volgens teambaas Fred Vasseur moet de zevenvoudig wereldkampioen zich ook aanpassen aan zijn nieuwe omgeving.
Na twaalf seizoenen bij Mercedes vergt het overstappen naar een volledig andere auto en teamstructuur tijd en inzet van beide kanten.
“We zullen de auto aanpassen aan Lewis, maar hij moet ook een stap zetten.”
Tijdens het openingsweekend in Bahrein kwalificeerde Hamilton zich slechts als negende, ver achter teamgenoot Charles Leclerc. In de race wist hij wel progressie te boeken en eindigde hij als vijfde, direct achter Leclerc.
Het contrast tussen kwalificatie en race onderstreepte hoe lastig de overgang naar de SF-25 is, zelfs voor een coureur van zijn kaliber.
“Je vervangt geen twaalf jaar samenwerking in twee weken of twee races. We moeten verbeteren, maar dat geldt voor iedereen in het team.”
Hamilton gaf na de race aan dat hij tijdens zijn stint op de mediumbanden beter in harmonie was met de auto.
Volgens hem was zijn rijstijl toen goed afgestemd op het gedrag van de Ferrari, wat hem waardevolle inzichten opleverde over hoe hij in de toekomst beter kan presteren.
“Ik voelde me in het middenstuk van de race echt verbonden met de auto. Mijn rijstijl leek toen goed te passen.”
De overgang vraagt tijd én samenwerking
Het proces van aanpassing is wederzijds. Vasseur benadrukte dat Ferrari bereid is om het karakter van de auto te vormen rond de specifieke wensen van Hamilton, maar dat er ook aanpassingen van de coureur worden verwacht.
“Het gebeurt op een positieve en constructieve manier,” vertelde Vasseur over de samenwerking. “Lewis heeft de juiste mentaliteit en zegt zelf: ‘Ik moet mezelf verbeteren en me aanpassen aan de auto.’”
Hamilton wees ook op de uitdagingen rond de afstelling. In de eerste twee raceweekenden zat hij qua setup ver van Leclerc, maar tijdens het weekend in Bahrein wist hij die kloof te verkleinen.
“Ik was qua afstelling overal en ver verwijderd van Charles. Maar dit weekend ben ik langzaam naar hem toe bewogen,” zei Hamilton.
Als hij dat leerproces kan doorzetten vanaf de eerste vrije training, hoopt hij constanter te worden in zijn prestaties en dichter bij de top te komen.
Kleine veranderingen kunnen grote impact hebben op het eindresultaat, en daarom is het volgens hem belangrijk om niet te vroeg te oordelen over individuele prestaties.
“We moeten rustig blijven in onze beoordeling van prestaties. Voor je het weet verandert een goed weekend in een heel slecht, en andersom net zo.”
Hamiltons verbetering in de race werd dan ook door Vasseur geprezen. De teamchef vond dat zijn coureur onder druk liet zien dat hij zich kan herpakken.
“Ik waardeerde Lewis’ aanpak op zaterdag en ik heb hem proberen te pushen. Op zondag was hij in heel goede vorm.”
De uitdaging van de SF-25
De Ferrari SF-25 vereist een totaal andere rijstijl dan Hamilton gewend was bij Mercedes. Dat verschil zit hem niet alleen in mechanische grip en balans, maar ook in de manier waarop de auto reageert op input van de coureur.
Hamilton probeert daar nu zijn eigen rijstijl op af te stemmen, zonder het natuurlijke gevoel te verliezen waar hij jarenlang op kon vertrouwen.
“Onze auto vereist duidelijk een andere rijstijl, en ik denk dat ik me daar langzaam op begin aan te passen.”
De setup van de auto is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Waar Leclerc inmiddels gewend is aan de karakteristieken van de SF-25, moet Hamilton zijn weg nog vinden.
Dat verschil in referentiepunt maakt het lastig om directe vergelijkingen te maken, maar het biedt ook ruimte voor groei.
Als Hamilton zijn leerpunten vanaf het begin van het weekend weet te benutten, verwacht hij sneller aansluiting te vinden bij het tempo van zijn teamgenoot.