Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Red Bull benut opvallende reglementaire maas: ‘niet alles hoeft gemeld te worden’

Red Bull benut opvallende reglementaire maas: ‘niet alles hoeft gemeld te worden’

1.8k
Red Bull benut opvallende reglementaire maas: ‘niet alles hoeft gemeld te worden’

Red Bull Racing heeft in Saudi-Arabië gebruikgemaakt van een maas in het FIA-reglement om technische aanpassingen aan de RB21 van Max Verstappen niet publiekelijk te hoeven melden.

Officieel liet het team slechts twee wijzigingen registreren: een aangepaste engine cover voor betere koeling en een gewijzigde beamwing om de downforce te reduceren.

Beide aanpassingen zijn zichtbaar en vallen onder aerodynamische onderdelen, die verplicht gemeld moeten worden. Wat niet vermeld is, zijn de aanpassingen aan de CPO’s binnenin de auto.

Die vallen volgens artikel 19.1.7 namelijk onder mechanische en technische onderdelen, waarvoor geen meldplicht geldt.

Door de interne vloeistofdynamica te versimpelen, kan Red Bull subtiel invloed uitoefenen op de gewichtsverdeling en daarmee de balans verbeteren – een zwakke plek van de RB21 op hogesnelheidscircuits zoals die in Jeddah.

“Er wordt niks gezegd over mechanische en technische aanpassingen,” aldus GPFans over de inhoud van artikel 19.1.7 van het sportief reglement.

Deze strategie maakt het mogelijk om performance-winst te boeken zonder dat andere teams of de FIA direct zicht hebben op de exacte aard van de aanpassing. Zo blijft het concurrentievoordeel intact terwijl men binnen de regels opereert.

McLaren en Ferrari kiezen voor updates aan diffuser en achterzijde

McLaren bracht in Jeddah een aangepaste diffuser mee, terwijl Ferrari zich richtte op de achterkant van de auto.

Het Italiaanse team veranderde de beamwing en achtervleugels, waarbij nadruk lag op het optimaliseren van de luchtstromen bij hoge snelheid. In beide gevallen zijn deze wijzigingen via het officiële FIA-document aangemeld, zoals vereist.

Ook deze updates zijn erop gericht om de balans te verbeteren, al koos Red Bull er dus voor om de interne technische aanpassing buiten beeld te houden.

Lees ook:  F1-coureurs woedend op FIA-president: 'grenzen worden overschreden'

Hierdoor ontstaat een interessant contrast tussen teams die open communiceren over hun aanpassingen en teams die stilletjes sleutelen aan prestatievoordeel via de grijze gebieden van het reglement.

De FIA heeft geen formele bezwaren geuit, omdat Red Bull volgens de letter van de wet geen regels overtreedt. Toch zal deze aanpak intern besproken worden, zeker nu de concurrentie met McLaren in 2025 scherper is dan ooit.

Het team van Kick Sauber heeft in Saudi-Arabië veruit de meeste upgrades doorgevoerd. Naast een nieuwe voorvleugel, achtervleugel, beamwing en extra platen op de achtervleugel, werd ook een volledig herontworpen vloer geïntroduceerd.

Deze nieuwe centrale vloergeometrie moet zorgen voor efficiëntere downforce, en zal ook naar de volgende Grand Prix worden meegenomen.

In tegenstelling tot Red Bull communiceerde Kick Sauber al deze wijzigingen wel openlijk, waarmee het team laat zien dat grootschalige updates niet per se geheimzinnig hoeven te zijn.

De vraag is echter of de prestaties op de baan ook daadwerkelijk verbeteren, zeker gezien de beperkte gegevens na de vrijdagtrainingen.

Ook Aston Martin werkt aan de toekomst, maar dan op een andere manier. Ontwerper Adrian Newey is volgens teambaas Andy Green volledig bezig met het project voor 2026.

Huidige prestaties zijn daarbij ondergeschikt aan lange termijnontwikkeling, mede door de nieuwe regels die volgend jaar ingaan.

Koelvesten op de agenda: kritiek en acceptatie door coureurs

Naast de technische updates is ook het onderwerp koelvesten actueel. Vanaf 2026 wil de FIA deze verplicht stellen bij temperaturen boven de 31 graden Celsius.

In 2025 zijn ze nog optioneel, maar sommige coureurs zoals George Russell maken er al gebruik van.

Lees ook:  Red Bull-directeur over samenwerking met Verstappen: 'hij blijft, punt uit'

Lewis Hamilton uitte kritiek op deze ontwikkeling en gaf aan dat hij liever focust op hydratatie en voorbereiding in plaats van hulpmiddelen tijdens de race.

“Ik vind dat de Formule 1 fysiek zwaar moet blijven,” aldus Hamilton, die refereerde aan circuits als Maleisië en Singapore.

Hij begrijpt echter ook het veiligheidsaspect en erkent dat de technologie bestaat. Zijn voorkeur blijft echter bij het klassieke fysieke gevecht, zonder technische hulpmiddelen die de inspanning verlagen.

Door aanpassingen te doen die niet onder aerodynamische of bodywork-categorieën vallen, benut Red Bull een reglementaire ruimte die de concurrentie voorlopig niet expliciet kan bestrijden.

Dat roept vragen op over de transparantie van updates, zeker in een seizoen waarin honderdsten van een seconde het verschil maken.

Teams zoals Ferrari en McLaren blijven zich richten op zichtbare aanpassingen die via de FIA moeten worden aangemeld, terwijl Red Bull slim kiest voor niet-verplichte wijzigingen.

Hierdoor ontstaat een verschil in strategie, waarbij het ene team zoekt naar prestatie via openlijk aangepaste onderdelen, en het andere team via verborgen techniek.

De manier waarop dit zich verder ontwikkelt, zal afhangen van de interpretatie en mogelijke bijsturing van de regels door de FIA.

Voor nu blijft het toegestaan, en dat betekent dat Red Bull voorlopig een klein, maar potentieel doorslaggevend voordeel vasthoudt – zonder dat de concurrentie precies weet waar het vandaan komt.

Gerelateerd nieuws

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton ‘compleet kapot’ na Ferrari-blamage in kwalificatie: ‘we staan gewoon nergens’

Op het historische asfalt van Imola beleefde Ferrari een van de pijnlijkste...

Carlos Sainz Williams

FIA straft Williams na pitlane-overtreding Sainz: ‘Carlos reed 93 km/u waar 80 mag’

Carlos Sainz was furieus na afloop van de vrijdagtraining in Imola. En...

Alex Albon

Manager Albon verrast met uitspraak: ‘contract is maar papier, alles heeft een prijs’

Met die woorden gooide Albon’s manager olie op het vuur en liet...

Flavio Briatore

Colapinto in de war door uitspraak Briatore: ‘Vijf races? Dat stond nergens vast’

Met die woorden gooide Flavio Briatore olie op het vuur rond de...