Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Liberty Media kreeg “veel geluk” met overname van F1 van Ecclestone om onbenut potentieel te benutten

Liberty Media kreeg “veel geluk” met overname van F1 van Ecclestone om onbenut potentieel te benutten

155
Liberty Media kreeg “veel geluk” met overname van F1 van Ecclestone om onbenut potentieel te benutten
Foto: sbinnala44

Transformerende impact van Liberty Media

Sinds de overname van de Formule 1 in 2017 heeft Liberty Media opmerkelijke veranderingen doorgevoerd in de sport. Greg Maffei, president van Liberty Media, benadrukt dat veel van deze vooruitgangen mogelijk waren dankzij de aanwezigheid van ‘laaghangend fruit’ vanaf het begin. Bernie Ecclestone’s bewuste keuze om sociale media te negeren, omdat hij vond dat dit de live televisie-ervaring zou devalueren, bleek een gemakkelijke aanpassing om te benutten.

In een interview in de James Allen on F1 podcast legt Maffei uit hoe de realiteit van het bezitten van F1 zich heeft ontwikkeld. “Eerlijk gezegd, denk ik dat het beter is geworden dan we hadden gehoopt,” zegt Maffei. “Ik denk graag dat we slimme keuzes hebben gemaakt, maar we hebben ook veel geluk gehad. Er is geweldig racen geweest en geweldige verhalen, niet alleen met Drive to Survive, maar ook wat de coureurs zelf op sociale media hebben gedaan.”

Nieuwe manieren om fans te betrekken

Maffei merkt op dat de opwinding van fans is toegenomen dankzij initiatieven zoals fan zones en tentoonstellingen in steden als Londen en Washington, DC. Deze inspanningen hebben de fanbase aanzienlijk vergroot en een nieuwe realiteit geopend voor de sport.

Over de houding van Ecclestone zegt Maffei dat de vorige leiding veel goeds heeft gedaan voor de F1, maar misschien niet is meegegaan met de veranderende tijden. “Bernie verdient enorm veel krediet voor wat hij heeft opgebouwd met de sport, een ongelooflijke genie,” aldus Maffei. “Maar dingen veranderen. Het openen van de wereld van sociale media heeft een nieuwe groep fans aangetrokken en fans een veel grotere connectie gegeven.”

Lees ook:  Liberty Media’s MotoGP-deal van $4,8 miljard: wat dit voor Formule-1 betekent

Uitdagingen voor de toekomst

Hoewel de F1 enorm succesvol is, waarschuwt Maffei dat Liberty Media niet zelfgenoegzaam mag worden. Hij maakt zich zorgen over de interesse van fans als het racen niet competitief genoeg is. Maffei wijst op verschillende bedreigingen waar de F1 zich bewust van moet zijn, waaronder zelfgenoegzaamheid en duurzaamheid.

“Zelfgenoegzaamheid is absoluut iets om op te letten,” zegt hij. “We hebben een goed duurzaamheidsverhaal, maar we moeten ervoor zorgen dat het bekend en begrepen wordt, en dat we het uitvoeren. Mensen moeten er vertrouwen in hebben.” Daarnaast benadrukt hij het belang van competitief racen en het onderhouden van een goede relatie met de regelgever. “Het is onze taak om te blijven groeien en ervoor te zorgen dat we een goede relatie met de regelgever hebben. Dit zijn de dingen waar ik ‘s nachts over nadenk.”

Gerelateerd nieuws

Red Bull Racing Max Verstappen

Red Bull zet in op RB21-upgrade: laatste kans voor Verstappen in jacht op vijfde titel

Red Bull Racing staat op een keerpunt. Na een stroeve seizoensstart met...

red bull max verstappen

‘Niet dominant, gewoon effectief’: Vettel mist overwicht bij McLaren ondanks zegereeks

Sebastian Vettel noemt McLarens huidige vorm indrukwekkend, maar stelt dat er géén...

christian horner toto wolff

Horner kiest bewust voor de schurkenrol: ‘winnen is belangrijker dan aardig gevonden worden’

Christian Horner wordt uitgejouwd én bewonderd. En dat vindt hij helemaal prima....

max verstappen

Rosberg over achtergronddeal die Russell duur kan komen te staan: ‘zij houden álle opties open’

Terwijl George Russell zich dit seizoen stevig heeft laten gelden als leider...