Red Bull Racing staat op een keerpunt. Na een stroeve seizoensstart met een dominante McLaren dreigt het team uit Milton Keynes zijn grip op het kampioenschap te verliezen.
Maar tijdens de Grand Prix van Oostenrijk krijgt Max Verstappen een nieuwe troef in handen: een upgrade voor de RB21. Of die voldoende is om zijn titelkansen levend te houden, blijft spannend.
Verstappen verkleinde zijn achterstand op Oscar Piastri in Canada tot 43 punten. Red Bull grijpt het thuisweekend aan om een belangrijke update te introduceren.
Volgens Helmut Marko zijn de komende twee races cruciaal. Als de verbeteringen niet direct werken, kan Red Bull de ontwikkeling van de 2025-auto volledig stopzetten.
De RB21 is dit seizoen grillig. Volgens Marko heeft de auto een extreem klein werkvenster: als het circuit past, is de auto competitief, maar daarbuiten kampt het team met overstuur en hobbels op kerbstones. Jeddah, Suzuka en Montreal gingen nog redelijk, maar te vaak viel het resultaat tege
“We zien dezelfde tendensen als vorig jaar. De balans op de achteras klopt niet,”
De nieuwe onderdelen voor de GP van Oostenrijk moeten dat verbeteren. Daarna volgt Silverstone, waar het team een verfijnde versie van dezelfde upgrade wil gebruiken. Volgens Marko is het alles of niets. Als ook daar geen duidelijke winst wordt geboekt, schakelt Red Bull over op 2026.
Titelstrijd of transitiejaar?
De komst van de update is hoopvol voor Verstappen, maar de context is allesbehalve geruststellend. De Nederlander weet dat hij vaker moet winnen om nog kans te maken op zijn vijfde titel. Dat zei hij na zijn tweede plaats in Canada ook zelf.
“We moeten races gaan winnen, en dat doen we alleen als we competitiever zijn,”
Verstappen noemt het seizoen van McLaren “bijzonder” en “moeilijk te verslaan”. De fout van Norris in Canada bood hem tijdelijk ademruimte, maar structureel ligt Red Bull achter. Verstappen blijft realistisch: de update moet nú werken, anders is het te laat.
Naast sportieve druk speelt er ook een strategisch dilemma. De nieuwe regels voor F1 2026 komen eraan, met grote veranderingen in powerunits en chassis. Elk team moet kiezen: blijven investeren in 2025 of de blik volledig richten op 2026?
Volgens Marko ligt de grens bij Silverstone of Spa. Daarna gaan de windtunneluren en budgetten naar de 2026-auto. De tijdsdruk en het budgetplafond maken keuzes onomkeerbaar.
“Er komt een moment waarop we zeggen: dat was het. Geen verdere updates meer voor de RB21,”
Het is een race tegen de klok. Hoe langer Red Bull wacht met omschakelen, hoe groter het risico dat ook 2026 begint met een achterstand. Maar als ze te vroeg loslaten, is Verstappens titelkans voor dit jaar definitief verkeken.
Wat opvalt: ondanks alle technische onzekerheden blijft Verstappen consistent. Hij maximaliseert bijna elk raceweekend, zelfs als de auto tekortschiet. Zijn vechtlust en precisie zijn onveranderd – maar zelfs hij kan geen wonder verrichten als het materiaal tekortschiet.
Zijn houding is realistisch, maar vastberaden. Hij weet dat zijn kansen klein zijn, maar hij grijpt ze waar hij kan. Dat maakt de updates in Oostenrijk extra spannend: als Red Bull erin slaagt om de balansproblemen op te lossen, ligt alles weer open.