Lance Stroll’s recente acties en publieke imago hebben een verregaande invloed op Aston Martin, niet alleen op de prestaties van het team maar ook op hun reputatie. Tijdens de Grand Prix van Brazilië bereikte Stroll een dieptepunt toen hij tijdens de opwarmronde van de baan spinde en in een grindbak vast kwam te zitten.
Deze actie symboliseert een bredere trend van gebrek aan prestaties en verantwoordelijkheid, wat het merk Aston Martin in een negatief daglicht plaatst. Ondanks het harde werk van de teamleden, lijkt de aanwezigheid van Stroll Aston Martin te belemmeren, zowel op commercieel als op PR-gebied.
“Ik raakte de rem en had direct een gigantische blokkerende achteras. Ik was een passagier vanaf dat moment,” verklaarde Stroll over zijn incident in Brazilië, waarbij hij elke persoonlijke verantwoordelijkheid afwees en de oorzaak bij een mogelijk remprobleem legde.
Het publiek en fans beginnen Aston Martin te associëren met Lance Stroll’s tekortkomingen, wat een nadelig effect heeft op het imago van de sponsorende merken.
Namen als Aramco, Cognizant en Boss, die substantieel bijdragen aan het merk, zien hun marketinginvesteringen beperkt door deze negatieve associaties.
Sponsorgevolgen en merkassociatie
Stroll’s herhaaldelijke incidenten hebben niet alleen invloed op het team, maar ook op de partners van Aston Martin. Waar sponsors in de Formule 1 normaliter profiteren van zichtbaarheid en positiviteit, zijn de camera’s bij Aston Martin doorgaans gericht wanneer het misgaat – zoals auto’s die in grindbakken vastzitten of beschadigde onderdelen.
Dit schaadt niet alleen de sponsorrelaties, maar ook de commerciële aantrekkelijkheid van het team.
Sponsor | Recent Incident |
---|---|
Aramco | Auto in grindbak vast |
Cognizant | Negatief fanengagement |
Boss | Verminderde zichtbaarheid bij slechte prestaties |
Tijdens de Grand Prix van Brazilië was de roep om Felipe Drugovich, Aston Martins Braziliaanse reservecoureur, duidelijk hoorbaar.
Fans begonnen in de tribunes zijn naam te scanderen na Stroll’s incident, wat aangeeft dat het publiek openstaat voor een nieuwe coureur naast Alonso. Dit zou niet alleen positieve aandacht opleveren, maar ook Aston Martin’s reputatie binnen de fanbase verbeteren.
Lance Stroll en de verkoop van merchandise
Op verschillende locaties, zoals de O2 Arena in Londen, blijft Aston Martin-merchandise van Stroll vaak onverkocht liggen. Dit wijst op een gebrek aan interesse en vertrouwen van de fans. Het gebrek aan aantrekkingskracht van Stroll’s merk draagt bij aan een stagnatie in merchandisingverkoop en marktrelevantie voor Aston Martin.
“Er liggen stapels Stroll-merchandise die nu waarschijnlijk worden omgezet in muurisolatie of wegwerpartikelen,” aldus een bron bij een Aston Martin merchandise-outlet.
Hoewel Lawrence Stroll de belangrijkste aandeelhouder is, hebben ook andere investeerders een belang in Aston Martin. De vraag rijst waarom het team een coureur aanhoudt die weinig bijdraagt aan de teamprestaties, terwijl een mogelijke vervanging het team aanzienlijk zou kunnen versterken.
Met een groeiende druk vanuit de investeerderskant zal de vraag naar vernieuwing van de coureurspool toenemen, zeker gezien de financiële implicaties van slechte resultaten en PR-problemen.
De voortdurende problemen met Stroll weerspiegelen zich ook in het publieke imago van Aston Martin. Waar het merk normaal gesproken geassocieerd zou moeten worden met kracht en innovatie, wordt het nu gezien als een team dat vasthoudt aan een coureur die consequent niet presteert.
Dit leidt tot een negatief imago voor een merk dat juist probeert zich opnieuw op de kaart te zetten in de Formule 1.