Max Verstappen lijkt zijn toekomst bij Red Bull niet volledig in eigen handen te hebben. Terwijl de Nederlander het team de afgelopen jaren ongekende successen bracht, erkent Helmut Marko dat alles kan kantelen als Red Bull in 2026 niet competitief blijkt.
De komst van nieuwe regels en een eigen powerunit maken de onzekerheid groter dan ooit. Al maanden bestaat de vraag over Verstappens toekomst in de Formule 1.
Geruchten over een overstap naar Mercedes hielden het nieuws bij herhaling in hun greep. De speculaties werden nog geloofwaardiger toen George Russell openlijk bevestigde dat er gesprekken liepen tussen Mercedes en het kamp-Verstappen.
Het duurde tot het raceweekend in Hongarije voordat Verstappen zelf een einde maakte aan de onduidelijkheid. Hij bevestigde dat hij ook volgend seizoen voor Red Bull zou rijden.
Die uitspraak kwam kort nadat Red Bull afscheid nam van teambaas Christian Horner, een verandering die door velen werd gezien als een signaal dat Verstappen machtige invloed achter de schermen uitoefende.
Ondanks die bevestiging blijft de blik vooral gericht op 2026, het jaar waarin de Formule 1 ingrijpende reglementswijzigingen doorvoert. Precies in dat jaar moet Red Bull voor het eerst een eigen motor inzetten, in samenwerking met Ford.
Een riskante nieuwe start
De overstap naar een eigen powerunit is een belangrijk moment voor Red Bull. Het team heeft geen ervaring als motorbouwer en kan dus niet garanderen dat het direct meestrijdt om de titel.
Verstappen, ondertussen viervoudig wereldkampioen sinds 2021, heeft alles te verliezen. De afgelopen anderhalf jaar kende Red Bull bovendien een terugval, mede door het vertrek van technisch meesterbrein Adrian Newey.
De combinatie van nieuwe motorregels en een afnemende vorm voedt de twijfel of het team klaar is voor de toekomst. In dat licht krijgt Marko’s uitspraak extra gewicht.
Helmut Marko benadrukte in gesprek met F1-Insider dat Verstappen contractueel tot en met 2028 verbonden is aan Red Bull. Toch erkende hij dat de situatie niet zo zwart-wit is.
“Uit zijn verklaringen was duidelijk dat hij wilde blijven, en dat is logisch, zelfs als de uitstapclausule had gegolden. Niemand weet hoe het er in 2026 uitziet. Mercedes roept dat ze de beste motor zullen hebben, maar daar is geen bewijs van. Op het gebied van chassis weet je ook niet wie de jackpot vindt. Er is dus veel onzekerheid en puur vanuit zijn perspectief is het veel verstandiger om te blijven, alles aan te kijken en als we volgend jaar misschien niet competitief zijn, dan zijn beslissing opnieuw te overwegen.”
Daarmee bevestigde de Oostenrijker impliciet dat Verstappen, ondanks zijn lange contract, alsnog kan vertrekken als Red Bull tekortschiet.
Het contract van Verstappen bevat meerdere prestatieclausules. Volgens berichtgeving had hij dit seizoen gebruik kunnen maken van een uitstapmogelijkheid als hij buiten de top drie van het kampioenschap zou staan tijdens de zomerstop.
Omdat Verstappen ruimschoots aan die eis voldeed, bleef de optie gesloten. Voor 2026 geldt naar verluidt een vergelijkbare clausule, waarbij een positie buiten de top twee hem alsnog vrij spel zou geven.
Een trage start volgend jaar kan Verstappen opnieuw tot middelpunt van de coureursmarkt maken. Mercedes houdt de deur open, zeker nu de toekomst daar nog onzeker blijft.
Red Bull benadrukt band met Verstappen
Ondanks de speculaties benadrukt Marko hoe belangrijk Verstappen is voor Red Bull.
“Max is een heel belangrijk onderdeel van ons team. Hij behaalde al zijn successen met Red Bull Racing. In zijn Formule 1-carrière reed hij uitsluitend in Red Bull-auto’s en naast zijn talent is hij simpelweg een zeer belangrijk familielid voor ons.”
Ook Verstappen zelf liet zich uit over de geruchtenstroom.
“Er zijn altijd anderen die veel praten, terwijl ikzelf eigenlijk weinig zeg, omdat ik dat niet nodig heb. Ik ben volledig gefocust op 2026 met het team, om vooruit te kijken en ervoor te zorgen dat we de regels goed benutten en vanaf het begin competitief zijn.”
De komende seizoenen staan volledig in het teken van de overgang naar het nieuwe tijdperk. Voor Verstappen, die sinds 2021 elk kampioenschap wist te winnen, is de lat hoog gelegd.
Red Bull staat onder druk om te bewijzen dat het ook zonder externe motorleverancier en zonder Newey de top kan blijven bepalen.
Marko’s erkenning dat Verstappen zijn toekomst opnieuw kan overwegen, toont hoe fragiel de situatie werkelijk is. Voor nu blijft Verstappen trouw aan Red Bull, maar 2026 kan het jaar worden waarin alles opnieuw ter discussie staat.