Tijdens duels op hoge snelheid zien we coureurs razendsnel van lijn wisselen of tegenstanders dicht langs de witte lijn dwingen. Maar daar zit een duidelijk reglement achter. Verdedigend rijden op het rechte stuk is in de Formule 1 aan strikte regels gebonden — één onverwachte beweging kan je zomaar een tijdstraf opleveren.
De vraag wat zijn de regels voor verdedigend rijden op het rechte stuk is dus veel meer dan een kwestie van ‘netjes racen’. Het gaat over veiligheid, sportiviteit en het voorkomen van gevaarlijke situaties bij snelheden boven de 300 km/u.
Volgens de FIA-regels mag een coureur op het rechte stuk één keer van lijn wisselen om een inhaalactie af te weren. Daarna moet hij op die lijn blijven. Meerdere keren heen en weer slingeren over de baan wordt beschouwd als onveilig én onsportief.
“Een verdediger mag zich verplaatsen om een inhaalpoging af te slaan, maar moet dan op die lijn blijven rijden. Onvoorspelbare bewegingen worden bestraft.” – FIA Driving Standards Guidelines
Als een coureur wél meerdere keren van lijn wisselt, of een ‘laatste moment move’ uitvoert richting de binnenkant, loopt hij het risico op een straf van de wedstrijdleiding.
Wat is een ‘late move’ en waarom is het verboden
Een ‘late move’ is een plotselinge verplaatsing van de verdedigende coureur, vlak voor een bocht of rempunt, met als doel de inhaler te blokkeren. Dit wordt gevaarlijk geacht, omdat het de andere coureur verrast en zijn reactietijd beperkt.
De FIA bestraft deze acties om incidenten te voorkomen — denk aan botsingen waarbij een inhaler geen kant meer op kan. Coureurs zoals Magnussen, Stroll en zelfs Hamilton zijn in het verleden al gewaarschuwd of bestraft voor te late defensieve acties.
“Een beweging richting de andere auto maken zodra die aan de inhaalactie begint, wordt beschouwd als een gevaarlijke manoeuvre.” – Uittreksel FIA Stewarding Handboek 2025

Een blokkade wordt illegaal als de verdediger:
- meer dan één keer van rijlijn wisselt;
- geen ruimte overlaat aan de andere auto;
- buiten de witte lijnen verdedigt (track limits overschrijdt);
- onverwacht beweegt richting de andere auto.
Een coureur moet altijd minstens een auto-breedte ruimte overlaten op de baan wanneer hij verdedigt. Dit staat bekend als de “car’s width rule”. Vooral op rechte stukken waar DRS wordt gebruikt, is het belangrijk dat inhalen veilig kan gebeuren — daar grijpt de FIA streng in.
Vanaf 2026 verdwijnt het bekende DRS-systeem. In plaats daarvan krijgen Formule 1-auto’s actieve aerodynamica met een zogenaamde Manual Override Mode. Daarmee kan een coureur zelf schakelen tussen meer of minder downforce — handig bij inhalen of verdedigen.
Deze verandering heeft impact op hoe er verdedigd wordt op rechte stukken. Er is dan geen visueel DRS-vleugeltje meer dat verraadt wie aanvalt of verdedigt.
Toch blijven de regels voor rijlijn, ruimte en voorspelbaarheid van toepassing — de FIA handhaaft het principe van eerlijk en veilig verdedigend rijden. Coureurs die zich niet aan de regels houden, kunnen rekenen op sancties zoals:
| Overtreding | Mogelijke straf |
|---|---|
| Meerdere lijnwissels | Tijdstraf (bijv. +5 seconden) |
| Late move zonder ruimte | Drive-through penalty |
| Herhaald gedrag | Gridstraf bij volgende race |
| Ernstige overtreding | Diskwalificatie of licentiepunten |
Naast de straffen riskeren coureurs ook botsingen, schade of reputatieverlies. Teams evalueren elk incident en coureurs worden door hun race-ingenieurs actief begeleid om binnen de lijnen van het reglement te blijven.
Met het oog op de toekomst – en vooral het 2026-reglement met actieve aerodynamica – blijven deze richtlijnen een kernonderdeel van hoe Formule 1-coureurs hun positie verdedigen zonder risico’s te nemen.