Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet de FIA wheel-to-wheel gevechten: strikte regels voor knikken en chicanes

Zo ziet de FIA wheel-to-wheel gevechten: strikte regels voor knikken en chicanes

341
Zo ziet de FIA wheel-to-wheel gevechten: strikte regels voor knikken en chicanes
Foto: F1Unchained

In de openingsronde van Silverstone 2021 raakten Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar in Copse – een razendsnelle knik. Het leidde tot veel discussie, maar volgens de regels van 2025 is het nu duidelijker dan ooit wie ruimte moet laten.

Sinds 2025 bepaalt de FIA dat de coureur die bij het eerste deel van de bochtencombinatie voorligt, prioriteit krijgt voor de rest van de sequentie.

Ruimte laten is alleen verplicht als de inhaalcoureur aan de binnenkant naast zit vóór de apex, of bij buitenom volledig vóór ligt. In snelle bochten is de beoordeling soepeler, mits beide auto’s binnen de track limits blijven en de actie controleerbaar is.

In de Formule 1 gelden strikte regels over wanneer een coureur ruimte moet laten tijdens een gevecht. De FIA maakt daarbij onderscheid tussen een inhaalactie aan de binnenkant of buitenkant, en het moment waarop er sprake is van een geldige positie:

  • Binnenkant: De inhalende auto moet minimaal met de vooras gelijk liggen aan de buitenspiegel van de andere auto vóór én bij het apexpunt van de bocht. Is dat het geval, dan moet de ander ruimte geven.
  • Buitenkant: Hier moet de inhalende auto met de volledige vooras voor liggen op het moment van insturen bij de apex. Alleen dan is er recht op ruimte aan de buitenkant.

Wie geen volledige overlap heeft vóór de apex, kan geen aanspraak maken op ruimte. Dit voorkomt zogenaamde ‘divebombs’ waarbij een coureur laat op de rem duikt zonder echte controle over de auto. De FIA kijkt daarbij altijd of de actie onder controle was én binnen de track limits bleef.

Lees ook:  Amerikaanse Justitie ontvangt zorgwelkend rapport over FIA-president Mohammed Ben Sulayem

S-bochten en knikken: eerste deel is bepalend

In bochtencombinaties – zoals een chicane of een S-bocht – geldt een extra regel: wie de lijn pakt in het eerste deel, krijgt meestal de overhand voor de rest van de bochtensequentie. Dit voorkomt onduidelijkheid over wisselende posities binnen één vloeiende beweging.

Voorbeelden van dit soort bochten zijn:

  • Becketts/Maggots op Silverstone
  • Senna S op Interlagos
  • Turns 6/7 in Suzuka

In deze situaties bepaalt de positionering bij het insturen van het eerste bochtendeel wie ruimte mag claimen voor de rest. Alleen als de andere auto zich overtuigend aan de binnen- of buitenkant plaatst bij het tweede deel, kan dat veranderen.

George Russell en Max Verstappen
Foto: F1 Breakdown

Er wordt prioriteit gegeven aan het eerste hoekelement. De FIA geeft hiermee richting aan incidenten waarbij auto’s gedurende meerdere bochten zij-aan-zij rijden. Zonder zo’n richtlijn ontstond er vaak discussie over wie ‘recht’ had op de racelijn.

Niet elke bocht wordt op dezelfde manier beoordeeld. Een scherpe haarspeldbocht biedt ruimte voor twee auto’s, maar bij een razendsnelle knik als Eau Rouge of Copse is dat fysiek veel lastiger – en gevaarlijker.

Type BochtKenmerkBeoordeling
Haarspeld, chicaneLage snelheid, veel remmenRuimte geven vaak fysiek mogelijk
Snelle knik (Copse, Eau Rouge)Hoge snelheid, minimale remMinder ruimte, focus op momentum

In snelle bochten geldt vaker de inschatting “racing incident” – dus geen straf – tenzij duidelijk is dat een coureur roekeloos was of geen ruimte liet ondanks dat de ander er recht op had.

Vooral buitenom inhalen is in deze bochten risicovol. Sinds 2025 wordt het aantal succesvolle buitenom-acties in S-bochten zelfs 30% lager ingeschat dan voorheen, mede door de strengere interpretatie van wie wanneer ruimte moet geven.

Lees ook:  Lewis Hamilton ontloopt gridstraf na FIA-oordeel over dubbele gele vlaggen in Brazilië

Straf of race-incident? Hoe stewards dat beslissen

Bij elk incident kijkt de FIA of er sprake is van een racing incident (geen straf) of causing a collision (wel straf). Die beoordeling gebeurt op basis van data, onboard-beelden en zichtlijnen:

  • Racing incident: Beide coureurs zijn deels betrokken, of het is simpelweg te lastig om één schuldige aan te wijzen. Geen straf.
  • Causing a collision: Eén coureur mist de apex, remt te laat, of laat bewust geen ruimte terwijl dat wél moest. Straf = standaard 10 seconden + 2 penalty points (kan variëren).
Type IncidentGevolg
Racing incidentGeen actie
Causing a collision10s + 2 penalty points (gemiddeld)

Stewards letten ook op zichtlijnen en realistische racelijnen. Was de racelijn van de verdediger ‘blokkerend’? Had de buitenste auto zicht op de apex? Was de actie controleerbaar?

Die details bepalen vaak of er gestraft wordt of niet. Sinds 2025 zijn de richtlijnen hierover openbaar gemaakt, om meer duidelijkheid te geven aan teams en fans.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...