Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo werkt ‘lift and coast’ en daarom moet een coureur het doen tijdens de race

Zo werkt ‘lift and coast’ en daarom moet een coureur het doen tijdens de race

1.4k
Zo werkt ‘lift and coast’ en daarom moet een coureur het doen tijdens de race
Foto: F1 Unleashed

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk 2025 kreeg Hamilton van zijn team de opdracht om zijn gas los te laten ruim voor het rempunt. Niet vanwege een fout of schade, maar vanwege ‘lift and coast’.

Het is een techniek die cruciaal is in Formule 1-races. Waarom moet een coureur ‘lift and coast’ doen tijdens de race? Het antwoord heeft alles te maken met brandstof, motoronderdelen en millisecondenstrategie.

Hier lees je hoe ‘lift and coast’ werkt, waarom het nodig is, en hoe het direct invloed heeft op de prestaties, strategie en levensduur van een F1-auto. De techniek lijkt eenvoudig, maar speelt een grote rol in races met strenge limieten en extreem nauwkeurige berekeningen.

‘Lift and coast’ betekent letterlijk: gas loslaten (lift) en daarna uitrollen naar de bocht (coast). Het gebeurt vlak voor een remzone, bijvoorbeeld aan het einde van een lang recht stuk.

In plaats van vol gas tot aan het rempunt te rijden, laat de coureur eerder het gas los en laat hij de auto vanzelf vertragen door luchtweerstand en rolweerstand.

“Op een zuinige ronde laat je rond 200 meter voor het rempunt het gas los en rol je naar de bocht,” — Lewis Hamilton

Deze techniek wordt meestal toegepast in de zware remzones, zoals in Montreal of Monza. Daar is de winst op brandstof het grootst. De auto verbruikt op dat moment vrijwel geen brandstof, omdat de motor niet actief aandrijft.

Waarom coureurs ‘lift and coast’ moeten doen

De belangrijkste reden is brandstofbesparing. In 2025 geldt nog steeds een maximumhoeveelheid brandstof voor een race. Elke gram telt, zeker op circuits met lange rechte stukken waar het verbruik piekt.

Lees ook:  Hamilton gefrustreerd over Ferrari’s bandenstrategie – fans reageren massaal na GP Brazilië

Door meerdere keren per ronde te ‘liften en coasten’ kan een team tot wel 3 tot 5 kilogram brandstof besparen. Dat scheelt serieus gewicht, en dus tijd.

“Je verbruikt op rechte stukken het minst als je er zo snel mogelijk overheen rijdt, en dan op tijd je gas loslaat,”

Daarnaast helpt het bij het koelen van de motor en remmen. Door het minder belasten van de powerunit en de remsystemen blijven de temperaturen lager. Vooral in vuile lucht of bij hoge temperaturen is dit cruciaal.

Minder hitte betekent minder risico op schade, en dus minder kans op uitval of penalties wegens overschrijding van limieten. De instructie om deze techniek te gebruiken komt altijd van het team via de pitmuur.

mercedes w15
Foto: Formula News Today

Het kan gaan om een gepland spaarscenario of een reactie op realtime data over temperaturen of verbruik. Het is dus geen vrije keuze van de coureur, maar een strategisch gestuurd besluit.

Bijvoorbeeld: tijdens de GP van Oostenrijk 2025 kregen Hamilton en Leclerc de opdracht om ‘lift and coast’ te doen, niet alleen om brandstof te sparen, maar ook om slijtage aan hun skid block te beperken.

Dat was nodig om een diskwalificatie wegens te veel plankslijtage te voorkomen — een slimme toepassing van de techniek buiten het standaardverbruik om.

Het effect op rondetijden en strategie

Op het oog lijkt het nadelig om eerder van het gas te gaan, maar het tegendeel is vaak waar. De tijd die je per ronde verliest door ‘lift and coast’ is relatief klein: meestal tussen de 0,05 en 0,15 seconde per liftmoment.

Lees ook:  Hamilton verliest zijn geduld: 'ik probeer Ferrari te helpen, maar ze luisteren niet'

Alleen bij extreme besparing kan dit oplopen tot drie tienden. Maar doordat de auto lichter is (minder brandstof), win je dat tijdverlies vaak terug over een hele stint.

“Zelfs in de extreemste gevallen verlies je maximaal drie tienden per ronde. Meestal is het maar een halve tot een tiende,”

Daarnaast verlengt het de levensduur van onderdelen. In een seizoen waarin elk team maar een beperkt aantal motoronderdelen mag gebruiken zonder straf, telt elk rondje dat je je componenten spaart.

Minder slijtage betekent meer flexibiliteit in je seizoenplanning. ‘Lift and coast’ is geen nieuwe techniek. Zelfs in de jaren ’80 werd het al toegepast, zij het om andere redenen.

Nico Rosberg herinnert zich hoe zijn vader, Keke Rosberg, het gebruikte in gevechten met Alain Prost. Vandaag de dag is het een standaard onderdeel van de race-engineer briefing.

“Lift and coast is de efficiëntste manier om brandstof te besparen — dat deden ze vroeger ook al,”

Lewis Hamilton past het nog steeds toe, en benadrukt hoe belangrijk timing is: niet te vroeg, niet te laat. Elke meter die je eerder lift, telt — maar het moet wel precies goed zijn om geen snelheid te verliezen in het vervolg van de bocht.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...