Met een winstpercentage van maar liefst 95,5% in het seizoen 2023 is de Red Bull RB19 officieel de meest succesvolle Formule 1-auto aller tijden. Max Verstappen won dat jaar 21 van de 22 races – een prestatie die tot dan toe ongeëvenaard was.
Maar hoe verhoudt deze auto zich tot iconische voorgangers als de McLaren MP4/4, Mercedes W07 en Ferrari F2002?
Om te bepalen welke auto de titel ‘meest succesvolle Formule 1-auto aller tijden’ verdient, kijken kenners naar vier hoofdcriteria: het aantal overwinningen, het winpercentage, het behalen van wereldtitels en de mate van dominantie over het veld.
Dominantie beoordelen op basis van overwinningen in een seizoen is in het voordeel van de hedendaagse bolides, aangezien de F1-kalender nu een stuk langer is.
Daarom wordt er in de meeste analyses gekeken naar winpercentage, zodat auto’s uit verschillende tijdperken eerlijk met elkaar vergeleken kunnen worden. En daar komt de Red Bull RB19 dus verrassend als winnaar uit de bus.
| Auto | Seizoen | Overwinningen | Races | Winpercentage | Titels |
|---|---|---|---|---|---|
| Red Bull RB19 | 2023 | 21 | 22 | 95,5% | Coureurs & Constructeurs |
| McLaren MP4/4 | 1988 | 15 | 16 | 93,75% | Coureurs & Constructeurs |
| Mercedes W07 | 2016 | 19 | 21 | 90,48% | Coureurs & Constructeurs |
| Ferrari F2002 | 2002 | 14 | 17 | 82,35% | Coureurs & Constructeurs |
Elke topauto in deze lijst bracht iets revolutionairs met zich mee. De McLaren MP4/4 uit 1988 had een ultralage bouw en turbo-kracht, Ferrari’s F2002 was voorzien van een hypermoderne titanium versnellingsbak, en Mercedes’ W07 zette de toon op het gebied van hybride-efficiëntie.
“De F2002 was uitgerust met een krachtige atmosferische 3-liter V10-motor die samenwerkte met een geavanceerde 7-traps automatische versnellingsbak.”
De Red Bull RB19 maakte het verschil met superieure aerodynamica, een verfijnde ophanging en uitmuntende software, vooral in combinatie met de rijstijl van Max Verstappen.
De rol van de coureur: Verstappen, Senna, Schumacher, Hamilton
Zonder topcoureur wint zelfs de beste auto geen kampioenschap. De dominantie van de RB19 is onlosmakelijk verbonden met Max Verstappen, net zoals de MP4/4 dat was met Ayrton Senna en Alain Prost.
“Niemand twijfelt eraan dat bijvoorbeeld Lewis Hamilton of Max Verstappen een belangrijke rol hebben gespeeld in hun eigen succes, maar de juiste auto’s zijn van vitaal belang om trofeeën te kunnen winnen.”
Verstappen haalde het maximale uit de RB19, net als Schumacher dat deed met de F2002 en Hamilton met de W07. Constante prestaties, foutloos rijden en optimale feedback aan het team waren bij al deze coureurs bepalend voor de succesformule.
Een snelle auto alleen is niet genoeg. Betrouwbaarheid speelt een even grote rol. De W07 van Mercedes uit 2016 was niet alleen bloedsnel, maar ook bijna onverwoestbaar. Ferrari’s F2002 won niet alleen races, maar viel ook zelden uit.

En hoewel de RB19 ongekend dominant was, was hij ook robuust en constant, wat hem bovenaan de lijst plaatst.
“De Mercedes W07 Hybrid werd de op één na meest dominante auto in de geschiedenis van de Formule 1 nadat hij 19 van de 21 races van de kalender van 2016 had gewonnen.”
Snelle auto’s die regelmatig stilvallen, winnen zelden titels. Het geheim ligt dus in de balans tussen snelheid en betrouwbaarheid — iets wat deze vier legendarische auto’s perfect onder de knie hadden.
Met de nieuwe reglementen op komst in 2026, inclusief nieuwe motorformules en de komst van Honda en Audi, staat de sport opnieuw op een kantelpunt. Het blijft de vraag of toekomstige auto’s ooit de dominantie van de RB19 of MP4/4 kunnen evenaren.
Toch is de les uit het verleden duidelijk: wie een kampioensauto wil bouwen, moet investeren in slimme aerodynamica, een betrouwbare krachtbron, en een coureur die elke kans weet te benutten.
“De juiste auto is van vitaal belang om trofeeën te kunnen winnen.”
De RB19 mag dan de statistisch meest succesvolle Formule 1-auto aller tijden zijn, maar in de schaduw van McLaren, Ferrari en Mercedes ligt de lat al decennia torenhoog. En die strijd om perfectie is precies wat F1 zo fascinerend maakt.