Wat begon als een race naar het podium eindigde voor Max Verstappen in frustratie, verlies van plaatsen en een straf. In Barcelona ging het helemaal mis na een safety car-periode en een discutabele beslissing van Red Bull om hem op harde banden terug de baan op te sturen.
Daar bovenop kwam nog het teamorder-verzoek om George Russell voor te laten — een combinatie die het lont in het kruitvat stak.
“Onze bandenkeuze en wat erna gebeurde, voedden mijn frustratie. Die actie had nooit mogen gebeuren.”
In deze analyse ontrafelen we waarom Red Bull deze keuzes maakte, hoe Verstappen reageerde en waarom alles uiteindelijk leidde tot een onnodig incident met grote gevolgen.
Christian Horner was duidelijk over het moment waarop de race kantelde. De safety car kwam volgens hem op “het slechtst denkbare moment”. Verstappen zat toen op acht ronden oude softs, die zwaar belast waren door eerdere stints.
De strategie van Red Bull was agressief — een drie-stopper — waardoor Max geen verse zachte banden meer had. Het enige alternatief: nieuwe harde banden.
“De enige set banden die we nog hadden was een nieuw setje hards,” — Christian Horner
De keuze voor hard was dus geen luxe, maar noodzaak. Toch pakte die beslissing rampzalig uit.
In de slotronden van de race moest Verstappen het opnemen tegen coureurs met verse of nauwelijks gebruikte zachte banden. Dat was een onmogelijke opgave. Max worstelde met grip en temperatuur, en verloor meteen terrein.
Leclerc en Russell slaan toe terwijl Max vecht met rubber
Bij de herstart had Verstappen nauwelijks controle over zijn auto. Hij verloor meteen een plek aan Leclerc en werd vervolgens belaagd door George Russell. In bocht 1 kwam het tot een moment van chaos:
Russell ging voor een inhaalactie, gleed iets wijd en dwong Max naar de uitloopstrook. Red Bull schatte in dat Russell bij het insturen net voor lag en wilde een straf voor Verstappen voorkomen.
“Het leek er sterk op dat het een straf zou worden, dus gaven we het bevel om George voorbij te laten,”
Maar dat bleek achteraf een misrekening. De stewards bepaalden later dat Russell de controle verloor in de bocht en dat Verstappen de positie niet had hoeven teruggeven. Toch had Max toen al gereageerd met woede en frustratie.
Wat er daarna gebeurde, was het gevolg van opgehoopte ergernis. In bocht 5 leek Max Russell erlangs te laten. Maar toen George eenmaal voorbij was, gaf Verstappen vol gas en reed tegen de zijkant van de Mercedes aan.
“Dat was een actie die niet juist was en niet had mogen gebeuren.”
Het incident kostte hem tien seconden straf én drie strafpunten, waarmee hij nu op elf van de twaalf toegestane punten staat. Eén misstap meer, en hij zit een race aan de kant.
Horner snapt de frustratie, maar verdedigt de strategie
Volgens Horner was het risico op de harde band minder groot dan doorrijden op oude softs. Hij erkende dat met de kennis van nu misschien een andere keuze gemaakt zou zijn, maar verdedigde de beslissing op basis van de situatie op dat moment.
“In 20/20 hindsight had je hem buiten gehouden. Maar met wat we wisten, was dit de juiste beslissing,”
Over het incident met Russell bleef Horner voorzichtig. Hij gaf aan dat Max boos was, eerst vanwege Leclerc en daarna vanwege Russell.
Volgens hem zou het beter zijn als de raceleiding in dit soort situaties duidelijker zou aangeven of een positie teruggegeven moet worden. De afloop in Spanje legt een fundamenteel probleem bloot:
Het verschil tussen de intenties van het team en de reactie van de coureur. Red Bull wilde straf vermijden, Max voelde zich geslachtofferd. De harde banden maakten hem kansloos, de teamorder dreef hem over de rand.
Max gaf toe dat zijn actie fout was, maar de keten van beslissingen die eraan voorafging, is minstens zo belangrijk. Een foute inschatting van het team, een ongelukkige timing van de safety car en een coureur onder druk bleken samen een giftige combinatie.