Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Waarom drinken F1 coureurs uit een rietje na de race?
Overig

Waarom drinken F1 coureurs uit een rietje na de race?

388
Waarom drinken F1 coureurs uit een rietje na de race?
Foto: Lukas Raich

Coureurs gebruiken een rietje om na een race snel en efficiënt te hydrateren na de extreme fysieke inspanning en de hitte waaraan ze zijn blootgesteld. Tijdens een Grand Prix verliezen coureurs aanzienlijke hoeveelheden vocht door transpiratie, wat hun concentratie en uithoudingsvermogen kan beïnvloeden.

Het drinken met een rietje maakt het voor uitgeputte coureurs makkelijker om vocht op te nemen zonder onnodige fysieke inspanning, waardoor ze sneller herstellen en klaar zijn voor toekomstige races.

Het gebruik van een rietje biedt comfort en controle, waardoor het herstelproces wordt bevorderd. In de cockpit kunnen de temperaturen oplopen tot wel 50°C, en coureurs verliezen tot wel 3 liter vocht per race. Snelle rehydratatie is essentieel om prestaties te behouden en verdere uitdroging te voorkomen.

“Na een race is het van cruciaal belang voor coureurs om het verloren lichaamsvocht aan te vullen,” zegt een F1-voedingsdeskundige. “Het rietje helpt hen om in hun uitgeputte toestand zonder moeite te drinken.”

Het belang van hydratatie

Hydratatie speelt een cruciale rol in de prestaties van coureurs, zowel tijdens als na de race. De extreme omstandigheden in de cockpit leiden tot intens vochtverlies door transpiratie.

Temperaturen kunnen oplopen tot wel 50°C, waardoor coureurs tijdens een race tot 3 liter vocht kunnen verliezen, ongeveer 4% van hun lichaamsgewicht.

De gevolgen van uitdroging zijn groot. Een vochtverlies van slechts 2% kan leiden tot een afname van de concentratie, reactiesnelheid en uithoudingsvermogen met wel 20%. Daarom is hydratatie niet alleen tijdens de race belangrijk, maar ook direct daarna. Het gebruik van een rietje na de race helpt coureurs snel en gecontroleerd te drinken.

“Hydratatie is essentieel om topprestaties te leveren,” zegt een sportfysioloog. “Het verlies van elektrolyten en vocht kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.”

Het gebruik van een rietje door coureurs na de race biedt verschillende voordelen:

  1. Gecontroleerde inname: Door kleine hoeveelheden te drinken, vermijden coureurs maagklachten die kunnen ontstaan na zware fysieke inspanning.
  2. Tijdbesparing: Ze hoeven hun helm niet af te zetten, wat waardevolle tijd bespaart tijdens het herstel en de media-verplichtingen.
  3. Minder morsen: Door het rietje wordt de kans op morsen verminderd, wat bijdraagt aan een professionele uitstraling tijdens interviews en op het podium.
Sergio Perez
Foto: Steffen Prößdorf

Samenstelling van de drankjes

Coureurs drinken niet zomaar water na een race. De samenstelling van hun hydratiedrank is zorgvuldig afgestemd op hun specifieke behoeften. Deze dranken bevatten elektrolyten zoals natrium, kalium en magnesium, koolhydraten om de glycogeenvoorraden aan te vullen, en soms ook eiwitten om het herstelproces te ondersteunen.

Sommige coureurs, zoals Max Verstappen, kiezen voor natuurlijke alternatieven zoals kokoswater, dat rijk is aan elektrolyten en natuurlijke suikers.

“Kokoswater is een wonderdrank van de natuur,” aldus een onderzoek van het Central Food Technological Research Institute. “Het bevat de juiste mix van mineralen en voedingsstoffen die essentieel zijn voor topsporters.”

De keuze voor een hydratiedrank wordt bepaald in samenspraak met voedingsdeskundigen en het medische team. Factoren zoals smaak, maagverdraagzaamheid en persoonlijke voorkeur spelen hierbij een belangrijke rol.

Uitdroging kan de prestaties van een coureur aanzienlijk negatief beïnvloeden. Onderzoek toont aan dat zelfs een lichte dehydratatie van 1-2% van het lichaamsgewicht al kan leiden tot een afname in cognitieve functies, reactietijd en uithoudingsvermogen. In een sport waarin fracties van seconden het verschil kunnen maken, kan uitdroging een groot nadeel zijn.

Een studie onder professionele coureurs toonde aan dat een vochtverlies van 3% resulteerde in een gemiddelde toename van 0,4 seconden per ronde.

Daarnaast verhoogt uitdroging het risico op hittestress en uitputting, wat de prestaties en de gezondheid van de coureur in gevaar kan brengen.

Vochtverlies van 1-2%: Verminderde concentratie en reactietijd
Vochtverlies van 3%: 0,4 seconden langzamer per ronde
Vochtverlies van 4% of meer: Verhoogd risico op hittestress en uitputting

“In de Formule 1 kan een fractie van een seconde het verschil maken tussen pole position en de tweede startrij,” zegt een ervaren engineer. “Optimale hydratatie is dus niet alleen een kwestie van gezondheid, maar ook van competitievoordeel.”

Ontwikkelingen van drinksystemen

De Formule 1 staat bekend om zijn technologische innovaties, ook op het gebied van hydratatie. Teams investeren veel in het ontwikkelen van geavanceerde drinksystemen waarmee coureurs tijdens de race gehydrateerd blijven zonder aan prestaties in te boeten.

Moderne F1-auto’s zijn uitgerust met geïntegreerde drinksystemen, bestaande uit een reservoir, slangen en een mondstuk dat binnen handbereik van de coureur is geplaatst. Deze systemen zijn ontworpen om minimaal gewicht toe te voegen en tegelijkertijd voldoende vloeistof te bevatten.

oscar piastri
Foto: Aldas

Sommige teams experimenteren met koelsystemen die de drank op een aangename temperatuur houden, zelfs bij de extreme hitte in de cockpit. Dit draagt niet alleen bij aan het comfort van de coureur, maar stimuleert ook frequenter drinken tijdens de race.

Will Buxton merkt op dat de plaatsing van het drinksysteem in de auto per team kan verschillen.

“Vroeger zaten de flessen, en sommige coureurs hebben dat nu nog steeds, een stuk verder naar achteren in de auto. Een aantal van hen heeft hem zelfs achter de stoel in de cabine, vlak voor de motor.”

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...