Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Verstappen zwijgt bewust in FIA-persconferentie, stewards publiceren omstreden strafregels

Verstappen zwijgt bewust in FIA-persconferentie, stewards publiceren omstreden strafregels

598
Verstappen zwijgt bewust in FIA-persconferentie, stewards publiceren omstreden strafregels

Een simpele vraag over zijn raceban dreef Max Verstappen tot irritatie. Niet omdat hij het onderwerp niet begreep — maar omdat hij het er simpelweg niet meer over wíl hebben.

Tijdens de mediadag in Oostenrijk speelde Verstappen een opvallend stil spel in de officiële FIA-persconferentie. Terwijl andere coureurs hun zegje deden over de onlangs gepubliceerde FIA-documenten, koos Max voor stilte.

Niet omdat hij niets te zeggen had, maar omdat hij bang is dat elk kritisch woord tegen hem gebruikt kan worden. En dat zegt meer over de huidige Formule 1 dan je denkt.

De persconferentie begon zoals altijd, met vragen over het raceweekend. Maar al snel kwam het onderwerp op de omstreden strafpunten en de pas vrijgegeven richtlijnen van de FIA. Verstappen hield zich opvallend afzijdig. Geen mening, geen uitleg, slechts een kort “geen commentaar”.

Volgens hem is dat een bewuste keuze. In een latere sessie met Nederlandse media legde Verstappen uit dat hij simpelweg geen risico wil lopen:

“Ik mag niet meer kritisch zijn.”

Hij verwees naar het document dat de FIA eerder die dag had vrijgegeven. Daarin staat expliciet dat coureurs geen negatieve uitspraken mogen doen over de organisatie of haar officials, zeker niet in zogenaamde ‘gecontroleerde settings’ zoals persconferenties.

De straffen lopen uiteen van boetes tot – bij zwaardere overtredingen – strafpunten op de licentie. En net dát wil Verstappen vermijden, want hij staat op elf van de twaalf toegestane punten. Eén misstap en hij mist een race.

Spanningen lopen op in Britse mediasessie

De Britse pers kreeg Verstappen nauwelijks aan het praten. Toen een verslaggever opnieuw vroeg of zijn aanpak op de baan zou veranderen vanwege die elf strafpunten, beet Verstappen terug:

“Maak je nu een slechte grap?”

Het moment toonde hoe gespannen de sfeer rondom het onderwerp is. De vragen zijn niet nieuw, maar voor Max duidelijk te veel. Zeker sinds zijn taakstraf in 2023, na de woordenwisseling met de FIA in Singapore, laat hij zich nauwelijks nog uit over gevoelige onderwerpen in officiële settings.

Lees ook:  Rosberg over achtergronddeal die Russell duur kan komen te staan: 'zij houden álle opties open'

Daarbuiten, in de meer informele Nederlandse mediasessie, kwam hij wat losser. Daar legde hij uit dat hij het gevoel heeft dat hij elk risico op een straf moet vermijden — zelfs als dat betekent dat hij zijn mening niet meer mag geven.

Op de achtergrond speelde zich een tweede grote gebeurtenis af: de FIA maakte twee documenten openbaar die voorheen alleen intern circuleerden. De zogenoemde racing guidelines en penalty point guidelines zijn nu voor het eerst voor iedereen beschikbaar.

De racing guidelines beschrijven precies wat coureurs mogen doen bij inhaalacties en verdedigen. Denk aan hoe ver je naast een andere auto moet zitten om de bocht ‘op te eisen’, of wat je precies wel en niet mag doen onder remmen.

Een coureur die aanvalt aan de binnenkant moet bijvoorbeeld met zijn vooras minimaal ter hoogte van de spiegel van de auto voor hem zitten.

Daarnaast bevat het document een complete handleiding voor de stewards: van welke overtreding welk type straf oplevert, tot hoeveel licentiepunten er standaard bij horen.

Volgens een officiële verklaring van de FIA moet dit zorgen voor meer duidelijkheid:

“We hopen dat dit de transparantie vergroot en het begrip van fans verbetert.”

Maar in de paddock klinkt ook scepsis. Coureurs wijzen erop dat de richtlijnen weliswaar openbaar zijn, maar niet bindend. De stewards mogen afwijken, wat juist kan leiden tot nóg meer kritiek — omdat fans nu zwart op wit kunnen zien wat ‘de bedoeling’ was.

We mogen niks meer, maar moeten wel perfect rijden

Niet alleen Verstappen is terughoudend. Andere coureurs laten in bedekte termen weten dat ze het gevoel hebben steeds minder speelruimte te krijgen. Fernando Alonso wees op het risico dat je met onschuldige foutjes, zoals track limits of unsafe releases, al snel richting een schorsing kunt bewegen.

“Strafpunten zouden alleen moeten gelden voor gevaarlijk rijgedrag, niet voor normale fouten.”

Ook Lando Norris, Oscar Piastri en andere coureurs uitten zorgen over de complexiteit van de regels. Vooral het feit dat er aparte richtlijnen zijn voor aanvallen aan de binnen- of buitenkant van een bocht, of dat verdedigen onder remmen in verschillende gradaties wordt beoordeeld, zorgt voor onduidelijkheid.

Lees ook:  Wolff waarschuwt voor zware test in Oostenrijk ondanks Mercedes-podiumambitie

Volgens Verstappen en anderen leidt dit tot overregulering, waarbij spontane acties op hoge snelheid worden belemmerd door regels die je onmogelijk allemaal paraat kunt hebben op het moment zelf.

Terwijl de discussie over regels en strafpunten voortduurt, blijft er ook een race te rijden in Oostenrijk. Verstappen voelt zich thuis op de Red Bull Ring, waar hij al vijf keer won. Maar ook hier is hij voorzichtig in zijn uitspraken:

“Het circuit ligt me goed, maar je bent zo goed als je auto is.”

Red Bull brengt dit weekend belangrijke updates, waarvan Helmut Marko zegt dat het de laatste grote upgrade van het seizoen is. Alles wat hierna nog komt, is beperkt — want de focus verschuift langzaam naar 2026. Verstappen erkent dat, maar blijft nuchter: hij kijkt eerst wat het pakket dit weekend brengt.

Wat betreft zijn grootste concurrenten, blijft hij helder: McLaren is en blijft volgens hem het te kloppen team. Canada was een dipje, maar structureel verandert er weinig, aldus Max.

Gerelateerd nieuws

Helmut Marko Red Bull Racing

Spanning binnen Red Bull: Horner verrast Marko met kritische uitspraak over 2026-motor

Een intern meningsverschil bij Red Bull Racing zorgt voor gefronste wenkbrauwen in...

Gianpiero Lambiase

Verstappen mist vaste rechterhand Lambiase in Oostenrijk – Red Bull schuift Simon Rennie naar voren

De stilte op de boordradio van Max Verstappen gaat dit weekend net...

George Russell Mercedes

Verstappen en Mercedes: lekte Russell per ongeluk hét F1-verhaal van het jaar?

Een losse opmerking van George Russell zette de paddock op scherp: zijn...

Red Bull Ring

Tropische hitte en dreigend noodweer tijdens GP Oostenrijk 2025

Op donderdag kunnen windstoten tot 100 km/u en hevige onweersbuien de omgeving...