Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Verstappen rijdt rond zonder aan te vallen: waarom F1-teams soms een outlap zonder pushlap doen

Verstappen rijdt rond zonder aan te vallen: waarom F1-teams soms een outlap zonder pushlap doen

731
Verstappen rijdt rond zonder aan te vallen: waarom F1-teams soms een outlap zonder pushlap doen
Foto: Lukas Raich

Tijdens een kwalificatiesessie verwacht je actie zodra een coureur de pitstraat uitrijdt. Toch zie je geregeld dat een auto wel een outlap doet, maar géén pushlap rijdt. Waarom kiezen F1-teams soms voor een outlap zonder pushlap erna? Het antwoord is technisch, strategisch én verrassend logisch.

In de Formule 1 draait alles om timing, verkeer, temperatuur en componentbeheer. Een ogenschijnlijk passieve keuze — de auto naar buiten sturen zonder direct een snelle ronde te rijden — is vaak juist een meesterzet. Hieronder leggen we uit hoe dat werkt.

Een outlap is de ronde direct nadat een coureur uit de pitstraat komt. In kwalificatie wordt deze ronde gebruikt om banden, remmen en de motor op te warmen. Doorgaans volgt daarna een snelle ronde, de zogenoemde ‘pushlap’.

In de race komt een outlap voor na een pitstop. Ook dan draait het om temperatuurmanagement. Banden zijn koud en hebben een opwarmfase nodig voordat ze optimaal presteren. Maar juist in kwalificatie is het opvallend als er ná een outlap géén pushlap volgt.

“De out-lap is dé manier om banden, remmen en krachtbron optimaal op temperatuur te krijgen voordat de snelle ronde begint.”

En toch wordt die snelle ronde soms bewust overgeslagen.

Géén pushlap na een outlap

Er zijn meerdere redenen waarom een team besluit om na een uitrijronde niet vol te gaan. De meest voorkomende: verkeer. Op circuits als Monaco of Singapore is het lastig om een vrije ronde te vinden. Als een coureur midden in een groep zit, is een snelle ronde zonde van de banden en energie.

Carlos Sainz: “Ik moest vijf of zes auto’s inhalen tijdens mijn snelle ronde. De vuile lucht kostte me tenten – dat verpestte mijn kwalificatie volledig.”

Ook kunnen plotselinge incidenten zoals een gele vlag ervoor zorgen dat een geplande pushlap afgelast wordt. In dat geval rijdt de coureur liever nog een outlap of cooldown, en probeert het opnieuw zodra de baan ‘groen’ is.

Lees ook:  F1 creëert zelf problemen met nieuwe regels: Strategie boven racen bedreigt het spektakel

Een andere reden is temperatuur en baanevolutie. F1-banden werken het best in een nauw venster — vaak tussen 90 en 110 graden Celsius. Een té trage of té snelle outlap verstoort die balans.

Liam Lawson Racing Bulls
Foto: Liauzh

Soms gebruikt een team een eerste outlap puur als test: is de baan al snel genoeg? Is de temperatuur ideaal? Als dat nog niet het geval is, wordt gewacht met de echte ronde.

“Modern F1-teams gebruiken warmtesensoren, thermische camera’s en realtime data om de exacte gripwindow van elke band compound te bewaken.”

Ook strategisch kan dit voordelig zijn: door een ronde langer te wachten, zit de coureur in een betere ‘window’ qua verkeer én baangrip.

In het hybride tijdperk is energiebeheer cruciaal. Het Energy Recovery System (ERS) heeft simpelweg niet de capaciteit om meerdere pushlaps achter elkaar te ondersteunen. Daarom wordt vaak na een snelle ronde één of zelfs twee ronden ‘gekoeld’, om de batterij weer op te laden.

“Het ERS-hybridesysteem heeft niet voldoende batterijcapaciteit voor twee opeenvolgende ronden, waardoor er een oplaadronde nodig is.”

Soms wil een team juist een langere opbouw doen — eerst banden perfect op temperatuur brengen in een rustige ronde, dan pas alles inzetten met verse ERS-opbouw en juiste motormapping.

Track position claimen en verkeer ontwijken

Soms draait het allemaal om baanpositie. In kwalificatie is een vrije ronde goud waard. Teams sturen coureurs dan naar buiten om ‘hun plek op de baan’ te claimen — net als in een wachtrij. Soms betekent dit: een outlap rijden, daarna nog een extra opwarmronde, en pas dan aanvallen.

Daniel Ricciardo: “We stonden allemaal vast in de laatste chicane. Ik stond letterlijk in z’n vrij, rollend naar beneden, om ruimte te creëren.”

Door het rijden van een extra outlap zonder push, krijgt de coureur een vrij gat voor zich, of zelfs een gunstige slipstream van een snellere auto voor zich. Dit wordt steeds belangrijker nu de tijdsverschillen in de kwalificatie kleiner zijn dan ooit.

Lees ook:  Aston Martin erkent lichte overtreding van kostplafondregels, rivaal verdacht van ‘substantiële’ schending

Een pushlap vergt het maximale van de auto. De motormapping wordt ingesteld op maximale kracht, het brandstofverbruik stijgt en de slijtage aan componenten neemt toe. Soms willen teams deze kosten vermijden, zeker als er onzekerheid is over de baansituatie of weersveranderingen.

“De rijkste map gebruiken zonder garantie op een vrije ronde? Dat is letterlijk vermogen verbranden,” aldus een race-engineer.

In plaats daarvan kiest men voor een ‘dummy-outlap’ of opwarmronde, om alles gereed te hebben — maar pas op het perfecte moment te pushen.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...