Max Verstappen ziet voorlopig geen aanleiding om zich zorgen te maken over zijn toekomst bij Red Bull. In aanloop naar de Grand Prix van Saoedi-Arabië sprak hij zich uit over de technische tekortkomingen van de auto, het functioneren van het team en de geruchten rond een mogelijk vertrek.
Hij erkende dat het vertrouwen in updates niet vanzelfsprekend is, maar sloot zich af voor de aanhoudende speculaties over een overstap.
Tijdens een mediasessie met Nederlandse journalisten benadrukte Verstappen dat de gebrekkige correlatie tussen de windtunnel en het circuit niet als excuus mag gelden.
Het team werkt al langere tijd met de verouderde windtunnel en kent de beperkingen.
“Persoonlijk zelf zou ik niet alles daarop afschuiven.”
Volgens hem ligt de uitdaging nu vooral in het zo snel mogelijk doorvoeren van oplossingen, niet in het benoemen van het probleem. Dat probleem is intern al langer bekend.
In Monza vorig jaar tastte Red Bull nog in het duister, maar nu is het helder waar de zwaktes zitten. De sleutel ligt volgens Verstappen bij het effectief implementeren van aanpassingen.
Hij gaf ook aan dat er onderdelen op de huidige auto zitten die niet meer gewijzigd kunnen worden. Die structurele elementen schuiven door naar de auto van 2026. Daardoor wordt het moeilijker om grote stappen te zetten binnen dit seizoen.
Geruchten over vertrek blijven terugkeren
De mediabelangstelling was groot, mede doordat Helmut Marko recent liet weten zich zorgen te maken over een mogelijk vertrek van Verstappen.
Die uitlating leidde tot een spervuur aan vragen, vooral vanuit Britse media. Verstappen zelf had daar weinig boodschap aan.
“Iedereen lijkt ermee bezig, iedereen praat over mijn toekomst, behalve ik.”
Toen Formule 1-commentator David Croft probeerde door te vragen, kapte Verstappen het resoluut af.
“Weet je wat, focus jij je maar op commentaar geven, dan focus ik me op racen,” antwoordde hij gevat.
Over het gesprek tussen zijn manager Raymond Vermeulen en Helmut Marko dat na de race in Bahrein plaatsvond, zei hij dat het ging om een normale discussie binnen het team.
Volgens Verstappen laat het juist zien hoezeer iedereen betrokken is bij het verbeteren van de prestaties. In de officiële persconferentie zat Verstappen naast Fernando Alonso.
De Spanjaard zag parallellen tussen Verstappens huidige situatie en zijn eigen periode bij Ferrari. Vooral het seizoen 2012 kwam volgens hem sterk overeen.
“Wat ik nu bij Max zie, doet me denken aan 2012 bij Ferrari. Toen moest ik ook met een mindere auto proberen mee te doen voor de titel.”
Alonso prees Verstappen voor zijn kalmte onder druk en wees op de moeilijkheidsgraad van presteren met een auto die niet op niveau is.
“Mensen thuis weten misschien niet hoe moeilijk dat is. Je mag geen fout maken, zelfs niet in verkeer. Elke gridstraf is fataal.”
Alonso benadrukte dat Verstappen op dit moment vrijwel in zijn eentje Red Bull draaiende houdt. Ook Fernando werd zelf genoemd in geruchten over een mogelijke komst van Verstappen naar Aston Martin. Daar reageerde hij droog op.
“Mijn contract loopt verder dan mijn loopbaan als coureur. Als Max komt en we winnen, ben ik ook blij.”
Red Bull worstelt met bekende problemen
Christian Horner benoemde na Bahrein opnieuw twee structurele problemen: een smalle afstellingsmarge en een windtunnel die niet overeenkomt met de werkelijkheid. Volgens Verstappen zijn die gebreken niet nieuw.
Hij wees erop dat de problemen vorig jaar al zichtbaar waren en dus geen verrassing meer zijn.
“In Austin hadden we een pakket dat werkte, maar nu zitten er grotere dingen op de auto die we niet meer kunnen aanpassen.”
Het team lijkt te moeten accepteren dat een aantal fundamentele zwaktes niet in 2025 opgelost worden. De nieuwe windtunnel wordt pas in 2027 operationeel. Tot die tijd blijft het zoeken naar optimalisaties binnen een bekend technisch kader.
Yuki Tsunoda toonde zich strijdbaar en gaf aan dat alleen gebrek aan ervaring hem nu nog van Verstappen scheidt.
“Ervaring is het enige dat me tegenhoudt om Max te verslaan,” zei de Japanner.
Liam Lawson, die de Red Bull testte in Bahrein, bevestigde dat hij tijdens de wintertests al merkte dat de balans van de auto problematisch was. De problemen kwamen voor hem dan ook niet onverwacht.
Lando Norris, leider in het kampioenschap, gaf aan dat hij zich nog steeds niet comfortabel voelt in de McLaren. Toch probeert hij het positieve te zien.
“Als jij mij vorig jaar had verteld dat ik na vier races het WK zou leiden zonder me goed te voelen in de auto, had ik dat als een droom gezien,” aldus Norris.
McLaren blijft vooralsnog het referentiepunt, zeker tot aan het ingrijpen tegen flexibele vleugels in Barcelona. George Russell noemde McLaren zelfs ‘head and shoulders’ het beste team.
Jeddah biedt kans, maar geen garantie
Verstappen verwacht dat de auto in Jeddah beter presteert dan in Bahrein. De lage bandenslijtage en de aaneenschakeling van snelle bochten spelen Red Bull mogelijk in de kaart.
“In die hele snelle bochten is onze balans vaak nog niet zo heel slecht,” zei Verstappen.
Tegelijkertijd benadrukte hij dat een beter weekend in Jeddah de structurele problemen niet mag verbloemen. Bahrein gaf een realistischer beeld van de huidige staat van de auto. Een beter resultaat in Saoedi-Arabië mag daarom geen afleiding vormen.
Pirelli heeft dit weekend gekozen voor zachtere bandencompounds om de strategische variatie te vergroten. Door de hoge temperaturen en lage slijtage is de bandensituatie onvoorspelbaar.
In combinatie met de chaotische aard van het stratencircuit, maakt dat de race in Jeddah opnieuw tot een meetmoment voor Red Bull.
Red Bull staat op een kruispunt. Verstappen blijft koelbloedig, maar de druk op het technische team neemt met de week toe.