Een intern meningsverschil bij Red Bull Racing zorgt voor gefronste wenkbrauwen in de paddock. Christian Horner heeft publiekelijk twijfels geuit over de nieuwe Red Bull-motor voor 2026, tot verbazing van Helmut Marko. Die herkent de woorden van zijn teambaas niet uit de gesprekken achter de schermen.
Volgens berichten in de Duitse en Oostenrijkse media zou Horner hebben verklaard dat het “arrogant zou zijn om te denken dat Red Bull Powertrains vanaf dag één beter is dan de concurrentie”.
Die uitspraak, gedaan in gesprek met Sport Bild, is opgepikt in Oostenrijk, waar Marko voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk geconfronteerd werd met deze opvallende bewoordingen.
Helmut Marko, senior adviseur bij Red Bull, kon zijn verbazing niet verbergen toen hem de uitspraken van Horner werden voorgelegd. Volgens hem komt de toon van de teambaas totaal niet overeen met hoe er binnen het team over het motorproject gesproken wordt.
“Ik was ook verrast toen ik dat las,” zei Marko tegen OE24. “Intern spreekt hij anders.”
Marko stelt dat de Red Bull-motor binnen de gestelde marges presteert en dat er op dit moment geen sprake is van een significant nadeel ten opzichte van de concurrentie. Hij probeert daarmee de indruk weg te nemen dat het project achterloopt op bijvoorbeeld Mercedes of Ferrari.
Interne druk op Red Bull Powertrains
Red Bull Powertrains werkt samen met Ford aan de nieuwe krachtbron voor 2026, wanneer een nieuw technisch reglement ingaat. Het is voor het eerst dat Red Bull zelf als motorleverancier optreedt. In eerdere interviews noemde Horner dat “de grootste uitdaging in de geschiedenis van het team”.
Die druk blijkt nu ook door te sijpelen in publieke uitspraken. Waar Horner zich in het verleden optimistisch toonde over de kansen van het Red Bull-Ford project, is zijn toon inmiddels voorzichtiger. Mogelijk probeert hij daarmee verwachtingen te temperen of druk op de ontwikkeling te houden.
Marko benadrukt echter dat Red Bull juist ervaren mensen heeft aangetrokken van concurrenten en dat hij vertrouwen heeft in het project.
“We hebben ervaren mensen binnengehaald uit andere topteams, aldus Marko. Er is geen reden tot paniek.”
Verstappen kijkt mee over schouder
De discussie over de krachtbron van 2026 krijgt extra lading vanwege de positie van Max Verstappen. De Nederlander ligt onder contract bij Red Bull, maar er circuleren al langer geruchten over een mogelijke overstap naar Mercedes of Aston Martin — zeker nu de dominantie van Red Bull lijkt af te nemen.
Verstappen zou zich volgens insiders zorgen maken over het prestatieniveau van de nieuwe motor. Horner’s publieke twijfel kan die onzekerheid voeden, terwijl Marko juist probeert te sussen.
Dat de samenwerking tussen Verstappen en Honda eindigt en overgaat naar Aston Martin vanaf 2026, voegt nog een extra laag complexiteit toe. De keuze voor Ford is ambitieus, maar voorlopig nog ongetest op F1-niveau.
De herinnering aan 2014 hangt als een schaduw boven het project. Toen introduceerde Mercedes de turbo-hybride motor en domineerde acht jaar lang. Marko wil koste wat kost voorkomen dat één fabrikant straks wéér boven de rest uitsteekt.
“Dat zou verrassingen kunnen brengen, zegt Marko over de nieuwe regels. Ik hoop niet dat één fabrikant zo dominant wordt als Mercedes in 2014.”
Red Bull wil leren van die periode, maar voelt nu ook de druk van de onbekende factor. De kloof tussen interne communicatie en publieke uitingen — zoals die van Horner — voedt het idee dat niet iedereen bij het team op dezelfde lijn zit.