Ricciardo’s uitdagingen in het seizoen 2024
Daniel Ricciardo heeft een belangrijk gebied geïdentificeerd waarin een F1-team moet verbeteren om dit seizoen vooruitgang te boeken. De Australiër heeft tot nu toe in 2024 moeite gehad om het tempo van zijn teamgenoot Yuki Tsunoda bij te houden en is betrokken geweest bij verschillende aanrijdingen. Ricciardo verliet de Japanse Grand Prix in de eerste ronde na een incident met Alexander Albon. Daarnaast was hij betrokken bij een dramatische botsing met Lance Stroll in China, wat resulteerde in een gridstraf van drie plaatsen die werd doorgegeven aan Miami.
Prestatieverschillen en geruchten over vervanging
Hoewel Ricciardo in de sprint van Miami een seizoensbeste P4 behaalde, kwam hij niet verder dan Q1 tijdens de kwalificatie in Miami en startte hij als laatste in de Grand Prix. Daarentegen heeft Tsunoda meerdere top tien finishes behaald dit seizoen en blijft hij een behoorlijke hoeveelheid punten binnenhalen voor RB. Het prestatieverschil heeft de geruchten aangewakkerd dat Ricciardo zal worden vervangen door reserverijder Liam Lawson. Echter, Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft deze beweringen van de hand gewezen en verdedigde Ricciardo tegen de critici.
De sleutel tot betere resultaten
In een recent interview met Racer gaf Ricciardo aan wat de sleutel is tot het behalen van betere resultaten voor RB. “Het is niet hetzelfde wanneer we in het verkeer zitten. Ik kon het tempo gebruiken en had een vrije baan en kon gebruik maken van de downforce en de grip van de auto, maar in gevechten en met vuile lucht hebben we het moeilijk,” zei hij.
“Het komt allemaal neer op de kwalificatie – het is zo belangrijk. Ik was teleurgesteld over de grip die ik had op die set banden, maar ik zal altijd naar mezelf kijken en ik had hier en daar nog iets beter kunnen doen, dus ik houd mezelf nog steeds verantwoordelijk voor zulke sessies.
De noodzaak van betere kwalificaties
“We weten dat we snel zijn, maar we zijn niet snel genoeg om achteraan te starten en door het veld heen te snijden. Dat zijn we gewoon niet, dus we moeten beter kwalificeren.” Ricciardo benadrukt het belang van een goede kwalificatie om betere resultaten te behalen tijdens de races. Zijn analyse wijst op de noodzaak om de prestaties van de auto in situaties van vuile lucht en tijdens gevechten te verbeteren, wat cruciaal is voor succes in de Formule 1.
Prestaties Visa Cash App RB F1 Team
In de laatste vijf Grand Prixs heeft het Visa Cash App RB F1 Team wisselende prestaties geleverd, met de Monaco GP inbegrepen. Het team, met Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda als coureurs, heeft enkele hoogte- en dieptepunten gekend.
Tijdens de Monaco GP wist het team helaas geen punten te scoren. Beide coureurs hadden moeite om zich in de punten te kwalificeren, waarbij Ricciardo in de laatste fasen van de race uitviel door een mechanisch probleem. Tsunoda eindigde net buiten de punten, wat teleurstellend was gezien hun eerdere prestaties.
In de Spaanse GP, de race vóór Monaco, behaalde Tsunoda een tiende plaats, wat hem één punt opleverde. Ricciardo eindigde op de twaalfde plaats, net buiten de punten. Deze resultaten weerspiegelden hun worsteling om consistent in de punten te eindigen.
De Grand Prix van Emilia Romagna bracht enig succes met zich mee, waarbij Tsunoda als achtste eindigde en vier punten verzamelde. Ricciardo eindigde als elfde, opnieuw net buiten de punten. Dit resultaat gaf het team een broodnodige boost in het constructeurskampioenschap.
In de GP van Miami, die de eerste van deze reeks van vijf races was, behaalde Ricciardo een zevende plaats, wat zes punten opleverde. Tsunoda eindigde als dertiende, zonder punten te scoren. Deze race markeerde een van de betere prestaties van het team in deze periode.
Tijdens de Canadese GP wist Tsunoda nog een punt te scoren met een tiende plaats, terwijl Ricciardo door een aanrijding in de beginfase van de race uitviel. Dit zorgde voor een gemengde zak van resultaten voor het team in deze periode.
Met deze prestaties staat het Visa Cash App RB F1 Team momenteel op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap met 24 punten. De focus blijft liggen op het verbeteren van de betrouwbaarheid en de consistentie om hun positie in het kampioenschap te versterken.