Red Bull lijkt dit seizoen de grip op het kampioenschap definitief kwijt. Terwijl Max Verstappen als enige nog voor overwinningen zorgt, geeft Helmut Marko nu openlijk toe dat de constructeurstitel uit zicht is.
Een ongekend harde boodschap van binnenuit — en eentje die Verstappen niet koud zal laten. Na negen races in het seizoen 2025 staat Red Bull er slechter voor dan wie dan ook had verwacht.
McLaren domineert, Mercedes en Ferrari kruipen dichterbij, en het gat tussen Verstappen en de top van het klassement bedraagt al 49 punten. De zogeheten ‘flexi-wing clampdown’ in Barcelona had verbetering moeten brengen, maar werkte volgens Marko juist averechts.
“We komen gewoon niet dichterbij”
De analyse van Helmut Marko is ongewoon openhartig én ontmoedigend. In zijn column voor Speedweek spaart hij het team niet.
“Na drie raceweekenden op rij hebben we net iets meer dan een derde van het seizoen gehad, en helaas is de balans tot nu toe niet goed,”
schreef Marko.
“De grote teleurstelling was dat we zelfs na de strengere vleugeltests niet dichter bij McLaren zijn gekomen. We zitten nog steeds drie tot vier tienden erachter.”
Het plan om in Barcelona een inhaalslag te maken is volledig mislukt. McLaren bleef aan de top, en de concurrentie daarachter kwam juist dichterbij. Mercedes, Ferrari én het middenveld zetten stappen vooruit — terwijl Red Bull stil lijkt te staan.
“McLaren is niet alleen dominant gebleven, maar de rest is ook dichterbij gekomen.”
Dat Red Bull dit seizoen slechts twee overwinningen op zijn naam heeft staan, zegt alles. En beide overwinningen kwamen van één man: Max Verstappen.
Zijn teamgenoten blijven ondermaats presteren, en het gat in de constructeurstand groeit met elke race. De balans binnen het team is zoek, de auto levert niet wat hij moet leveren, en Verstappen moet meer dan ooit het verschil maken in zijn eentje.
Het contrast met vorig seizoen is pijnlijk. Toen schreef Red Bull geschiedenis met een recordjaar vol overwinningen. Nu lijkt het team machteloos toe te kijken hoe McLaren de lakens uitdeelt — met Lando Norris én Oscar Piastri als stabiele factoren aan de top.
“Gelukkig wisselen de twee McLaren-coureurs elkaar af aan kop. Soms is het Piastri, soms Norris. Maar we staan 49 punten achter op de leider in het kampioenschap. Dat is een enorm gat.”
Tekenen van crisis
De toon van Marko doet vermoeden dat de problemen bij Red Bull dieper liggen dan alleen performance. Interne spanningen, strategische misstappen en een gebrek aan vooruitgang zorgen voor onrust.
En dat terwijl Verstappen, nog altijd contractueel verbonden tot eind 2028, juist hunkert naar een stabiel team dat met hem kan blijven winnen.
Of Marko’s harde woorden bedoeld zijn om het team wakker te schudden of de druk bij Verstappen te verlagen, is gissen. Feit blijft dat het ongebruikelijk is dat een sleutelfiguur zó vroeg in het seizoen de titelkansen publiekelijk afschrijft.
Met nog 15 races te gaan is er op papier genoeg ruimte om terug te vechten. Maar de realiteit is anders. Het tempo van McLaren, de heropleving van Ferrari, en het feit dat zelfs Mercedes weer podiumwaardig lijkt, maken het Red Bull lastig.
En als de ontwikkeling stagneert, blijven alleen de handen van Verstappen over om iets te redden. Marko’s uitspraken zetten niet alleen druk op het team, maar vormen ook een signaal naar buiten: Red Bull is de controle kwijt.
Voor Verstappen is dat geen geruststellende gedachte. Want een coureur die alles gewend is te winnen, ziet zijn dominante machine langzaam afbrokkelen — en zijn team dat bevestigen.