Max Verstappen heeft tijdens een testdag in een DTM-auto indruk gemaakt op de aanwezige engineers en zijn protegé Thierry Vermeulen. De Nederlander reed in een Ferrari 296 DTM-auto op het circuit van Mugello en verbeterde zijn rondetijden op een manier die volgens de experts ‘in het echte leven niet bestaat’.
Graziano Michelacci, head of track engineering bij Emil Frey Racing, was verbijsterd door Verstappens prestaties en stelde dat zelfs als je zoiets van Verstappen verwacht, je alsnog verbaasd bent. De test vond plaats in het kader van Verstappens rol als coach van Thierry Vermeulen, die uitkomt in de DTM voor Emil Frey Racing.
“Ik weet doorgaans wel wat ik van bepaalde coureurs kan verwachten, maar dit was echt onverwacht. Hij verbeterde zijn rondetijden op een manier die in het echte leven niet bestaat. Zelfs als je zoiets van Verstappen verwacht, ben je alsnog verbaasd,” aldus Graziano Michelacci.
Verstappens uitzonderlijke aanpassingsvermogen
Max Verstappen heeft tijdens zijn test in de DTM-auto laten zien waarom hij als een van de meest getalenteerde coureurs in de autosport wordt beschouwd. Zijn vermogen om zich razendsnel aan te passen aan een voor hem onbekende raceauto was ronduit indrukwekkend. Thierry Vermeulen, die Verstappen al sinds zijn jeugd kent, was onder de indruk van hoe snel de Formule 1-kampioen op snelheid kwam in de DTM-auto.
Verstappen’s talent om direct de limiet op te zoeken in een nieuwe auto is een kwaliteit die hem onderscheidt van veel andere coureurs. Hij weet blijkbaar instinctief hoe hij om problemen heen moet rijden en gebruikt al zijn ervaring en talent om meteen snel te zijn. Dit vermogen om zich snel aan te passen is niet alleen nuttig in de Formule 1, maar blijkt ook van grote waarde in andere raceklassen.
De snelheid waarmee Verstappen zich aanpaste aan de DTM-auto is des te opmerkelijker gezien de verschillen tussen een Formule 1-auto en een DTM-auto . DTM-auto’s zijn toerwagens met een gesloten cockpit, terwijl Formule 1-auto’s open-wheel racers zijn met veel meer downforce. Het feit dat Verstappen zonder noemenswaardige aanpassingstijd direct competitieve rondetijden kon neerzetten, spreekt boekdelen over zijn natuurlijke talent.
“Iedereen kan wel eens een snelle ronde rijden, maar hij is er zo snel toe in staat. Ook al heeft hij te maken met een nieuwe auto, hij kan om de problemen heen rijden en al zijn talent en ervaring gebruiken om meteen snel te zijn,” verklaarde Thierry Vermeulen.
Verstappen en de DTM-test
De aanwezigheid van Max Verstappen tijdens de DTM-test had een significant effect op het team van Emil Frey Racing. De engineers, gewend aan het werken met professionele coureurs, werden verrast door de uitzonderlijke prestaties van de Formule 1-kampioen. Graziano Michelacci, een ervaren engineer in de autosport, gaf aan dat Verstappen’s rondetijden en progressie iets waren wat hij nog nooit eerder had gezien.
De manier waarop Verstappen zijn rondetijden verbeterde, werd door Michelacci omschreven als iets wat normaal gesproken alleen in computerspelletjes mogelijk is. Dit geeft aan hoe uitzonderlijk Verstappen’s prestaties waren tijdens de test. Het feit dat een ervaren professional als Michelacci zo onder de indruk was, onderstreept de bijzondere aard van Verstappen’s talent.
De test bood ook een unieke kans voor het team om te zien hoe een coureur van wereldklasse omgaat met hun auto. De feedback en inzichten die Verstappen kon geven, waren ongetwijfeld van grote waarde voor de ontwikkeling van de auto en de prestaties van het team in het algemeen.
Het is belangrijk op te merken dat Verstappen’s prestaties tijdens deze test niet alleen een reflectie zijn van zijn talent, maar ook van zijn toewijding aan de autosport in het algemeen. Ondanks zijn drukke schema in de Formule 1, neemt hij de tijd om andere raceklassen te verkennen en zijn kennis te delen met opkomende talenten zoals Thierry Vermeulen.
Verstappen als mentor en coach
Naast zijn indrukwekkende prestaties op de baan, vervult Max Verstappen ook een belangrijke rol als mentor en coach voor Thierry Vermeulen in de DTM. Deze rol toont Verstappen’s betrokkenheid bij de ontwikkeling van jong talent in de autosport. Als zoon van Verstappen’s manager Raymond Vermeulen, heeft Thierry een unieke kans om te leren van een van de beste coureurs ter wereld.
Verstappen’s aanwezigheid tijdens de test was niet alleen bedoeld om zelf ronden te rijden, maar ook om Thierry te begeleiden en van feedback te voorzien. Deze directe ondersteuning van een drievoudig Formule 1-wereldkampioen is ongetwijfeld van onschatbare waarde voor Thierry’s ontwikkeling als coureur.
De mentor-rol van Verstappen strekt zich verder uit dan alleen technische adviezen. Hij kan Thierry ook helpen met de mentale aspecten van het racen, zoals het omgaan met druk en het maken van tactische beslissingen tijdens races. Verstappen’s ervaring op het hoogste niveau van de autosport maakt hem tot een ideale mentor voor een opkomend talent in de DTM.
Het feit dat Verstappen tijd vrijmaakt in zijn drukke schema om Thierry te ondersteunen, laat zien hoe serieus hij deze rol neemt. Dit engagement voor de ontwikkeling van jong talent is een bewonderenswaardige eigenschap die Verstappen’s toewijding aan de sport in het algemeen onderstreept.
De technische uitdagingen van de DTM-test
De test in de DTM-auto bood Max Verstappen een unieke technische uitdaging. DTM-auto’s verschillen aanzienlijk van Formule 1-auto’sin termen van gewicht, aerodynamica en rijgedrag. Het vermogen van Verstappen om zich zo snel aan te passen aan deze verschillen is een testament van zijn veelzijdigheid als coureur.
Een van de grootste verschillen tussen een Formule 1-auto en een DTM-auto is het gewicht. DTM-auto’s zijn aanzienlijk zwaarder, wat invloed heeft op het remmen, de acceleratie en het bochtenwerk. Verstappen moest zijn rijstijl aanpassen om het extra gewicht effectief te managen, vooral in de bochten waar de zwaardere auto meer neiging heeft tot onderstuur.
De aerodynamica van een DTM-auto is ook heel anders dan die van een Formule 1-auto. DTM-auto’s hebben minder downforce, wat betekent dat ze minder grip hebben in de bochten. Dit vereist een andere aanpak van het bochtenwerk, waarbij de coureur meer moet vertrouwen op mechanische grip dan op aerodynamische downforce.
Ondanks deze technische uitdagingen was Verstappen in staat om indrukwekkende rondetijden neer te zetten. Dit toont niet alleen zijn natuurlijke talent aan, maar ook zijn vermogen om snel te leren en zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Deze kwaliteiten zijn cruciaal in de autosport, waar coureurs vaak moeten omgaan met veranderende omstandigheden en nieuwe technologieën.
Aspect | Formule 1 | DTM |
---|---|---|
Gewicht | Lichter (ongeveer 798 kg) | Zwaarder (ongeveer 1000 kg) |
Aerodynamica | Hoge downforce | Minder downforce |
Motorvermogen | Ongeveer 1000 pk | Ongeveer 600 pk |
Bandentypes | Slicks met verschillende compounds | Standaard racebanden |