Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo lang is een Formule 1 auto écht: de exacte afmetingen in 2025 en 2026

Zo lang is een Formule 1 auto écht: de exacte afmetingen in 2025 en 2026

1.8k
Zo lang is een Formule 1 auto écht: de exacte afmetingen in 2025 en 2026
Foto: Steffen Prößdorf

Een Formule 1-auto is in 2025 gemiddeld 5,5 meter lang, waarmee hij qua formaat verrassend dicht in de buurt komt van een luxe limousine of bestelwagen.

De lengte wordt grotendeels bepaald door de wielbasis, die rond de 3,6 meter ligt. Ook de breedte van 2 meter en de hoogte van slechts 95 centimeter maken deze auto’s tot unieke machines, ontworpen voor pure snelheid.

Wie zoekt op hoe lang is een Formule 1 auto? krijgt dus niet alleen een getal, maar ook inzicht in een ontwerp dat draait om aerodynamica, balans en performance. Hieronder lees je hoe die afmetingen zijn opgebouwd, waarom ze ertoe doen en wat er gaat veranderen vanaf 2026.

De huidige generatie F1-auto’s is het resultaat van jarenlange technische ontwikkeling. Sinds de regelwijzigingen van 2017 zijn de auto’s breder en langer geworden, vooral om meer downforce te genereren. In 2025 zien we dat terug in deze cijfers:

De lengte van een Formule 1-auto in 2025 bedraagt ongeveer 5,5 meter. Die lengte is inclusief voor- en achtervleugel. De wielbasis — de afstand tussen de voor- en achteras — is gemiddeld 3,6 meter. De breedte is beperkt tot 2 meter, een maximum dat al enkele jaren geldt.

De hoogte van slechts 95 centimeter is opvallend laag. Dat is bewust zo ontworpen, zodat de auto zo weinig mogelijk luchtweerstand ondervindt. Ook het zwaartepunt ligt hierdoor extreem laag, wat de wegligging ten goede komt.

De afmetingen zijn universeel bepaald, al kunnen teams binnen de marges variëren afhankelijk van hun ontwerpkeuzes. Met name de wielbasis verschilt soms licht tussen teams, afhankelijk van hun strategie qua aerodynamica en bandenslijtage.

Lees ook:  F1-teambazen reageren op substantiële budgetovertreding:'dingen kunnen uit de hand lopen'

Afmetingen vanaf 2026: compacter en lichter

In 2026 wordt de Formule 1-auto korter, smaller en lichter. De FIA heeft samen met de teams en motorfabrikanten een nieuw reglement opgesteld dat gericht is op wendbaarheid, veiligheid en duurzaamheid.

De lengte gaat iets terug, vooral doordat de wielbasis verkleind wordt van 3,6 meter naar 3,4 meter. In de praktijk betekent dat een totale autolengte van ongeveer 5,3 meter.

George Russell
Foto: Steffen Prößdorf

De breedte daalt van 2 meter naar 1,9 meter, waardoor de auto’s visueel compacter zullen ogen én beter kunnen inhalen op smalle circuits.

Ook het gewicht daalt fors. In 2025 weegt een F1-auto minimaal 800 kilogram, inclusief coureur. In 2026 wordt dat 768 kilo, waarvan 722 voor auto + coureur en 46 kilo voor de banden.

De vloer wordt 15 centimeter smaller en de banden zelf worden ook iets smaller: voorbanden gaan van 305 mm naar 280 mm.

“We zijn van mening dat de auto’s in de afgelopen jaren te groot en te zwaar zijn geworden en willen daar verandering in brengen,” aldus een officiële verklaring van de FIA.

De lengte van een Formule 1-auto heeft invloed op bijna alles: van wegligging tot bochtensnelheid en van bandenslijtage tot aerodynamische balans.

Een langere wielbasis zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheid, maar maakt de auto minder wendbaar in krappe bochten of op stratencircuits zoals Monaco of Singapore.

Teams zoeken continu naar de juiste balans. De aerodynamische eigenschappen van de vloer, vleugels en sidepods worden afgestemd op de lengte van de auto.

Zelfs het remgedrag verandert mee: een kortere auto kan eerder en agressiever insturen, maar is onrustiger op het rechte stuk.

Lees ook:  FIA straft Carlos Sainz na botsing met Antonelli: vijf plaatsen terug op de grid

De lengte bepaalt ook hoe teams omgaan met gewicht en batterijsystemen. Door een langere wielbasis is er meer ruimte om componenten zoals accu’s en koelkanalen gunstig te positioneren.

JaarLengte (wielbasis)Totale lengteBreedteHoogteMinimumgewichtOpmerkingen
20253,6 m~5,5 m2,0 m95 cm800 kgBanden: 305/405 mm breed
20263,4 m~5,3 m1,9 m95 cm768 kgSmallere vloer en banden

Zoals deze tabel laat zien, worden de auto’s in 2026 niet alleen korter, maar ook iets slanker en lichter. Dat moet de sport aantrekkelijker maken voor zowel coureurs als fans, met snellere bochtencombinaties en meer onderlinge gevechten op de baan.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...