De Belgische Grand Prix van 2024 kende een verrassende ontknoping toen George Russell, die als eerste over de finish kwam, werd gediskwalificeerd vanwege een ondergewicht Mercedes. Hierdoor erfde zijn teamgenoot Lewis Hamilton de overwinning. Russell’s auto woog na de race 796,5 kg, 1,5 kg onder het vereiste minimumgewicht van 798 kg.
Deze diskwalificatie volgde op een briljante één-stop strategie van Russell, waarmee hij Hamilton achter zich wist te houden. De uitslag werd uren na de race aangepast, waardoor Hamilton zijn 105e Formule 1-overwinning behaalde. Oscar Piastri schoof op naar de tweede plaats en Charles Leclerc completeerde het podium.
Mercedes’ onverwachte comeback
Mercedes’ prestatie in België kwam als een verrassing, gezien hun moeizame start van het weekend. Op vrijdag worstelde het team met problemen rond aerodynamica en balans, waardoor ze meer dan een seconde achter de kop lagen. Een cruciale beslissing om een nieuwe vloer en bijbehorende carrosseriedelen te verwijderen, bracht het team terug naar een bekende basis. Dit, gecombineerd met andere setup-aanpassingen, zorgde voor een aanzienlijke verbetering in de prestaties van de auto.
Toto Wolff, teambaas van Mercedes, verklaarde dat het verwijderen van de upgrade niet de reden was voor de ommekeer. Hij gelooft dat het team stuitte op een ongerelateerd mechanisch probleem. De verbeterde vloer zal naar verwachting terugkeren op de auto bij de volgende race in Zandvoort na de zomerstop.
De plotselinge competitiviteit van Mercedes in België bevestigt hoe sterk hun huidige auto al is, zelfs zonder de laatste upgrades. Het onderstreept de indrukwekkende vooruitgang die het team heeft geboekt in 2024, na een moeizaam begin van het seizoen.
Russell’s briljante strategie en Hamilton’s frustratie
George Russell’s één-stop strategie, die hij zelf vanuit de cockpit initieerde, bleek een meesterzet. Halverwege zijn tweede stint realiseerde Russell zich dat hij zijn harde banden 34 ronden lang kon gebruiken, in tegenstelling tot de simulaties van Mercedes die een vijfde plaats voorspelden voor zowel een één- als twee-stop strategie.
Russell’s vermogen om zijn banden te managen verbaasde velen in de paddock, inclusief zijn eigen team. Hij wist de snellere Hamilton achter zich te houden in de slotfase van de race, ondanks een aanzienlijk snelheidsverschil.
Lewis Hamilton was zichtbaar teleurgesteld na de race, in de veronderstelling dat zijn tweede overwinning van het seizoen hem was ontnomen door Russell’s strategie. De latere diskwalificatie van Russell zorgde echter voor een onverwachte wending in Hamilton’s fortuin.
McLaren’s gemiste kans
McLaren toonde indrukwekkende snelheid tijdens de race, maar kon deze niet omzetten in een overwinning. Oscar Piastri verloor kostbare tijd bij zijn laatste pitstop en bij het inhalen van Charles Leclerc’s Ferrari. Hierdoor kwam hij net tekort om de Mercedes-duo’s te bedreigen in de slotfase.
Lando Norris had een moeilijke start en raakte betrokken bij DRS-treinen, waardoor hij niet in staat was zijn snelheid volledig te benutten. Ondanks de teleurstelling over de gemiste kans op de overwinning, slaagde McLaren erin om punten in te lopen op Red Bull in het constructeurskampioenschap.
Red Bull’s onverwachte struggles
Red Bull, dominant in de kwalificatie, had een verrassend moeizame race. Max Verstappen, startend vanaf de elfde plaats vanwege een gridstraf, kon niet zijn gebruikelijke opmars maken. De combinatie van een grotere achtervleugel en onverwacht moeilijke inhaalomstandigheden zorgde ervoor dat Verstappen vast kwam te zitten in het middenveld.
Sergio Perez, startend vanaf de tweede plaats, kende een nog teleurstellender race. Hij viel terug naar de achtste plaats, ver onder de verwachtingen van Red Bull. Deze prestatie zet verdere vraagtekens bij Perez’s toekomst binnen het team, met geruchten over mogelijke vervanging door Daniel Ricciardo.
Ferrari’s gemengde resultaten
Charles Leclerc’s pole position en uiteindelijke podiumplaats waren lichtpuntjes in een verder uitdagend weekend voor Ferrari. Leclerc profiteerde van een hoge downforce-setup en gemengde weersomstandigheden in de kwalificatie, maar viel zoals verwacht terug in de race.
Ondanks het podiumresultaat was Leclerc niet onder de indruk van Ferrari’s prestaties, gezien de grote achterstand op Mercedes. Carlos Sainz kende een onopvallende race naar de zevende plaats. Deze resultaten onderstrepen dat Ferrari nog steeds worstelt om consistent te presteren op het niveau van de topteams.