Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Hamilton over nieuwe regel in Monaco: ‘dit is wat je nodig hebt op een circuit zonder inhaalkansen’

Hamilton over nieuwe regel in Monaco: ‘dit is wat je nodig hebt op een circuit zonder inhaalkansen’

985
Hamilton over nieuwe regel in Monaco: ‘dit is wat je nodig hebt op een circuit zonder inhaalkansen’

Lewis Hamilton was onomwonden in zijn oordeel over de vorige editie van de Grand Prix van Monaco. De zevenvoudig wereldkampioen is opgelucht dat de FIA dit seizoen heeft ingegrepen.

Voor het eerst in de geschiedenis zijn coureurs verplicht om tijdens de race minimaal twee keer te stoppen. Volgens Hamilton is dat precies wat nodig is om het spektakel terug te brengen op het beroemdste stratencircuit ter wereld.

“Ik denk dat twee stops beter zijn dan die shite van vorig jaar.”

Hamilton hield zich niet in toen hem werd gevraagd naar zijn mening over de verplichte tweestopregel. De Brit verwees naar de editie van 2024, waarin een vroege safety car ervoor zorgde dat vrijwel iedereen op één set banden doorreed.

“Vorig jaar kwam de safety car in ronde 2 en reed iedereen 70 rondes op één band. Het was een nietszeggende race.”

Het gebrek aan inhaalmogelijkheden in Monaco is al jarenlang een doorn in het oog van coureurs én fans. De startvolgorde uit de kwalificatie bepaalt vaak ook de einduitslag, tenzij regen of chaos roet in het eten gooit.

De FIA probeert met de nieuwe regel wat lucht in de strategie te brengen. Twee stops zorgen niet alleen voor meer bandenwissels, maar ook voor verschillen in tempo, pitmomenten en risico’s.

Hamilton kiest dubbele harde band

Hamilton, die zondag vanaf plek zeven moet starten door een gridstraf na het hinderen van Verstappen, heeft zijn strategie al in het hoofd. Hij kiest voor twee sets harde banden, in de hoop daar op de lange termijn voordeel uit te halen.

“Ik heb gekozen voor twee keer hard, Charles (Leclerc) gaat voor twee keer medium. Hopelijk pakt dat in mijn voordeel uit.”

Volgens Hamilton draait het in Monaco om slim zijn, geduld hebben en niet overhaast reageren. De juiste call op het juiste moment kan ineens een wereld van verschil maken.

Lees ook:  Red Bull-baas sluit Ferrari-overstap uit: 'blijf tot 2030 bij Red Bull'

De keuze voor hardere banden biedt hem meer speelruimte qua stintlengte. Vooral als de race stilvalt door incidenten of neutralisaties, kan dat strategisch voordeel opleveren.

De invoering van deze regel dwingt teams tot diepere analyses. Wanneer stop je het beste? Wie start op welke band? En hoe ga je om met onvoorspelbare factoren zoals verkeer, safety cars en gele vlaggen?

“Dit is een discussie voor vanavond en morgenochtend. Je moet het team kunnen vertrouwen, want je weet niet waar iedereen zit.”

Zaterdagavond in Monaco is geen tijd voor ontspanning in de paddock. Strategen zijn bezig met simulaties, scenario’s en het inschatten van risico’s.

Het feit dat alle coureurs minimaal twee keer moeten stoppen, gooit bestaande patronen overhoop. Timing wordt alles. Eén ronde te vroeg of te laat stoppen kan cruciaal zijn.

Noodzaak op een circuit waar je niet kunt inhalen

De reden waarom Hamilton positief is over deze verandering, ligt volgens hem in het karakter van het circuit zelf. Monaco is uniek: smal, technisch, en extreem moeilijk om op in te halen.

“Je hebt dit soort willekeur nodig op een circuit als dit, waar je niet kunt inhalen.”

Door iedereen te dwingen tot twee stops, worden strategieën versnipperd. Dat zorgt ervoor dat er onverwachte situaties kunnen ontstaan. En dat is precies wat nodig is om de optocht van vorig jaar te doorbreken.

Hamilton noemt het een vorm van loterij. Maar dat is voor hem eerder een zegen dan een probleem. Als alles voorspelbaar blijft, is het resultaat vrijwel bij voorbaat bekend.

Lees ook:  Hamilton hekelt nieuwe vleugelregels, maar Steiner slaat terug: 'geen cent verspild'

Met de start vanaf plek zeven is Hamilton niet in de ideale positie. Toch klinkt hij strijdvaardig. Hij gelooft in zijn bandenkeuze, vertrouwt op zijn team en verwacht dat de race door de nieuwe regels interessanter wordt.

Zijn opmerkingen zijn direct, scherp en typerend voor zijn karakter. Geen diplomatie, gewoon een eerlijke mening. En dat maakt duidelijk dat deze verandering bij de coureurs zelf wél op steun kan rekenen.

“Hopelijk biedt dit meer kansen. Je moet ook oppassen dat je jezelf niet probeert in te halen.”

Een sneer met een glimlach, maar wél met de wens dat de sport weer iets minder voorspelbaar wordt – zeker op een circuit dat zo legendarisch als frustrerend is.

Gerelateerd nieuws

George Russell Mercedes

FIA laat Red Bull’s protest varen: George Russell woedend over nasleep Canadese GP

Wat begon als een krappe overwinning op Max Verstappen, eindigde voor George...

Yuki Tsunoda Red Bull Racing

Yuki Tsunoda over mentale strijd en plek bij Red Bull: ‘soms geniet ik er niet eens van’

De glimlach is weg, de resultaten blijven uit en de druk neemt...

George Russell

Coureurs hekelen selectieve straffen FIA na GP Canada: ‘pijnlijk voor de geloofwaardigheid van F1’

Na een race vol controverse en onbegrip zijn coureurs en teams het...

George Russell Mercedes

Verstappen en Russell verrassend eensgezind: ‘voor Norris was er geen gat, dit was gedoemd te mislukken’

Het was hét gespreksonderwerp ná de finish van de GP van Canada...