Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen

De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen

773
De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen
Foto: Steffen Prößdorf

Tijdens de GP van Australië 2025 bleef Max Verstappen op mediums rijden terwijl de regen viel, en hij hield zijn auto op de baan terwijl anderen crashten. Een gewaagde gok — maar niet altijd toegestaan. Want bij een officiële regenstart gelden duidelijke bandenregels. Wie daarvan afwijkt, riskeert een straf of diskwalificatie.

Zodra de FIA een race als ‘wet’ verklaart, mogen coureurs niet zomaar kiezen wat ze willen. In dit artikel leggen we de officiële regels uit, inclusief hoe de FIA beslist, wat het verschil is tussen banden en wat er gebeurt bij een rolling start.

Het begint bij de wedstrijdleider van de FIA. Hij of zij beoordeelt op basis van regen, water op het asfalt en zichtbaarheid of een sessie als ‘wet’ moet worden aangemerkt. Als dat gebeurt, zijn regenbanden direct toegestaan of zelfs verplicht — afhankelijk van het type start.

“De veiligheid is erg belangrijk. En om die veiligheid te garanderen moet een sessie door de race director worden stilgelegd met een rode vlag als het heel hard regent of als er veel staand water is.”

Zodra de race als ‘nat’ geldt, vervalt ook de verplichte droogweerbandenregel. Teams mogen dan starten op regenrubber, en de keuze tussen intermediates en full wets ligt in principe bij de coureurs en hun teams — tenzij anders bepaald door de FIA.

In de regen heeft elk team twee opties: de groene intermediates of de blauwe full wets. De verschillen tussen deze twee types zijn technisch en functioneel groot.

BandtypeMarkeringGebruikWaterafvoerVerplicht bij rolling start?
IntermediateGroenLichte regen/nat150 l/secNee
Full WetBlauwZware regen/veel water300+ l/secJa (bij rolling start)

De intermediates zijn voor lichte regenval en een natte baan, terwijl full wets worden gebruikt als het echt hard regent en de baan heel nat is. Deze kunnen namelijk door de grotere groeven meer regenwater tegelijk afvoeren.

Lees ook:  Massa’s zaak tegen FIA en Ecclestone krijgt zware klap: Eigen fouten kostten hem de titel

Bij een normale regenstart mogen teams dus zelf kiezen. Maar als de omstandigheden zó slecht zijn dat de start achter de safety car gebeurt (rolling start), dan is het gebruik van full wets verplicht totdat de safety car naar binnen gaat.

Ferrari Lewis Hamilton
Foto: Liauzh

Regels bij een rolling start in de regen

Wanneer het te nat of te gevaarlijk is voor een staande start, gebruikt de FIA een rolling start. In dat geval begint de race achter de safety car en zijn alle coureurs verplicht om op regenbanden te starten. Meestal zijn dat de blauwe full wets, tenzij de wedstrijdleiding iets anders aangeeft.

“De formatieronde kan bij regen achter de safety car plaatsvinden. In dat geval zijn alle coureurs verplicht regenbanden te gebruiken totdat de safety car de pits in gaat.”

Pas nadat de safety car vertrekt en het veld wordt losgelaten, mogen teams wisselen naar andere banden — bijvoorbeeld intermediates als de baan opdroogt. Dit moment is strategisch enorm belangrijk en kan races maken of breken.

SituatieToegestane bandenkeuzeBijzonderheden
Regenstart (geen safety car)Intermediates of full wetsVrij te kiezen
Rolling start (achter safety car)Verplicht op full wets startenTot safety car binnen is
Niet-‘wet’ verklaarde raceAlle bandentypes toegestaanTeams mogen zelf gokken
Na safety carVrije keuze, afhankelijk van baanTeams bepalen moment van wissel

Dat hangt volledig af van of de race als ‘wet’ is verklaard. Is dat het geval, dan is starten op slicks (droogweerbanden) verboden. Teams die dit toch doen, overtreden de regels en kunnen een zware straf krijgen.

Lees ook:  Nieuwe upgrades in Austin: Ferrari vreest het ergste, Haas gokt met riskante vloer-wijziging

Als de wedstrijdleiding de race níét als nat bestempelt, mogen teams wel gokken. Dit leidde eerder tot spectaculaire momenten zoals Verstappens medium-run op een halfnatte baan:

“We stonden op de mediums en uiteraard weet je nooit precies hoe dat gaat uitpakken… Toen begon het natuurlijk te regenen. Het was puur een kwestie van overleven in de laatste sector.” – Max Verstappen

Die vrijheid bestaat dus alleen als de FIA geen ‘wet race’ uitroept. In dat geval is bandenkeuze volledig open — al blijft het een risicovolle gok.

Regenbanden zijn een belangrijk, maar beperkt beschikbaar onderdeel van het weekend. In 2025 mag elke coureur het volgende meenemen:

BandtypeSets per weekendKosten per stuk
Intermediate4 sets~€375
Full Wet3 sets~€375

Full wets kunnen ruim 300 liter water per seconde afvoeren, intermediates zo’n 150 liter. Dit verschil verklaart waarom de FIA bij zware regen de full wets verplicht stelt — het risico op aquaplaning is anders te groot.

Ook geldt: als regenbanden nodig zijn, vervalt automatisch de regel die zegt dat coureurs twee soorten droogweerbanden moeten gebruiken tijdens de race.

“Mocht het in de wedstrijd nodig zijn om intermediates of regenbanden te gebruiken, dan vervalt de eis dat coureurs twee type droogweer banden moeten gebruiken.”

De regels voor bandenkeuze tijdens een regenstart zijn dus streng, maar logisch opgebouwd. Veiligheid staat voorop, en daarom houdt de FIA nauwlettend toezicht op wie waarmee de baan op gaat. De juiste beslissing op het juiste moment — dat maakt in regen vaak het verschil tussen winst en uitval.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...