Tijdens de GP van Australië 2025 bleef Max Verstappen op mediums rijden terwijl de regen viel, en hij hield zijn auto op de baan terwijl anderen crashten. Een gewaagde gok — maar niet altijd toegestaan. Want bij een officiële regenstart gelden duidelijke bandenregels. Wie daarvan afwijkt, riskeert een straf of diskwalificatie.
Zodra de FIA een race als ‘wet’ verklaart, mogen coureurs niet zomaar kiezen wat ze willen. In dit artikel leggen we de officiële regels uit, inclusief hoe de FIA beslist, wat het verschil is tussen banden en wat er gebeurt bij een rolling start.
Het begint bij de wedstrijdleider van de FIA. Hij of zij beoordeelt op basis van regen, water op het asfalt en zichtbaarheid of een sessie als ‘wet’ moet worden aangemerkt. Als dat gebeurt, zijn regenbanden direct toegestaan of zelfs verplicht — afhankelijk van het type start.
“De veiligheid is erg belangrijk. En om die veiligheid te garanderen moet een sessie door de race director worden stilgelegd met een rode vlag als het heel hard regent of als er veel staand water is.”
Zodra de race als ‘nat’ geldt, vervalt ook de verplichte droogweerbandenregel. Teams mogen dan starten op regenrubber, en de keuze tussen intermediates en full wets ligt in principe bij de coureurs en hun teams — tenzij anders bepaald door de FIA.
In de regen heeft elk team twee opties: de groene intermediates of de blauwe full wets. De verschillen tussen deze twee types zijn technisch en functioneel groot.
| Bandtype | Markering | Gebruik | Waterafvoer | Verplicht bij rolling start? |
|---|---|---|---|---|
| Intermediate | Groen | Lichte regen/nat | 150 l/sec | Nee |
| Full Wet | Blauw | Zware regen/veel water | 300+ l/sec | Ja (bij rolling start) |
De intermediates zijn voor lichte regenval en een natte baan, terwijl full wets worden gebruikt als het echt hard regent en de baan heel nat is. Deze kunnen namelijk door de grotere groeven meer regenwater tegelijk afvoeren.
Bij een normale regenstart mogen teams dus zelf kiezen. Maar als de omstandigheden zó slecht zijn dat de start achter de safety car gebeurt (rolling start), dan is het gebruik van full wets verplicht totdat de safety car naar binnen gaat.

Regels bij een rolling start in de regen
Wanneer het te nat of te gevaarlijk is voor een staande start, gebruikt de FIA een rolling start. In dat geval begint de race achter de safety car en zijn alle coureurs verplicht om op regenbanden te starten. Meestal zijn dat de blauwe full wets, tenzij de wedstrijdleiding iets anders aangeeft.
“De formatieronde kan bij regen achter de safety car plaatsvinden. In dat geval zijn alle coureurs verplicht regenbanden te gebruiken totdat de safety car de pits in gaat.”
Pas nadat de safety car vertrekt en het veld wordt losgelaten, mogen teams wisselen naar andere banden — bijvoorbeeld intermediates als de baan opdroogt. Dit moment is strategisch enorm belangrijk en kan races maken of breken.
| Situatie | Toegestane bandenkeuze | Bijzonderheden |
|---|---|---|
| Regenstart (geen safety car) | Intermediates of full wets | Vrij te kiezen |
| Rolling start (achter safety car) | Verplicht op full wets starten | Tot safety car binnen is |
| Niet-‘wet’ verklaarde race | Alle bandentypes toegestaan | Teams mogen zelf gokken |
| Na safety car | Vrije keuze, afhankelijk van baan | Teams bepalen moment van wissel |
Dat hangt volledig af van of de race als ‘wet’ is verklaard. Is dat het geval, dan is starten op slicks (droogweerbanden) verboden. Teams die dit toch doen, overtreden de regels en kunnen een zware straf krijgen.
Als de wedstrijdleiding de race níét als nat bestempelt, mogen teams wel gokken. Dit leidde eerder tot spectaculaire momenten zoals Verstappens medium-run op een halfnatte baan:
“We stonden op de mediums en uiteraard weet je nooit precies hoe dat gaat uitpakken… Toen begon het natuurlijk te regenen. Het was puur een kwestie van overleven in de laatste sector.” – Max Verstappen
Die vrijheid bestaat dus alleen als de FIA geen ‘wet race’ uitroept. In dat geval is bandenkeuze volledig open — al blijft het een risicovolle gok.
Regenbanden zijn een belangrijk, maar beperkt beschikbaar onderdeel van het weekend. In 2025 mag elke coureur het volgende meenemen:
| Bandtype | Sets per weekend | Kosten per stuk |
|---|---|---|
| Intermediate | 4 sets | ~€375 |
| Full Wet | 3 sets | ~€375 |
Full wets kunnen ruim 300 liter water per seconde afvoeren, intermediates zo’n 150 liter. Dit verschil verklaart waarom de FIA bij zware regen de full wets verplicht stelt — het risico op aquaplaning is anders te groot.
Ook geldt: als regenbanden nodig zijn, vervalt automatisch de regel die zegt dat coureurs twee soorten droogweerbanden moeten gebruiken tijdens de race.
“Mocht het in de wedstrijd nodig zijn om intermediates of regenbanden te gebruiken, dan vervalt de eis dat coureurs twee type droogweer banden moeten gebruiken.”
De regels voor bandenkeuze tijdens een regenstart zijn dus streng, maar logisch opgebouwd. Veiligheid staat voorop, en daarom houdt de FIA nauwlettend toezicht op wie waarmee de baan op gaat. De juiste beslissing op het juiste moment — dat maakt in regen vaak het verschil tussen winst en uitval.