Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Cadillac-team schiet uit de startblokken: ‘V6-unit al in september klaar’

Cadillac-team schiet uit de startblokken: ‘V6-unit al in september klaar’

794
Cadillac-team schiet uit de startblokken: ‘V6-unit al in september klaar’

Cadillac F1 heeft de eerste grote stap richting deelname aan het Formule 1-seizoen van 2026 gezet. Tijdens een groots evenement in Miami werd niet alleen het logo gepresenteerd, maar kwamen ook de eerste resultaten van de voorbereidingen naar buiten.

Eén daarvan: het prototype-chassis heeft de verplichte crashtest overleefd, maar woog aanzienlijk meer dan het beoogde maximum.

“De crash test is doorstaan, maar het chassis zat vér boven het streefgewicht.”

Achter het Amerikaans ogende spektakel in Miami schuilt een technisch project dat onder extreme tijdsdruk vorm krijgt.

Cadillac, dat via General Motors en Andretti Global toetreedt tot de Formule 1, heeft inmiddels het eerste testchassis geproduceerd en getest.

Het chassis voldeed aan de veiligheidsnormen, maar overschreed ruimschoots het gewichtslimiet dat is ingesteld voor het seizoen 2026.

De eerste resultaten zijn dus gemengd. De crashveiligheid is in orde, maar het gewichtsprobleem benadrukt hoe moeilijk het wordt om de strenge eisen voor het nieuwe reglement te halen.

Het is een probleem dat meerdere teams parten speelt, maar Cadillac loopt als nieuwkomer direct tegen een fundamentele uitdaging aan.

De gesprekken over een samenwerking met Dallara – verantwoordelijk voor talloze chassis in andere raceklassen – zijn nog gaande.

Tegelijkertijd werkt het team aan eigen structuren vanuit hun basis in Silverstone, onder leiding van technisch directeur Nick Chester.

Ferrari, Toyota en AVL: het netwerk achter het project

Om het tempo hoog te houden, maakt Cadillac gebruik van strategische partnerships. De powerunit, versnellingsbak én achterwielophanging komen van Ferrari. De aerodynamische ontwikkeling vindt plaats in de windtunnel van Toyota in Keulen.

Lees ook:  Cadillac F1 zet toon met eerste sponsor: Hilfiger-logo straks op racepakken én helmen

En voor het testen van de toekomstige motoren is een grote bestelling geplaatst bij AVL, een Oostenrijks bedrijf dat gespecialiseerd is in testbanken.

De eerste stappen richting een eigen powerunit, die in 2029 operationeel moet zijn, zijn al gezet. In Charlotte wordt gewerkt aan een eencilindermotor, het beginpunt van een toekomstige V6.

Dat de ontwikkeling ondanks eerdere onzekerheden doorzet, is een signaal dat Cadillac inzet op langdurige betrokkenheid in de sport.

“De motor moet voldoen aan het budgetplafond: 210 miljoen dollar in de eerste drie jaar.” – Reglementair kader FIA

Hoewel de motor niet voor 2026 klaar is, laat Cadillac nu al zien dat het project meer is dan alleen een marketingstunt.

Met een structurele opbouw van zowel chassis- als motorontwikkeling probeert het team stevig wortel te schieten in de koningsklasse van de autosport.

Hoewel de focus op techniek ligt, zijn de eerste gesprekken over coureurs inmiddels gestart. Opvallend daarbij: het team mikt nadrukkelijk op ervaring.

De kandidatuur van Colton Herta is vrijwel van tafel geveegd, omdat de Amerikaan pas laat in het jaar duidelijkheid krijgt over zijn superlicentie. Dat risico wil Cadillac niet nemen.

Tijdens het Miami-weekend viel de naam van Sergio Pérez meermaals, al werd hij niet publiekelijk gesignaleerd bij het evenement. Wel aanwezig was Mick Schumacher, die zich nadrukkelijk in de kijker speelt.

Andere namen op het lijstje van teamchef Graeme Lowdon: Zhou Guanyu, Valtteri Bottas en Felipe Drugovich.

Drugovich, hoewel nog zonder Grand Prix-ervaring, geldt binnen de paddock als een coureur met diepe F1-kennis na jaren als testcoureur bij Aston Martin.

Lees ook:  Perez en Bottas azen op beschikbaar zitje: Cadillac moet kiezen tussen 'slim-geld en ervaring'

De keuze voor ervaring onderstreept het strategisch karakter van Cadillac: geen risico’s nemen met onervaren rookies in een fase waarin het fundament nog gelegd moet worden.

“We willen geen onervaren talent, maar bewezen stabiliteit aan de start.”

Organisatiestructuur groeit richting 600 werknemers

Volgens bronnen binnen het team is de uiteindelijke bezetting van Cadillac F1 begroot op 600 medewerkers. Op dit moment is ongeveer de helft daarvan actief.

De rest volgt zodra contracten bij andere teams aflopen of na een periode van verplichte ‘gardening leave’ kan worden ingelijfd.

De engineeringactiviteiten vinden plaats in Silverstone, het motorenproject draait in Charlotte.

Dat dubbele karakter maakt Cadillac een unieke hybride binnen de Formule 1: met een Amerikaanse ruggengraat, maar stevige Europese invloeden via technische partnerschappen.

De uitdagingen zijn talrijk. Van crashgewichten tot personeelswerving, van motorontwikkeling tot coureursselectie. Maar Cadillac beweegt zich sneller richting het startveld dan velen vooraf hadden gedacht.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin

Aston Martin duwt het dictator-label voor Newey fel van zich: ’tilt het hele team naar hoger niveau’

Adrian Newey heeft nog maar net zijn intrede gedaan bij Aston Martin,...

Christian Horner Red Bull Racing

Horner vreest thuisnederlaag: ‘Red Bull heeft zwakte waar McLaren juist excelleert’

Red Bull reist met een knoop in de maag af naar Spielberg....

Aston Martin Adrian Newey

Adrian Newey benoemd Ferrari-structuur als reden afwijzing : ‘te veel druk, geen zeggenschap’

Ferrari wilde Adrian Newey. Ze hadden Lewis Hamilton al, Charles Leclerc op...

Toto Wolff

Waarom Mercedes voorlopig ver weg blijft van de 24 uur van Le Mans

Mercedes en Le Mans: het is een combinatie die bol staat van...