Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ontstaat een flatspot in F1: gripverlies en trillingen bij hoge snelheid

Zo ontstaat een flatspot in F1: gripverlies en trillingen bij hoge snelheid

641
Zo ontstaat een flatspot in F1: gripverlies en trillingen bij hoge snelheid
Foto: F1 Unleashed

Wanneer een F1-coureur tijdens het remmen een wiel blokkeert, kan er in minder dan een seconde een zichtbare, voelbare beschadiging ontstaan: de flatspot. Dat gladgesleten stukje rubber lijkt klein, maar heeft grote gevolgen.

Een flatspot ontstaat wanneer een wiel stopt met draaien maar de auto nog wel over het asfalt glijdt. Het contactpunt van de band slijt dan plaatselijk extreem snel af. Dit gebeurt vaak bij hard remmen aan het eind van een recht stuk, bijvoorbeeld voor een scherpe bocht.

Het gevolg: een stukje van de normaal ronde band wordt vlak. Dat lijkt klein, maar het zorgt voor een onbalans in het wiel en veroorzaakt hevige trillingen. Hoe langer de coureur ermee doorrijdt, hoe groter de kans op versnelde slijtage of zelfs schade aan de ophanging.

“Een flat spot geeft aan dat de band van de raceauto op één plaats sterk is afgesleten. Dit komt voor als de coureur opeens heel hard moet remmen.”

De meest directe klacht is trilling in het stuur — en dat voel je. Coureurs beschrijven het als een “bonk in elke rotatie” of een “ruw gevoel” bij hoge snelheid. De auto wordt instabiel, het stuur onnauwkeurig, en het vertrouwen daalt.

Die trillingen gaan verder dan ongemak. De onbalans legt extra stress op de ophanging, de wielophanging en andere onderdelen. De grip van de band neemt af door de beschadiging, wat leidt tot slechtere remprestaties en lagere bochtsnelheid.

In extreme gevallen ontstaat er door hitteontwikkeling aan het afgesleten punt zelfs een klapband.

Hoe een coureur een flatspot herkent

Zodra de auto begint te trillen na een blokkerende remactie, weet de coureur dat het mis is. Vaak volgt er direct een melding via de boordradio: “Zware vibraties”, of “De band voelt ruw aan”. Het team bekijkt dan de gegevens, of inspecteert de band visueel tijdens een pitstop.

Lees ook:  Nieuwe F1-regels dwingen teams tot compleet ander denkwerk in remtechnologie

Soms is de flatspot mild en acceptabel. In andere gevallen adviseert het team meteen een extra stop om schade of risico op uitval te voorkomen. De grens ligt bij veiligheid en prestaties: als de auto niet meer stabiel aanvoelt of onderdelen overbelast raken, moet de band vervangen worden.

Pirelli Banden
Foto: Morio

Voorbeeld: In 2025 moest Max Verstappen starten op een alternatieve set banden omdat zijn set met een flatspot als onveilig werd beoordeeld. Niet elke band is even gevoelig voor een flatspot. Hoe zachter het rubber, hoe sneller het slijt bij blokkeren:

BandentypeGevoeligheidUitleg
SoftZeer gevoeligSlijt snel, dus snelle en voelbare flatspots.
MediumGemiddeldIets duurzamer, maar nog altijd kwetsbaar.
HardMinst gevoeligSlijtvast, maar herstelt minder goed van schade.

Soft banden zijn dus risicovol bij remfouten, maar ook eerder ‘op’ na een flatspot. Hardere compounds kunnen er beter tegen, maar als er eenmaal schade is, blijft die meestal voelbaar.

Door feedback van teams en coureurs onderzoekt Pirelli nieuwe bandentechnologieën om flatspots en oververhitting te beperken.

Vooral het onvoorspelbare gedrag van de banden — mede door zwaardere auto’s en toenemende aerodynamische belasting — heeft geleid tot klachten. Pirelli werkt aan compounds die hitte beter aankunnen en minder snel degraderen, zonder de strategie te verstoren.

Ook wordt er getest met kleinere banden (16 inch in plaats van 18) vanaf 2026, om het gewicht van de auto’s omlaag te brengen — wat indirect ook de kans op flatspots verkleint. Mario Isola, hoofd van Pirelli Motorsport, zei hierover:

“Zonder hoge degradatie is er geen reden om te mikken op een race met twee stops. Daarentegen geloof ik ook dat de meeste actie op het circuit te wijten is aan bandendegradatie en hoe je daarmee omgaat.”

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...