Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Wat je moet weten over ‘unsafe rejoin’ in F1: regels, voorbeelden en de straffen uitgelegd

Wat je moet weten over ‘unsafe rejoin’ in F1: regels, voorbeelden en de straffen uitgelegd

500
Wat je moet weten over ‘unsafe rejoin’ in F1: regels, voorbeelden en de straffen uitgelegd
Foto: Formula 1 Live

Toen Sebastian Vettel in de slotfase van de Grand Prix van Canada 2019 terug op de baan kwam via het gras en Lewis Hamilton tot uitwijken dwong, kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden. Het incident kostte hem de overwinning en werd hét voorbeeld van een zogeheten unsafe rejoin.

De term unsafe rejoin beschrijft een situatie waarin een coureur op onveilige wijze terugkeert op de baan, bijvoorbeeld na een spin of nadat hij door het gras of grind is gegaan.

De FIA definieert het als volgt: elke terugkeer waarbij andere coureurs in gevaar worden gebracht, of wanneer de coureur geen volledige controle over zijn auto heeft, wordt als onveilig beschouwd. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een auto komt terug op de racelijn, waardoor een andere coureur plots moet uitwijken of hard moet remmen.
  • De terugkerende auto werpt veel stof, grind of brokstukken op die het zicht belemmeren.
  • De rejoin gebeurt op een blind stuk van het circuit, zoals een chicane of een blinde bocht.

De FIA eist dat coureurs altijd de veiligheid van anderen waarborgen bij een terugkeer op de baan. Dat is geen suggestie, maar een regel uit artikel 3.2 van het sportief reglement.

Deze straffen krijgt een coureur voor een unsafe rejoin

Afhankelijk van de ernst van de situatie kan de FIA verschillende straffen opleggen bij een unsafe rejoin. Dit zijn de meest voorkomende:

StrafOmschrijving
Tijdstraf5 of 10 seconden, toegevoegd aan de racetijd of tijdens pitstop.
GridstrafTeruggezet op de startopstelling bij de volgende race.
Penalty pointsOp de superlicentie van de coureur; bij 12 volgt automatisch een raceban.
Diskwalificatie of schorsingAlleen bij extreme of gevaarlijke situaties.

De regels zijn in 2025 verder aangescherpt. Zo zijn de richtlijnen strikter geworden en is transparantie over de straffen toegenomen. De FIA benadrukt het belang van veilig gedrag bij het terugkeren op de baan – een misstap kan fataal zijn in een sport waar alles om snelheid draait.

Lees ook:  'Geen transparantie, geen vertrouwen': FIA krijgt felle kritiek na geruchten over Mercedes-overtreding
Sebastian Vettel
Foto: Morio

Er zijn meerdere voorbeelden in de F1 waar een unsafe rejoin tot opschudding leidde. Enkele spraakmakende gevallen:

Sebastian Vettel – Canada 2019
Vettel keerde via het gras terug op de baan en dwong Hamilton tot uitwijken. Resultaat: vijf seconden straf, winst kwijt.

Lando Norris – Spanje 2021
Na een spin kwam Norris terug op de baan, dwong een andere coureur om af te remmen en kreeg een tijdstraf.

Kevin Magnussen – 2023-2024
Meermaals bestraft voor agressieve en gevaarlijke rejoins. Uiteindelijk liep hij tegen een raceban aan door het maximumaantal penalty points.

Deze incidenten tonen dat zelfs ervaren coureurs het risico niet altijd goed inschatten. En dat de FIA niet schroomt om stevig in te grijpen. De FIA heeft in juni 2025 duidelijke richtlijnen gepubliceerd over unsafe rejoins. Dat gebeurde niet zomaar.

De aanleiding: meerdere gevaarlijke situaties in de seizoenen 2023 en 2024. Coureurs keerden soms te gehaast terug op de baan, met risico’s voor anderen. Belangrijke redenen voor de aangescherpte regels:

  • Toegenomen snelheid van auto’s en minder snelheidsverschil tussen middenveld en kop.
  • Moeilijker inhalen onder de huidige reglementen maakt baanpositie belangrijker, wat tot risicovoller gedrag leidt.
  • Transparantie-eis van teams, media en fans, gesteund door GPDA-directeur George Russell:

“Meer transparantie binnen het bestuur van onze sport is een belangrijk thema en dit is een nuttige stap in die richting.”

De regels zijn er dus niet alleen voor veiligheid, maar ook om het sportieve proces begrijpelijker en eerlijker te maken.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...