De zorgen bij Red Bull zijn groot na de eerste twee vrije trainingen van de Grand Prix van Emilia-Romagna. Ondanks een nieuw vloer- en sidepodpakket heeft Max Verstappen geen antwoord op de snelheid van McLaren.
Het verschil in racepace is pijnlijk duidelijk: Lando Norris klokte op de mediums een gemiddeld tempo van 1:19.998, terwijl Verstappen bleef steken op een 1:20.5.
“In de long runs werd ik ingehaald door McLaren. Dat zegt genoeg, toch?”
Dat gat, bijna een halve seconde per ronde, is schokkend voor een team dat vorig seizoen nog ongenaakbaar was. Verstappen maakt zich openlijk zorgen en sluit niet uit dat McLaren structureel sterker is.
Het nieuwe pakket lijkt niet het verwachte verschil te maken en dat baart de wereldkampioen zorgen. “We hebben al een paar races updates gehad,” zei hij. “Dus dit is opnieuw maar een klein stapje. Ik verwacht niet dat we ineens het gat gaan dichten.”
‘We zijn wel vooruitgegaan, maar niet genoeg’
Red Bull-adviseur Helmut Marko klonk eerlijk, misschien zelfs gelaten. In een interview na de tweede vrije training gaf hij toe dat zijn team na de updates op Imola “ongeveer vier tienden” tekortkomt op racepace.
Dat zou een verbetering zijn ten opzichte van Miami, waar Red Bull volgens Marko “zeven tienden tot een seconde” per ronde verloor. Maar ook vier tienden is in Formule 1-termen een eeuwigheid.
“McLaren is op dit moment gewoon superieur.” – Helmut Marko
Marko benadrukte dat er progressie is, maar dat die onvoldoende is om serieus met McLaren te vechten voor de overwinning. Vooral in de langere runs komt het tekort pijnlijk aan het licht.
“We hebben van alles geprobeerd, zei hij. Sommige dingen werkten, andere minder. Maar in het geheel zijn we gewoon niet snel genoeg.”
Red Bull hoopt op een grotere stap bij de Grand Prix van Spanje, waar nog een tweede updatepakket wordt verwacht. Tot die tijd lijkt het team te moeten accepteren dat McLaren de lakens uitdeelt.
“Zelfs Ferrari is op dit moment sneller in de long runs.”
Een blik op de gemiddelde rondetijden in de tweede vrije training zegt alles. Verstappen reed op de mediums een 1:20.5, waarmee hij achterblijft bij Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton én mogelijk zelfs Russell.
De McLarens zijn dominant, en zelfs Ferrari lijkt in raceconfiguratie sneller. Dat is een flinke klap voor Verstappen, die in Miami ook al 40 seconden verloor op racewinnaar Piastri.
De balans van de RB21 lijkt nog steeds niet optimaal. Verstappen klaagde over een nerveuze achterkant en een gebrek aan stabiliteit in de snelle bochten.
“We moeten meer balans vinden door de bochten,” gaf hij aan. Dat hij in de long runs simpelweg werd ingehaald door de McLarens is een zeldzaam beeld – en een duidelijk signaal dat er meer nodig is dan een paar updates.
De kwalificatie kan nog een ander verhaal worden, maar in races trim is Red Bull momenteel gewoon het derde of zelfs vierde team.
Verstappen kritisch over upgrades
De verwachtingen voor het nieuwe aerodynamische pakket dat Red Bull in Imola introduceerde waren hooggespannen. Een gewijzigde vloer en herontworpen sidepod-inlaten moesten het verschil maken.
Maar Verstappen is nuchter. “We hebben al meerdere races met nieuwe onderdelen gereden,” zei hij. “Dus ik verwacht geen magische sprong voorwaarts.”
“We hopen op iets meer performance, maar ik verwacht geen wonderen.”
Het gebrek aan vertrouwen straalt door in zijn woorden én in zijn rijstijl. In sector drie verloor hij zichtbaar tijd, en op de rechte stukken lijkt Red Bull momenteel het onderspit te delven tegen McLaren.
De hoop is nu gevestigd op Barcelona, waar een tweede updategolf moet volgen. Maar de kloof is groot, en Verstappen lijkt te beseffen dat het dit seizoen niet vanzelf zal gaan.
“Het was niet de vraag óf ik Max ging passeren, maar wanneer.” – Oscar Piastri over zijn mindset in Miami
Bij McLaren is de sfeer het tegenovergestelde van die bij Red Bull. Oscar Piastri en Lando Norris lijken vertrouwen te halen uit iedere sessie. In de analyse na Miami zei Piastri dat hij er “vanaf ronde één” van overtuigd was dat hij Verstappen zou inhalen.
Dat vertrouwen straalt ook door naar Imola. McLaren lijkt in de long runs de overhand te hebben en blijft de lat hoger leggen. Piastri was iets langzamer dan Norris over een hele stint, maar zijn pieksnelheid was indrukwekkend.
De Australische coureur lijkt bovendien mentaal sterker dan ooit. En dat maakt het verschil, zeker in het gevecht met een coureur als Verstappen, die bekendstaat om zijn agressieve stijl.
Als McLaren deze lijn doorzet, en Red Bull het tempo niet verhoogt, dan is het seizoen 2025 opeens een stuk spannender – althans voor wie geen Red Bull-pet draagt.